صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 08
کد خبر: ۳۵۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
اعتراف رئیس پلیس راهور تهران مطرح کرد:

ترافیک پایتخت در نقطه غیرقابل‌تحمل

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ دلایل بی‌نظمی در ترافیک پایتخت را تشریح کرد و عدم سازماندهی تردد در شهر تهران، برگزاری نمایشگاه‌ها، افزایش بی‌رویه خودروها، اشباع حجم ترافیک و ... را از جمله دلایل آن شمرد.
رویداد۲۴-رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ دلایل بی‌نظمی در ترافیک پایتخت را تشریح کرد و عدم سازماندهی تردد در شهر تهران، برگزاری نمایشگاه‌ها، افزایش بی‌رویه خودروها، اشباع حجم ترافیک و ... را از جمله دلایل آن شمرد.

محمدرضا مهماندار در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تبیین اهداف و برنامه‌های کاری خود با اشاره به اینکه نکته اساسی که امروز در تهران اهمیت دارد موضوع نظم است گفت: آنچه امروز تهران را آزار می‌دهد بی نظمی در ترافیک است که ابعاد مختلفی دارد. عدم احترام به قوانین و مقررات در حوزه ترافیک توسط برخی افراد اتفاق می‌افتد که باعث ایجاد مشکلات برای بقیه شهروندان می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، پلیس وظیفه دارد که با این ناهنجاری‌ها برخورد کند اظهار کرد: اولویت کاری ما برخورد با همین ناهنجاری‌ها است که برای نیل به این مقصود نیازمند برنامه و حوصله، همچنین همکاری همه دستگاه‌ها نیازمند هستیم. حتما باید کارهای اطلاع رسانی و فرهنگی در اولویت قرار گیرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: باید تعداد ناهنجاری‌ها را با کار فرهنگی کاهش دهیم و در آخر پلیس با حداقل‌هایی که قوانین را رعایت نمی‌کنند برخورد کند. دومین موضوع که باعث بی نظمی تهران می‌شود آن است که هر کس با هر مدل و به هر طریق و در هر زمان و مکانی که تمایل دارد می‌تواند در تهران رانندگی کند. غیر از محدودیت‌های نادر مثل تردد کامیون در روز، محدودیت‌های دیگری در حوزه تردد خودروها وجود ندارد بنابراین عدم سازماندهی تردد در شهر تهران از جمله موارد بی نظمی است؛ برای مثال در بخش توزیع مواد غذایی هیچ ساماندهی وجود ندارد به طوریکه در ساعات اوج ترافیک صبحگاهی توزیع مواد غذایی که در این ساعات انجام می‌شود بار مضاعفی را بر ترافیک تهران تحمیل می‌کند.

مهماندار با اشاره به اینکه نبود نگاه ترافیکی به برخی موضوعات از جمله برگزاری نمایشگاه نیز از دیگر مشکلاتی است که بر بی نظمی تهران می‌افزاید، گفت: این مشکلات و بی نظمی‌ها که نیاز به ساماندهی دارد از لحاظ زمانی و مکانی مربوط به امروز نیست بلکه از سال‌های گذشته شروع شده و در سالیان متمادی با این مشکلات مواجه بوده‌ایم ولی متاسفانه هر روز وضعیت شهر را بغرنج‌تر می‌کند چون هر روز تعداد وسایل نقلیه در تهران افزوده می‌شود، این در حالیست که خروجی خودرو نداریم و تقاضای سفر به دلیل ایجاد مراکز اقامتی و تجاری بالا می‌رود. به طور طبیعی به جایی رسیده‌ایم که در ساعات اولیه صبح و بعد از ظهر ظرفیت تهران به اشباع رسیده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از مناطق بزرگ تهران شامل مناطق 1، 2، 3، 6 و 12 در صبح و بعد از ظهر حجم ترافیک 25 درصد بیشتر از ظرفیت معابر دیگر مناطق است.

معابر تهران صبح‌ها و بعد از ظهرها در تسخیر خودروهاست

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی یک مسیر یک ربعی را شهروندان در مدت 45 دقیقه تا یک ساعت طی می‌کنند گفت: شهروندان مجبورند در ترافیک منتظر باشند چون تقاضای سفر بالاست. در حقیقت صبح‌ها و بعد از ظهرها معابر تهران در تسخیر خودروها قرار دارد. وقتی حجم ترافیک تهران اشباع شده است، زمانبندی یکی از مهمترین راهکارهاست.

ترافیک تهران با تلنگری به کما می‌رود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه ترافیک تهران مشابه یک بیمار که حال وخیمی دارد، است اظهار کرد: کوچکترین تلنگر به این بیمار باعث می‌شود که به کما برود، بنابراین کوچکترین مداخله ترافیک تهران را دچار اختلال می‌کند چه بسا که با کمترین بارش باران یا برف یا برگزاری نمایشگاه در تهران وضعیت ترافیک تهران وخیم‌تر می‌شود و تهران به طور کلی قفل می‌شود؛ در چنین شرایطی است که شهروندان مسیر 1.5 ساعته را 3.5 ساعت طی می‌کنند.

سردار مهماندار با بیان اینکه تهران توان هیچ شوک جدیدی را ندارد گفت: این شهر نه تنها توان شوک جدید ندارد بلکه برای شرایط عادی آن نیز باید فکری بکنیم. این وضعیت تهران حاصل سال‌ها بی توجهی بوده که به چنین شرایطی رسیده است و باید چاره‌ای اندیشید. این چاره در اختیار مدیریت کلان کشور است. در حال حاضر تقریبا همه دستگاه‌های مرتبط شهروندان و پلیس در این زمینه که وضعیت ترافیک تهران آزار دهنده و ناراحت کننده است، همصدا هستند بنابراین با وجود این همصدایی بهترین فرصت است که برای ساماندهی وضعیت تهران اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه پلیس مسئول اجرای قوانین است گفت: پلیس سیاستگذار نیست بلکه مراجع بالادستی مثل شورای عالی ترافیک مسئول سیاستگذاری در حوزه ترافیک هستند. پلیس غیر از اجرای مقررات نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. هر چند که پلیس جزو مراجع پیشنهاد دهنده در زمینه مدیریت ترافیک است ولی مجلس شورای اسلامی، دولت و شهرداری همگی باید به این موضوع ورود کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه اعمال ممنوعیت تردد خودروها کار ساده‌ای نیست و بایستی همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن در نظر گرفته شود اظهار کرد: هر محدودیتی باعث می‌شود عده‌ای از فعالیت خود محروم شوند، بنابراین باید حقوق این افراد در قانون لحاظ شود به همین خاطر حوزه سیاستگذاری یک حوزه جمعی است و به همین علت است که بسیاری از نهادها عضو شورای عالی ترافیک هستند. باید تصمیمی گرفته شود تا به نفع تهران باشد که در این تصمیمات پلیس نیز وظایف خود را انجام خواهد داد.

وضعیت ترافیک غیر قابل تحمل است

وی گفت: هیچ نهادی نمی‌تواند فکر کند به تنهایی قادر است مشکل ترافیک تهران را حل کند. باید از سال‌های گذشته به این موضوع فکر می‌کردیم که ترافیک تهران نیازمند ساماندهی است. در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که وضعیت ترافیک غیر قابل تحمل است و دیگر فرصت اغماض وجود ندارد، بنابراین باید به سراغ تغییرات برویم. ‌

منبع: ایسنا
نظرات شما