رویداد۲۴ مهدی توفیقی: کرمان موتور در حال تلاش برای بازگشت به دورانی است که به عنوان واردکنندهی خودروهای هیوندای در ایران فعالیت میکرد. قبل از ممنوعیت واردات در سال ۱۳۹۶، مدلهای مختلفی از خودروهای النترا، سوناتا و اکسنت در لیست محصولات کرمان موتور وجود داشتند. در حال حاضر، مراحل قانونی برای واردات مدل اکسنت ۲۰۲۴ به کشور در حال انجام است و طبق اطلاعات فعلی، آمادهسازی برای رونمایی رسمی آن در نزدیکی قرار دارد. همچنین، بر اساس اطلاعات در دسترس، تاکنون هزار دستگاه خودروی النترا از سوی کرمان موتور وارد و از گمرک ترخیص شده است.
شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ در آغاز بحران اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم تأسیس شد و در سال ۱۹۶۷ به فعالیت در زمینه خودروسازی پرداخت. امروزه، با رهبری کیا و جنسیس، این گروه شرکتها سودآوری و ارزش تجاری بالاتری نسبت به برندهایی مانند آئودی، نیسان و پورشه دارد. به همین دلیل، طبیعی است که محصولاتی که توسط هیوندای یا زیرمجموعههای آن ساخته میشوند، در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، در سراسر جهان به فروش میرسند.
اکسنت (Accent) یکی از پرفروشترین خودروهای هیوندای در بازار جهانی است. دلیل این موضوع، قیمت مناسب و امکانات بالا که با هزینهی قابل قبولی همراه است، است. یکی از نکات جالب درباره این خودرو برای ایرانیها، واردات نسل اول آن با نام اکسل (Excel) است که البته در اروپا و شرق آسیا هم شهرت داشت. نسل دوم اکسنت نیز در ایران حضور قوی داشت و تحت نام هیوندای ورنا شناخته میشد.
هیوندای اکسنت نسل ششم در پایان سال ۲۰۲۳ معرفی شد، اما هنوز در کشورهای خاورمیانه به بازار عرضه نشده است. چند نمونهی وارداتی توسط کرمان موتور نسل پنجم این خودرو هستند. این خودرو از سال ۲۰۱۶ تا کنون در کشورهای چین، مکزیک، روسیه و هند مونتاژ میشود. به عبارت دیگر، نمونههای وارداتی اکسنت، تولید کره جنوبی نیستند و با اطمینان میتوان گفت که با نمونههای ساخت چین به ایران وارد میشوند.
در مقایسه با خودروهای مدرن کلاس سدان کوچک مانند یاریس ۲۰۲۳، ممکن است مدل وارداتی اکسنت به نظر قدیمی و ناخوشایند بیاید. از طرفی، محصولات چینی همقیمت با اکسنت در بازار ایران نیز، طبیعتاً بهبود یافتهاند و ظاهر جذابتری را برای مخاطبان ارائه میدهند. هرچند این امر نیازمند بررسی و مقایسهی دقیقتر برای انتخاب خودرو مناسب است. ذائقه و نیازهای هر فرد ممکن است در انتخاب خودرو تأثیرگذار باشند.
چراغهای کشیده و جلوپنجره بزرگ، به همراه پلاک خودرو که روی جلوپنجره نصب میشود، از جمله عناصر اصلی در ظاهر اکسنت هستند. اما البته باید توجه داشت که ذائقهی ظاهری هر فرد ممکن است متفاوت باشد و برخی ممکن است این طراحی را عجیب یا کمتر جذاب بدانند. در ارتباط با لبهی کاپوت که ادامه ندارد و خط بدنه روی نمای اصلی قطع میشود، نیز میتوان گفت که این نقطه ممکن است تفاوت در طراحی و ظاهر اکسنت نسبت به برخی خودروهای دیگر را ایجاد کند.
در مورد نمونههای وارداتی، باید توجه داشت که سپر فلزی و مهشکنهای مدور غیر LED که در طرفین قرار دارند، از جمله اجزا هستند که با اندکشتهی مناسب و هماهنگ با سایر اجزا طراحی شدهاند. این بخش با حجمدهی مناسب و همراه با خطوط شکسته، حس اسپرت خودرو را بهبود میبخشد. البته، نظر در مورد زیبایی این اجزا نیز به ذائقه و سلیقه شخصی بستگی دارد.
در نمای جانبی اکسنت، مشاهده میشود که طراحی ساده، اما جذابی دارد. اگرچه از خطوط تیز و حجمدهی استفاده نشده است، اما شیب مناسبی از انتهای سقف تا لبهی صندوق و فرم قاب پنجرهها وجود دارد که جالب به نظر میرسد. بیشتر اکسنتهای موجود در بازار جهانی دارای چرخهای ۱۷ اینچ با رینگ آلومینیوم و طرح اسپرتف هستند، همراه با تایرهای ۲۰۵ میلیمتر. اما نسخهی پایه اکسنت، با چرخ ۱۶ اینچ عرضه میشود. همچنین، سانروف تنها برای مدلهای سفارشی اکسنت در دسترس است و نمونهای که در ایران دیده میشود، فاقد سانروف است.
نمای پشت اکسنت، از جمله نکات مثبت طراحی این خودرو است. با این حال، برخی افراد ممکن است آنتن بزرگ روی سقف را آزاردهنده یا ناخوشایند بدانند. چراغهای کشیدهشده به سمت درهای ورودی نیز شباهت جالبی به نیسان ماکسیما دارند و برای یک خودروی کلاس سدان اقتصادی مانند اکسنت، این طراحی بهتر از انتظار است. اکسنت با سپر نیمه پلاستیک یا تمام فلزی و با حجمدهی جذاب در نسخههای مختلف در بازار جهانی عرضه میشود.
در مورد خودرو اکسنت وارداتی، طول آن ۴۴۴۰ میلیمتر، عرض آن ۱۷۲۹ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۴۶۰ میلیمتر است. همچنین، فاصله محوری آن ۲۶۰۰ میلیمتر است.
در فضای داخلی اکسنت، مانیتور کوچک، فرمان ساده و مدور، داشبورد پلاستیک سخت و صندلیهای پارچهای به همراه ترمز دستی اهرمی قرار دارند. این اجزا اصلی در فضای داخلی اکسنت به عنوان یک خودروی اقتصادی مشخص هستند. کلیدهای متعدد روی داشبورد و اهرم تعویض دنده نیز حس یک خودروی اقتصادی را به خوبی منتقل میکنند. همچنین، در تودریها نیز از مواد نرم و مبله استفاده نشده است.
مدلهای مختلف اکسنت، با سیستم صوتی ۴ بلندگو و نمایشگر لمسی ۸ اینچ مجهز شدهاند. پشت فرمان، یک پنل ساده عقربهای قرار دارد و یک صفحه کوچک TFT نصب شده است که مشابه آنچه در خودروهای قدیمی مانند سوزوکی گراند ویتارا و امویام X۳۳ دیده میشود. برخی نسخههای اکسنت در بازار جهانی، داشبوردی با طرح ۲ رنگ دارند که ترکیبی از خاکستری تیره و کرم روشن است. اما به نظر میرسد که نسخههای وارداتی ساده و تکرنگ خواهند بود.
صندلیهای اکسنت وارداتی ساده و راحت هستند. با ظرفیت چهار سرنشین بلند قد، فضای قابل قبولی در این خودرو وجود دارد و صندوق بار با ظرفیت ۴۶۵ لیتر نیز مناسب برای یک سدان کوچک به حساب میآید. صندلیهای ردیف عقب اکسنت، قابلیت جمعشدن دارند تا در صورت نیاز به حمل بار بزرگ، فضای بیشتری فراهم شود.
در بازار جهانی، اکسنت با ۷ موتور بنزینی و دیزلی مختلف عرضه میشود. این خودروها به همراه گیربکس دستی ۶ سرعته، گیربکس اتوماتیک و گیربکس CVT ارائه میشوند.
به نظر میرسد که برای بازار ایران، اکسنت با یک موتور ۴ سیلندر ۱۶۰۰ سیسی تنفس طبیعی ارائه خواهد شد که قدرت ۱۲۱ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر را تولید میکند. این مدل با گیربکس CVT اتوماتیک، تسارع صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۱۱ ثانیه انجام میدهد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ارائه میدهد. وزن اکسنت ۱۱۵۰ کیلوگرم است و سرعت نهایی آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت میباشد. همچنین، ساختار دیفرانسیل جلویی در این خودرو استفاده خواهد شد. برخی خبرگزاریها اکسنت وارداتی را با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته معرفی کردهاند، اما با توجه به سابقه تولید اکسنت، این اطلاعات به نظر نادرست میرسند.
به نظر میرسد قیمت خودروی هیوندای اکسنت وارداتی در بازار آزاد ایران با قیمت تقریبی ۲ میلیارد تومان قابل تخمین است. این ارزش تخمینی براساس فرضیهای است که قیمت خودرو در بازار آزاد با توجه به کاهش واردات و محدودیتهای اخیر در واردات خودروهای خارجی، افزایش یافته است.
بنابراین، اگر قیمت خودروی هیوندای اکسنت وارداتی در موردی که ذکر کردهاید، حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار باشد، حداقل ۱/۵ میلیارد تومان (با در نظر گرفتن نرخ تبدیل و احتمال رشد قیمتها) هزینه خرید برای مشتریان در ایران خواهد داشت.