رویداد۲۴ اعتماد نوشت: «متروی نمایشگاه بینالمللی تهران» عنوان یادداشت محسن هاشمیرفسنجانی است که در آن آمده: حداقل ۱۵ سال پیش تفاهمنامه احداث مترو به نمایشگاه بینالمللی از طریق انشعاب به خط یک بین شرکت راهآهن شهری و شرکت نمایشگاهها امضا شد، ولی متاسفانه بعد از تغییر مدیریت در مترو و نمایشگاه به آن توجه نشد و باز هم نمیشود. اگر به وضعیت اجرا شده راهآهن شهری تهران توجه کنید، میبینید که برای منطقهای از خیابان ماندلا، ولی عصر، پارک ملت نمایشگاه و ولنجک انشعاب غربی خط یک در نظر گرفته شده است.
نمایشگاهها برای اقتصاد کشور مفید و بسیار با اهمیت است و با برگزاری آن چه داخلی و بینالمللی، استقبال از آن باعث حمایت از تولید، تجارت میشود. ولی انتقال بازدیدکنندگان به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است و تنها راهحل مشکل، استفاده از حمل و نقل ریلی انبوهبر با مکمل اتوبوس به همراه محدودیت برای خودروها در اطراف آن است. خوشبختانه وضعیت شبکه مترو در حدی است که بتواند این معضل را حل کند، همانگونه که مشکل مصلی و نمایشگاههای آن را با دو ایستگاه، مصلی و شهید بهشتی از خط یک و نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب را با ایستگاه شهر آفتاب حل کرده است. خوشبختانه از طریق دو مسیر میتوان به منطقه فعلی نمایشگاه بینالمللی خدمترسانی کرد. ابتدا از انشعاب خط یک که سه راهی آن هنگام ساخت مسیر تجریش در منطقه حقانی - میرداماد ساخته شده و حتی سوزن پیچیده آن هم به همین علت از اتریش هنگام راهاندازی وارد و نصب شد و مسیر دیگر انشعاب به خط ۷ فعلی در زودهنگام تا راهاندازی کامل خط ۱۰ مترو که خوشبختانه TBM آن فعلا در کنار دریاچه خلیج فارس غرق شده و قرار است به این سمت حرکت کند.
بیشتر بخوانید: واکنش زاکانی درباره ساخت تراموا: جز خنده نمیشود کاری کرد!
با توجه به منطقه وسیع نمایشگاه، امکان ساخت هر دو انشعاب از خطوط فعلی مترو با استفاده از تامین اعتبار به روش مجتمع ایستگاهی فراهم است. در کوتاهمدت انشعاب خط یک از حقانی به سمت خیابان ماندلا با یک ایستگاه در این خیابان و در ادامه توسعه به سمت خیابان، ولی عصر با یک ایستگاه در خیابان، ولی عصر و ادامه مسیر تا پارک ملت با ایستگاه پارک ملت و بالاخره تا نمایشگاه با ایستگاه نمایشگاه بینالمللی و در انتها با عبور از چمران و خدمترسانی به ولنجک و دانشگاه شهید بهشتی را توصیه میکنم.
شایان ذکر که حتی مسیر اولیه آن برای تفاهمنامه با شهرداری با نمایشگاه ترسیم شده بود، ولی متاسفانه هم نمایشگاهیان و هم شهرداریان ۱۵ سال است این مهم را دنبال نمیکنند و مدیران دو طرف علاقهای به آن نشان نمیدهند. حال که صحبت از تکمیل شبکه متروی تهران تا سال ۱۴۱۰ شده و اختلاف نمایشگاه و شهرداری و شورای شهر به دلیل ترافیک ناشی از نمایشگاه بالا گرفته است، باید مسوولان مربوطه بدانند که انشعابها و توسعههای ساخته نشده خطوط از جمله انشعاب شمال غربی خط یک و شمال غربی خط ۳ و شمال غربی خط ۴ از اهمیت بیشتری نسبت به ایجاد خطوط ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ قرار دارند و باید هر چه سریعتر تکمیل شوند تا هم بخشهای مهمی از تهران در کوتاهمدت دارای ایستگاه مترو شده و هم باعث مسافرخیزتر شدن خطوط فعلی مترو شود.
انشاءالله خط ۱۰ مترو هم از این محل عبور کرده و ایستگاه تقاطعی آن در نمایشگاه نیز باید از هماکنون در طرح دیده شود البته به رغم این سهم باید در نظر داشت که همیشه نمایشگاههای پرمخاطب باید در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود.