صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 23
کد خبر: ۳۶۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲

شیراز برای مسافرت و خرید نوروزی مناسب هست؟

شیراز، شهر شعر، ادب و عاشقی است؛ شهری که با بناهای تاریخی و جذابی که دارد هر گردشگری را مجذوب و شیفته خود می‌کند.

رویداد۲۴ خرید کردن، بی‌شک یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین کارهایی است که در ایام تعطیلات عید در این شهر می توان انجام داد. گردشگران ایرانی با شروع فصل بهار، علاقه زیادی به این شهر نشان می‌دهند و این مقصد همیشه مملو از مسافرانی است که تصمیم گرفته‌اند سال جدید خود را در این شهر جذاب شروع کنند. برخی افراد با ماشین های شخصی و برخی با اتوبوس راهی این شهر می شوند؛ برخی افراد هم با تور مسافرتی به شیراز می روند.

دسته‌بندی تور شیراز به‌صورت تورهای نوروزی، تورهای ماه‌عسل، تورهای ماجراجویانه، تورهای طبیعت‌گردی، کمپینگ و چندروزه است که علاقه‌مندان می‌‌توانند هریک از آن‌ها را متناسب با بودجه، سلیقه و هدفشان انتخاب نمایند.

 

نوروزی هیجان‌انگیز در شیراز، شهر ادب و هنر

شیراز آب‌وهوای معتدل و جاذبه‌های تاریخی و دیدنی متنوعی دارد؛ آنقدر که شمارش آنها سخت است. به‌عنوان یکی از شهرهای پر بازدید و محبوب در ایام نوروز محسوب می‌شود و در عید خیلی شلوغ می شود. همچنین، شهر شیراز توانسته لقب «شهر شعر ایران» را به خود اختصاص دهد؛ چون بسیاری از شاعران بزرگ ایران‌زمین در این شهر به خاک سپرده شده‌اند که از مشهورترین آنها حافظ و سعدی هستند. با این اوصاف این شهر می‌تواند بهترین مقصد برای گذراندن تعطیلات عید نوروز باشد.

مردم این شهر چگونه هستند؟

مردمان این شهر، خونگرم و مهمان‌نواز هستند و لهجه بسیار شیرین و دوست‌داشتنی دارند. جالب است بدانید مردمان شیراز، تقریباً از یک ماه قبل با خرید لباس نو، شیرینی و شکلات به استقبال سال نو می‌روند.

یک رسم بسیار جالب و هیجان‌انگیز در بین ساکنان شهر شیراز، چیدن هفت میم در کنار هفت‌سین می باشد. هفت میم، سفره‌ای است که شامل مواد‌غذایی همچون مرغ، ماهی، میگو، مویز، ماست، مسقطی و عجیب‌تر اینکه لیموشیرین می باشد. جالب است بدانید هیچ‌یک از موارد نام برده از سفره شیرازی‌ها حذف نمی‌شود؛ چون هر کدامشان نماد یک آرزوی عالی در سال جدید هستند.

در سفر نوروزی به شیراز از کجاها دیدن کنیم؟

شیراز با عنوان شهر شعر و شعور و باغ‌های اعجاب‌برانگیزش، به شهرت ملی و جهانی دست پیدا کرده است؛ بنابراین در ایام عید نوروز، این شهر توریستی و جذاب، حال و هوای خاصی پیدا می‌کند. اگر قصد سفر به این مقصد زیبا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک هفته برای سفرتان زمان بگذارید؛ چون شیراز جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی بسیار زیادی را در خود جای‌داده است که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از آن‌ها غافل شد.

در ادامه قصد داریم مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز را معرفی کنیم:

تخت‌جمشید:

 امکان ندارد مسافر شهر شیراز باشید و از مجموعه بزرگ و زیبای تخت‌جمشید بازدید نکنید؛ این بنا جزو بزرگ‌ترین بنای باستانی ایران محسوب می‌شود که نمایانگر تاریخ چندصدساله ایران است. تخت‌جمشید درست در ۶۰ کیلومتری شیراز جای گرفته و این بنا ترکیبی از معماری تمدن‌های تحت پوشش هخامنشیان بوده است.

حافظیه:

این مکان در واقع آرامگاه شاعر برجسته و به نام ایرانی، «حافظ شیرازی» است که در این شهر  قرار گرفته است. این جاذبه دیدنی در شب‌ها فضایی بسیار جذاب و رؤیایی پیدا می‌کند و حال و هوای خاصی دارد. همچنین، این آرامگاه با نورپردازی‌های هنرمندانه و زیبای خود محیطی لذت‌بخش را به وجود آورده است.

سعدیه:

 این مکان در واقع مقبره شاعر سرشناس و نامدار کشورمان «سعدی» است که در فاصله کوتاهی از حافظیه قرار گرفته؛ این بنا همچنین در نزدیکی دروازه‌قرآن شیراز است. مقبره سعدی، یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر توریستی به شمار می‌رود که درگذشته عبادتگاه سعدی و همراهانش بوده است. سعدیه نشان‌دهنده تلفیقی از هنر معماری سنتی و مدرن است.

ارگ کریمخانی:

یکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی و آجری در شیراز «ارگ کریمخانی» نام دارد. شاید این بنای تاریخی در مقایسه با دیگر جاذبه‌های تاریخی ایران، باشکوه نباشد؛ اما در اوج سادگی، خودش را حفظ کرده است.

عمارت شاپوری:

یکی از بناهای باستانی - دیدنی شیراز، عمارت شاپوری نام دارد که معماری این بنا بسیار باشکوه و جذاب است. این عمارت تا سال 1378 متعلق به خاندان ثروتمند شاپوری بوده و این روزها جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های این شهر شناخته می‌شود.

باغ ایلخانی:

یکی از منحصر‌به‌فردترین مکان‌های گردشگری در شیراز، باغ ایلخانی نام دارد که تاریخچه آن به زمان قاجار می‌رسد. این باغ زیبا یادگاری از «محمدقلی خان ایلخان قشقایی» هست که در محدوده سه باغ شیراز گرفته است. همچنین، عمارتی در میان این باغ دیده می‌شود که دارای ایوانی دو ستونی است و سالن بزرگ پنج‌دری و راهروهایی با گوشواره‌های چشم‌نوازی دارد.

آرامگاه باباکوهی:

یکی دیگر از جاذبه‌های زیبای شهر شیراز «آرامگاه باباکوهی» نام دارد که در کوه صبوری شیراز درست در حاشیه دروازه‌قرآن واقع شده است و قدمت آن به دوره دیلمیان باز می‌گردد. همچنین، در این کوه دو غار دیده می‌شود که در یکی از آن‌ها، آرامگاهی به نام ابوعبدالله محمد ابن عبدالله که به نام «باباکوهی» معروف است.

باغ جهان‌نما:

 زیباترین و چشم‌نوازترین جاذبه شیراز «باغ جهان‌نما» است؛ این باغ جزو شگفت‌انگیزترین جاذبه طبیعی در شیراز بوده که روح گردشگران را جلا می‌دهد. دسترسی این باغ به این صورت است که درست در نزدیکی حافظیه جای خوش کرده و جزو باصفاترین باغ‌های سرسبز و زیبای شیراز محسوب می‌شود. باغ جهان‌نما در کنار عمارت هشت‌ضلعی داخل آن مجموعه‌ای بی‌نظیری به شمار می‌رود.

باغ ملی شیراز:

 در میان جاهای دیدنی این مقصد، باغ ملی شیراز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و جزو زیباترین مکان‌های دیدنی به شمار می‌رود. این باغ در چهارراه حافظیه قرار گرفته و به‌عنوان یکی از وسیع‌ترین و زیباترین پارک‌‌های شیراز شناخته می‌شود. در این باغ شاهد درختان سرو کهن‌سال و کاج‌های بلندی خواهید بود که نشان‌دهنده قدمت و عظمت این باغ هستند.

شاه‌چراغ:

«شاه‌چراغ» مکانی زیارتی و مذهبی در شهر زیبای شیراز که در واقع آرامگاه «احمد بن موسی کاظم»، پسر بزرگ امام هفتم محسوب می‌شود. معماری چشم‌نواز، گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های زیبا باعث جذابیت دوچدان این مکان شده است.

در سفر نوروزی به شیراز از کجاها خرید کنیم؟

یکی از جذاب‌ترین تفریحات و سرگرمی‌ها در سفر با تور شیراز عید، رفتن به مراکز خرید و گشت‌وگذار در آنهاست؛ بی‌شک این فعالیت برای اغلب مسافران هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است. در شیراز طیف متنوعی از بازارهای سنتی و مجتمع‌های تجاری مشهور است که می‌توانید انواع وسایل موردنیازتان را از این مراکز تهیه کنید و به‌عنوان سوغاتی با خود ببرید.

مراکز خرید شیراز به دلیل وجود امکاناتی عالی همچون محوطه‌های مخصوص بازی کودکان، فضاهای سرپوشیده، تنوع کالا و اجناس، فودکورت‌های بزرگ و... گزینه تفریحی و خرید جذاب بسیاری از گردشگران است. از مراکز خرید مهم و برجسته شهر شیراز می‌توان به: مرکز خرید سلطانیه، حافظ، هامون، خلیج‌فارس، زیتون، مجتمع تجاری نگین فارس و سایر اشاره کرد.

جمع‌بندی: شیرازگردی در عید نوروز و خرید

به‌جرئت می‌توانیم بگوییم که شیراز یکی از برترین مقصد توریستی در تعطیلات نوروزی محسوب می‌شود که هرساله جزو انتخاب‌های اول اغلب مسافران داخلی بوده و هست. بی‌شک شرایط میزبانی شیراز در ایام عید، خیلی متفاوت‌تر از دیگر زمان‌ها است. اگر تصمیمتان را درباره سفر به این شهر گرفته‌اید، می توانید خرید عید را هم در همین شهر انجام دهید.

 

نظرات شما