رویداد۲۴ میتوان گفت پیشرانه EF۷ یکی از جدیدترین موتورهای داخلی است که بر روی خودروهای خانواده سمند و دنا نصب میشود. اما برخی از افراد باور دارند که موتور EF۷ مشکلاتی دارد که منجر به شاتون زدن آن میشود. در این مقاله، به صورت جامع به دلایلی که موجب شاتون زدن موتور EF۷ میشوند، پرداخته شده است.
طراحی موتور EF۷ در سال ۱۳۸۶ با همکاری شرکتهای آلمانی به پایان رسید و از اواخر سال ۱۳۸۷، این موتور روی خودروی سمند مورد استفاده قرار گرفت تا ایران خودرو با محصولی جدیدتر و بهتر وارد بازار شود. با ورود سمند EF۷ به بازار، علاقهمندی مردم به خرید این خودرو با موتور جدید به اندازهای بالا نبود و تقاضا برای خرید سمند با موتور XU۷ بیشتر بود. همچنین، تیراژ تولید موتور EF۷ کم بود و نمیتوانست تمامی سفارشات سمند تولید شده را پاسخگو باشد.
بیشتر بخوانید: نقاط ضعف و معایب موتور TU۵ چیست؟
با وجود این موارد، ایران خودرو ابتدا تصمیم گرفت خودروهایی که با موتور EF۷ تولید میشوند را به ادارات و سازمانهایی مانند نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی عرضه کند. اما از سال ۱۳۸۹، مردم با این موتور آشنا شدند و تیراژ تولید آن نیز افزایش یافت. به عبارتی دیگر، تعداد سمندهایی که با موتور EF۷ تولید میشدند، افزایش یافت و تعداد آنها در بازار زیاد شد.
یکی از دلایلی که مردم از این موتور استقبال کردند، مربوط به طراحی آن برای استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) بود. موتور EF۷ به نوعی به عنوان یک موتور گازسوز طراحی شده بود و در حالت گازسوز، عملکرد بهتری نسبت به حالت بنزین سوز داشت. این ویژگی در موتورهای دیگر وجود نداشت، زیرا آنها برای سوخت بنزین طراحی شده بودند و در حالت گازسوز، توان آنها کاهش مییافت و به راننده قدرت کافی را ارائه نمیکردند. به همین دلیل، موتور EF۷ علاوه بر اینکه قابلیت کارکرد بیشتر در حالت گازسوز را داشت، هزینه سوخت کمتری نیز داشت و سطح آلایندگی کمتری را به همراه میآورد.
یکی دیگر از علتهای استقبال از موتور EF۷ این بود که میتوانست توان و گشتاور بیشتری نسبت به XU۷ تولید کند و علاوه بر این قابلیت پرخورانی یا توربو شدن را نیز داشت.
از ابتدا، مشکل شاتون زدن در موتورهای EF۷ وجود داشت، اما به دلیل کمتر بودن فضای مجازی و ارتباطات آنلاین در آن زمان، مردم به طور کلی کمتر با این مشکل آشنا بودند. با پیشرفت فناوری و افزایش دسترسی به اطلاعات از طریق وبسایتها و صفحات مربوط به خودروها، دانش فنی مردم افزایش یافت و بنابر این دلیل، تعداد افرادی که با مشکل شاتون زدن در موتور EF۷ آشنا شدند، افزایش یافت. در نتیجه، مشکل شاتون زدن در موتور EF۷ از ابتدا تاکنون وجود داشته است.
علت اصلی و مهم شاتون زدن در موتور EF۷، ضعف یاتاقانهای متحرک است. در این موتور از یک سری یاتاقانهای متحرک استفاده میشود که بین میل لنگ و شاتون قرار میگیرند. برخی از تأمینکنندگان، یاتاقانهای متحرک را به صورت ضعیف تولید میکنند و پس از نصب بر روی موتور، به دلیل فشارهای بالایی که در دورهای بالا بر روی آنها وارد میشود، دمای یاتاقانها افزایش مییابد. این موضوع باعث میشود که یک یا چند شاتون به علت ذوب شدن یاتاقانهای متحرک، در حالت قفل قرار گیرند. در این شرایط، میل لنگ با دور بالا که دارد، شاتون را به سمت دیواره سیلندر میاندازد، باعث شاتون زدن پیشرانه میشود.
بنابراین، وقوع شاتون زدن در موتور EF۷ منجر به قفل شدن شاتون و فشار زیادی که به وسیله میل لنگ به دیواره سیلندر وارد میشود میشود. این فشار میتواند منجر به شکستن شاتون یا دیواره سیلندر شود. در هر صورت، در صورت وقوع این حادثه، موتور شاتون زده است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد.
تأمینکنندگان مختلفی قطعات موتوری برای EF۷ تولید میکنند و کیفیت آنها ممکن است متفاوت باشد. همچنین، نحوه رانندگی افراد نیز میتواند متفاوت باشد، از رانندگی آرام تا رانندگی پرخطر و فشار زیاد (Aggressive Driving)، که ممکن است تأثیری بر عمر و عملکرد موتور داشته باشد.
بنابراین، اگر قطعات موتوری شما کیفیت بالایی داشته باشند و شما نیز بر روی موتور خود فشار زیادی نیاورید، ممکن است موتور خودرو شما تا حدود ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر هم کار کند. اما اگر قطعات موتور EF۷ شما ضعیف باشند و شما فشار زیادی به موتور وارد کنید، احتمال شاتون زدن موتور در ۲۰,۰۰۰ کیلومتر نیز وجود دارد.
قطعا نمیتوانید به طور مستقیم کیفیت قطعات داخلی موتور را تشخیص دهید. اما هنگام استفاده و نگهداری از موتور EF۷ خود، میتوانید برخی اقدامات را انجام دهید تا عمر موتور را بهبود بخشید:
با انجام این اقدامات، میتوانید به حفظ و بهبود عمر موتور EF۷ خود کمک کنید. همچنین، رعایت دستورالعملهای تولید کننده و مراجعه به تعمیرگاههای معتبر نیز میتواند در حفظ و عملکرد بهینه موتور تأثیرگذار باشد.