رویداد۲۴ پژو ۲۰۶ یکی از محبوبترین خودروهای تاریخ این برند فرانسوی به شمار میرود و آمار فروش چندین میلیونی آن شاید تا سالها تکرار نشود. در اواخر تولید ۲۰۶، فرانسویها تصمیم به انجام فیس لیفت سنگین بر روی این خودرو گرفتند و ادامه تولید آن را تأیید کردند. خودروی ۲۰۶+، که قبلاً با نام ۲۰۶ شناخته میشد، در طراحی خود از پژو ۲۰۷ الهام گرفت و نمای جلوی آن از طراحی مشابه با این خودرو بهرهبرداری کرد. در پروفایل جانبی و پشت خودرو، تغییرات حداقلی اعمال شدند. همچنین، در کابینه ۲۰۶+ نیز شاهد یک طراحی کمی مشابه با ۲۰۷ اصلی بودیم.
ایرانخودرو در سال ۱۳۸۹ تصمیم گرفت خودروی ۲۰۶+ را با نام ۲۰۷ به مصرفکننده داخلی عرضه کند. این اقدام در حالی اتفاق افتاد که این خودرو از لحاظ قوای محرکه و آپشنها هیچ تفاوتی با مدلهای ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ نداشت. بازار با استقبال خوبی از مدل ۲۰۷ ایرانخودرو (که در واقع ۲۰۶+ بود) روبرو شد، اما به دلیل تحریمها، تولید این خودرو متوقف شد. با رفع تحریمها و داخلیسازی قطعات، تولید مدل ۲۰۷ در سال ۱۳۹۶ مجدداً آغاز شد، با این حال این خودرو تغییراتی در ظاهر و داخل کابین تجربه کرد. قبلاً در مقالهای درباره پژو ۲۰۷ به طور مفصل صحبت کردهایم، اما این بار قصد داریم به جدیدترین و عجیبترین نسخه این خودرو، یعنی پژو ۲۰۷ تیپ ۵، بپردازیم.
زمانی که خبر تولید پژو ۲۰۷ تیپ ۵ توسط ایرانخودرو در رسانهها منتشر شد، باور کردن به این موضوع که ایرانخودرو قصد دارد خودروی مذکور را با ظاهری مشابه با ۲۰۷ و کابینی مشابه با ۲۰۶ تیپ ۵ تولید کند، بسیار سخت بود. اما در نهایت، این خبر به واقعیت پیوست! ایرانخودرو در یک اقدامی که به عنوان یک عقبگرد قابل توجه به حساب میآید، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ را بدون هیچ تغییر ظاهری و البته با استفاده از کابین قدیمی ۲۰۶ تولید کرده است.
در برخورد اول با خودروی پژو ۲۰۷ تیپ ۵، هیچ تغییری در بدنه مشاهده نمیشود و این میتواند خریداران ۲۰۷ تیپ ۵ را خوشحال کند! اما زمانی که وارد کابین خودرو میشوید، با طراحی کابین خستهکننده و قدیمی ۲۰۶ روبرو خواهید شد که با استفاده از متریال خشک و کیفیت پایین ترکیب شده است. همانند ۲۰۶ که همه ما با آن آشنایی داریم، فضای عقب تنگ و فضای بار کوچکی به ظاهر ۲۴۵ لیتری جزو نقاط ضعف این خودرو خواهد بود.
متأسفانه، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ با حذف برخی امکانات و تجهیزات آن، ارزانتر شده است، اما این کار میتواند برای خریداران نارضایتکننده باشد. در مقایسه با مدل ۲۰۷ تولیدی توسط ایرانخودرو، نسخه تیپ ۵ از تجهیزاتی مانند توزیع نیروی ترمز، ترمز دیسکی عقب، مالتی مدیا، دوربین عقب، کروز کنترل، فرمان برقی و ... بینیاز است. عرضه این نسخه از خودرو برای یک شرکتی که تجربه سالها در تولید خودرو دارد، قطعاً قابل توجیه نیست.
پژو ۲۰۷ تیپ ۵ از نظر قوای محرکه هیچ تفاوتی با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو ۲۰۷ معمولی ندارد. در جدول زیر جزئیات مربوط به قوای محرکه این خودرو را میتوانید مشاهده کنید:
موتور | TU5 |
حجم موتور (cc) | ۱۵۸۷ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۱۰.۵ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۹۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۱.۶ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km) | ۸.۸ |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | ۵.۴ |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۶.۶ |
طول خودرو (mm) | ۳۸۷۲ |
عرض خودرو (mm) | ۱۶۶۹ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۴۱ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۴۴۳ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۰۸۷ |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | ۲۴۵ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۵۰ |
سواری ۲۰۷ تیپ ۵ همانند سایر اعضای خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷ خواهد بود و بنابراین شاهد خودرویی با سواری نسبتاً خشک به ویژه در بخش عقب کابین هستیم. از نظر هندلینگ نیز نباید انتظار زیادی از این هاچبک سالخورده داشته باشید چراکه در صورت ورود پرسرعت به پیچهای تند امکان انحراف و خروج از مسیر وجود دارد.