بخشهایی از این مصاحبه را می خوانید:
برگزاري جلسه نمايندگان با قوه قضاييه پيشنهاد چه كسي بود؟
پيشنهاد را خود نمايندگان مطرح كردند. نمايندگان احساس كردند فضايي
كه در كشور ايجاد شده مخصوصا در سطح روساي قوا فضاي مطلوبي نيست و اثر
بدي در جامعه دارد. دنبال اين بوديم كه ببينيم حسابهايي كه در قوه قضاييه
افتتاح شده واقعا به نام افراد افتتاح شده يا به نام قوهقضاييه بوده
است.
برداشت شما از توضيحات رييس قوه قضاييه چه بود؟
در اين جلسه پروندهاي را دست گردان كردند و اسناد حسابهاي
قوهقضاييه را نشان دادند. از سال ٧٤ تا ٩٥ حسابهايي كه باز شده تماما
به نام قوهقضاييه بوده است. حتي به نام هيچ كدام از روساي سابق و رييس
فعلي قوهقضاييه نبودهاند. يعني اين حسابها به نام آيات يزدي و
شاهرودي نبوده الان هم به نام آيتالله آمليلاريجاني نيست.
موضوع برايتان پيچيدگي نداشت؟
در ميان جمع آقاي بهمني و پورابراهيمي و تاجگردون كه علاوه بر تجريبات
گذشته تخصص بانكي و مالي دارند اين اسناد را ديدند و آنها را تاييد
كردند.
غير از موضوع حسابها بحث ديگري هم مطرح شد؟
بله. اين جلسه اختصاصا راجع به حسابهاي قوهقضاييه نبود. طيفي از موضوعات
مطرح شد. رييس قوهقضاييه هم وقت بسيار مستوفا و كافي اختصاص داد و
حدود سه ساعت گفتوگوها طول كشيد. در اين جلسه سه ساعته موضوعات مختلف
مطرح شد از ممنوعالتصويري آقاي خاتمي تا اختلال در سخنرانيها و بهم
زدن آنها و همينطور موضوع لغو سخنراني نايبرييس مجلس در مشهد و حتي
موارد تخصصي مثل ورود دستگاه قضايي به پرونده پزشكان يا اطاله
پروندهها در دستگاه قضايي مطرح شد.
توضيح ايشان درباره رفع ممنوعالتصويري آقاي خاتمي چه بود؟
ايشان راجع به اين موضوع اصلا پاسخي ندادند. چون آنقدر زمان نبود و براي همه موضوعاتي كه مطرح شد، فرصت پاسخ نماند.
آيتالله آمليلاريجاني درباره كدام يك از مسائلي كه از طرف نمايندگان مطرح شد، پاسخ داد؟
آنچه براي ما مهم بود شنيدن استدلال قوهقضاييه در خصوص تفسير اصل ٨٦
قانون اساسي (اصل مصونيت پارلماني) به صورت مستقيم از زبان رييس قوه بود.
استدلالات ايشان به لحاظ حقوقي و فقهي بسيار شنيدني بود. استدلال حقوقي
و فقهي رييس قوهقضاييه اين بود كه تفسيري كه ما از اصل ٨٦ درخصوص
مصونيت نمايندگان در اظهارنظر و آزادي بيان داريم دقيقا همان تفسيري
است كه شوراي نگهبان از اصل ٨٦ داده است. و تفسير شوراي نگهبان اين است
كه در مواردي كه نمايندهاي متهم ميشود به موضوعي كه وصف كيفري دارد
و جرم است در اين موارد نيازي به اجازه و تفسير هيات نظارت بر رفتار
نمايندگان نيست. يعني قوه قضاييه براي رسيدگي به اتهامات نمايندگان
مخصوصا آنها كه وصف كيفري دارد كاملا مستقل است و اختياراتي فراتر از
هيات رسيدگي به رفتار نمايندگان دارد. معني آن اين است كه قوه قضاييه
نيازي به اعلام نظر مقدماتي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان ندارد و
راسا ميتواند وارد رسيدگي شود.
اين موضوع كه دقيقا مصونيت نمايندگان را از بين ميبرد. شما در قبال اين برداشت هيچ موضعي نگرفتيد؟
به هر حال رييس قوه قضاييه نگاه و رويكرد قوه قضاييه را به مجلس و نسبت به
نمايندگان اعلام كردند. البته ايشان به برداشت متفاوت نمايندگان و
حقوقدانان در اين زمينه احترام گذاشتند و گفتند با وجود برداشتهاي
متفاوت چيزي كه براي ما ملاك عمل است تفسير شوراي نگهبان از اصل ٨٦ است.
چون بحث استدلالات حقوقي بود و فضايي نبود كه بخواهيم اصرار كنيم يا
اعتراض كنيم. در اين نيم ساعتي كه بحث اصل ٨٦ مطرح بود استدلالها و
تضارب آرا كاملا حقوقي مطرح بود. به لحاظ حقوقي بحث بسيار شنيدني بود.
چون نمايندگان هم از جمله آقاي پزشكيان و هم حقوقداناني كه در جلسه حضور
داشتند استدلالات مختلف در رد اين برداشت قوه قضاييه و مصونيت
نمايندگان مطرح كردند كه ايشان هم گفت اين استدلالات هم مورد قبول و
محترم است اما برداشت شوراي نگهبان را مبنا قرار ميدهيم.
پاسخ ايشان به موارد ديگر چه بود؟
ايشان مشخصا درباره به هم زدن سخنراني مشهد صحبت كرد. آيتالله آملي از
اقدام دادستان مشهد دفاع كرد و گفت ١٠ نوبت دادستان تلاش كرده با
استاندار تماس بگيرد تا درخواست كند شوراي تامين برگزار شود. اما
ايشان پاسخگو نبودند و شوراي تامين را برگزار نكردند. در نهايت
دادستان مشهد پيك فرستادند و درخواست مكتوب دادهاند كه شوراي
تامين برگزار شود و بعد كه برگزار نشده دستور لغو اين جلسه را
دادند.