رویداد۲۴ به گزارش اقتصاد نیوز، قیمت بازاری هایما S۷ توربو پلاس در پاییز ۱۴۰۲ رشدی حدود ۸۵ میلیون تومانی را تجربه کرد. این محصول چینی که مهمان سبد محصولاتی ایران خودرو است در پایان هفته اول مهر سال جاری با قیمتی حول و حوش یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان در بازار خودرو داد و ستد شد. این خودروی شاسی بلند هفته پایانی پاییز امسال را با قیمت نزدیک به یک میلیارد و ۳۹۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد؛ بنابراین این خودروی چینی رشدی بیش از ۶ درصدی را در سه ماهه سوم پاییز امسال تجربه کرده است.
قیمت هایما S۷ توربو پلاس در بازار پاییز در حالی رشد بیشتر از ۶ درصدی را به خود دید که ایران خودروییها این محصول شاسی بلند (SUV) خود را در سه ماهه سوم امسال با قیمت ثابت یک میلیارد و هشت میلیون و ۶۲۷ هزار تومانی برای متقاضیان فاکتور کردند؛ بنابراین فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار هایما S۷ توربو پلاس حول و حوش ۴۰۰ میلیون تومان است. این فاصله قیمتی خوشایند مدیران ایران خودرو نیست و آنها را عصبانی میکند.
بررسیها نشان میدهد متهم اصلی این موضوع سیاست گذار خودرویی است که بر قیمت گذاری دستوری محصولات شرکتهای خودروساز در کارخانه اصرار دارد. این سیاست منجر شده تا فاصله معناداری میان قیمتهای بازاری و کارخانهای خودرو ایجاد شود.
بیشتر بخوانید: اگر مردم به توصیه وزیر درباره خودرو گوش کرده بودند، چه میشد؟
البته ایران خودروییها در صورتهای مالی خود به طور مشخص اعلام نکرده اند که آیا تولید هایما برای آنها سود دارد یا این خودروی مونتاژی چینی هم زیر قیمت تمام شده برای مشتریان فاکتور میشود؟ با این حال اگر فرض کنیم قیمت گذاری دستوری وجود نداشت و مدیران خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص میتوانستند به طور مستقل قیمت تنها مهمان مستقل سبد محصولاتی خود را مشخص کنند در این شرایط قیمت خودرویی مانند هایما میتوانست علاوه بر اینکه جیب ایران خودروییها را بیشتر پُر پول کند این امکان را فراهم میکرد که خریداران بازار هم با قیمتی به مراتب پایینتر از قیمتهای فعلی در بازار به این خودرو دسترسی داشته باشند.
عامه مردم هم که فقط دست و پا میزنند و در تیبا و ماشین های بی کیفیت جان میدهند