رویداد۲۴ حسین فلاحی: SR-10 که با نام CP-10 نیز شناخته می شود، یک هواپیمای جت آموزشی دو سرنشینه و تک موتوره است. از این هواپیما می توان برای سطوح ابتدایی و متوسط آموزش خلبانی و همچنین برای ارتقای مهارت خلبانی خلبانان نظامی و تجاری استفاده کرد. این جت که در اختیارنیروی هوایی روسیه است برای صادرات نیز در نظر گرفته شد.
نمونه اولیه هواپیمای آموزشی جت آکروباتیک سبک تک موتوره SR-10 اولین پرواز آزمایشی خود را در دسامبر 2015 انجام داد. این هواپیمای آموزشی توسط دفتر طراحی فناوریهای هوانوردی مدرن (KB SAT) طراحی شده است تا الزامات آموزش خلبانان نیروی هوایی روسیه را برآورده کند.
این هواپیما برای ارائه آموزش های اولیه و متوسط پرواز برای خلبانان هواپیماهای جنگنده نظامی آینده، ورزشکاران و خلبانان آماتور در نظر گرفته شده است.
توسعه این هواپیما در سال 2007 آغاز شد. ماکت هواپیما در نمایشگاه بین المللی هوانوردی و فضایی MAKS-2009 که در ژوکوفسکی روسیه در آگوست 2009 برگزار شد به نمایش گذاشته شد. این هواپیما به طور رسمی در آگوست 2015 عرضه شد.
در طول اولین پرواز، KB SAT پایداری، قابلیت کنترل، ویژگیهای پرواز و عملکرد سیستمها و تجهیزات داخل هواپیما را ارزیابی کرد.
هواپیمای آموزشی جت سبک مافوق صوت SR-10 یک مربی میانی بین هواپیماهای سبک Yak-152 و Yak-130 است. این یک طراحی آیرودینامیکی یکپارچه دارد که آن را قادر می سازد تا ایروباتیک ایمن را انجام دهد. هواپیمای آموزشی جت تک هواپیما SR-10 از مواد کامپوزیت مدرن ساخته شده است. دارای طراحی آیرودینامیکی است که ایمنی را در طول مانورهای هوازی در ارتفاعات بالا افزایش می دهد.
طول کلی آن 9.59 متر و طول بال آن 8.40 متر است. بال های اصلی که در قسمت میانی بدنه نصب شده اند، با زاویه 10 درجه به جلو کشیده می شوند. سطوح کنترل پرواز مانند ایلرون ها و فلپ ها که به لبه های انتهایی بال ها متصل می شوند، به پرواز ایمن کمک می کنند.
مجموعه دم دارای یک تثبیت کننده عمودی و دو تثبیت کننده افقی است. یک سکان لولا شده به تثبیت کننده عمودی، امکان پرواز پایدار را فراهم می کند. این هواپیما دارای یک ارابه فرود سه چرخه جمع شونده است که شامل یک چرخ منفرد متصل به دماغه و دو چرخ اصلی در زیر بدنه است.
هواپیمای آموزش پرواز و هوازی با کابین دوتایی ساخته شده است که شرایط راحتی را برای خلبانان فراهم می کند. این هواپیما دو خدمه، خلبان و مربی را با کنترل های دوگانه در پیکربندی پشت سر هم در خود جای می دهد. خلبانان از طریق یک سایبان بزرگ، دیدی بدون مانع دارند. صندلی های اجکتی کلاس 0-0 ایمنی خدمه را در مواقع اضطراری فراهم می کند.
یک موتور توربوفن AI-25TL که توسط ایوچنکو پروگرس ساخته شده است که نیروی نمونه اولیه هواپیمای آموزشی SR-10 را تامین می کند.
این هواپیمای تولیدی از موتور توربوفن AL-55 به طول 1.95 متر که توسط NPO Saturn ساخته شده است، نیرو می گیرد. AI-25TL نیروی رانش 3792 پوندی دارد، در حالی که AL-55 نیروی رانش 3880 پوندی را ایجاد می کند.
سرعت برخاست و فرود جت ترینر به ترتیب 190 کیلومتر در ساعت و 185 کیلومتر در ساعت و سرعت صعود 60 متر بر ثانیه است. حداکثر سرعت قابل مانور این هواپیما 700 کیلومتر در ساعت، حداکثر سرعت هوایی 900 کیلومتر در ساعت، سرعت کروز 520 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت چرخش بانکی 7 دور بر ثانیه است. این جت می تواند تا ارتفاع 6 کیلومتری برسد و تا برد 1500 کیلومتری پرواز کند.
حداکثر وزن برخاست و فرود هواپیمای مربی به ترتیب 2700 کیلوگرم و 2000 کیلوگرم است. این هواپیما قادر به انجام مانورهایی با محدودیت G +8G تا -6G است.
پیکربندی غیرمعمولی با بال های رو به جلو دارد. این پیکربندی آیرودینامیکی پیشرفته تحت تأثیر هواپیمای نمایشگر تحقیقاتی و فناوری سوخو S-37 برکوت قرار گرفت. چنین چیدمانی امکان مانور استثنایی و کنترل عالی در سرعت های پایین را فراهم می کند. SR-10 نمی تواند هیچ سلاحی را حمل کند، زیرا ظرفیت محموله محدودی دارد.
AR-10 Argument یک نسخه بدون سرنشین پیشنهادی از SR-10 بود. این پهپاد در سال 2017 معرفی شد. این پهپاد نیز هرگز به تولید نرسید.
ساخت: روسیه
ورود به خدمت:2015
ابعاد و وزن
طول: 9.58 متر
طول بال: 8.4 متر
ارتفاع: 3.55 متر
وزن: 2.4 تن
وزن (حداکثر برخاستن): 2.7 تن
موتورها و عملکرد
موتورها: 5 متر
کشش: 16.78 کیلونیوتن
حداکثر سرعت: 900 کیلومتر در ساعت
سرعت کروز: 520 کیلومتر در ساعت
سقف سرویس: 6 کیلومتر
برد: 1500 کیلومتر