رویداد۲۴ بعضی از رانندگان در حین رانندگی اقداماتی انجام میدهند که ترک و توقف از آنها میتواند بهبود قابل توجهی در کیفیت خودرو داشته باشد.
این عمل باعث تحمیل فشار زیادی بر سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز خودرو میشود. روش صحیح عبور از دستانداز به این صورت است که قبل از رسیدن به دستانداز، سرعت را کاهش داده و هنگام عبور از آن، به هیچ وجه از ترمز استفاده نکنیم.
کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن منجر به خرابی چرخدندههای آن و ایجاد فشار بیش از حد در سیم ترمز دستی میشود.
واسکازین همچنین نیاز به تعویض دارد، مانند روغنهای دیگر. تعویض به موقع واسکازین باعث بهبود عملکرد گیربکس و حفظ سلامت آن میشود. زمان تعویض واسکازین بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط استفاده آن دارد.
گاهی افراد دیده میشوند که فیلتر روغن را در میان تعویضها تغییر میدهند و بیشتر این افراد از فیلترهای با کیفیت پایین استفاده میکنند. این عمل باعث میشود که فیلتر تصفیه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و ممکن است به آسیبهای جدی در موتور اتومبیل منجر شود. اگر هربار فیلتر را تعویض کرده و فیلتر مناسبی را جایگزین میکردیم، میتوانستیم از هزینههای تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری کنیم.
این عمل نه تنها به موتور کمکی نمیکند، بلکه آسیب زیادی به آن وارد میکند. کار کردن درجا به مدت طولانی باعث افزایش گرمای ماشین و منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشود که میتواند به آن آسیب برساند. در فصل زمستان، بهتر است ماشین را تنها یک دقیقه در جا کار کنانده و سپس با سرعت پایین چند کیلومتر اول را طی کنید تا موتور به طور مطلوب گرم شود.
چندی پیش، یک آزمایش در مجله Auto Crose انگلستان انجام شد و نشان داد که اگر در یک اتوبان، کولر خودرو روشن باشد و فن درجه یک (حداکثر سرعت) کار کند، مصرف سوخت آن خودرو نسبت به یک خودرویی که شیشه راننده آن ۴۰ درصد باز است، کمتر است.
این عمل باعث ایجاد فشار بیش از حد بر روی سیستم کلاچ و گیربکس و سایر قطعات مرتبط میشود.
این عمل باعث افزایش مسافت ترمز میشود، زیرا زمانی که کلاچ درگیر است، نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود. وقتی کلاچ و ترمز همزمان فشار داده میشوند، خودرو دیرتر متوقف میشود. بهترین روش این است که ابتدا ترمز را فشار دهید و قبل از آنکه خودرو لرزشی بدهد، کلاچ را بگیرید.
مشاهده میشود که بعضی رانندگان با سرعتهای بسیار کم در لاین سرعت حرکت میکنند و برعکس، بعضی رانندگان با سرعتهای بالا در لاینهای کناری حرکت میکنند. هر دو مورد میتواند خطرات جبرانناپذیری ایجاد کند.
این عمل باعث ایجاد رسوبات فراوان در رادیاتور، واترپمپ و موتور میشود. به علاوه، این کار ممکن است باعث سوختن واشر سر سیلندر نیز شود. بهترین روش برای پاکسازی سیستم خنک کننده این است که آب را جوشانده و به آرامی بگذارید تا سرد شود، سپس دوباره آن را جوشانده و این عملیات را تکرار کنید. هرچه بیشتر دفعات سرد شدن و جوشاندن انجام شود، آب سالمتر خواهد بود. در نهایت، پس از سرد شدن، از ریختن ته آب در انتهای ظرف خودداری کنید تا رسوبات و ذرات جمع شده در آن به رادیاتور برنگردند. البته، مایعهای آماده نیز در بازار موجود هستند، اما روش اول (جوشاندن و سرد کردن آب) قابل اطمینانتر است.
این عمل باعث ایجاد رسوبات فراوان در منبع، شلنگها، نازل و پمپ آب میشود. برای تأمین آب خنک کننده، میتوان از روشی مشابه استفاده کرد که در قسمت قبل اشاره شد. البته، مایعهای آماده نیز در بازار موجود هستند که برای پاکسازی و حفظ سیستم خنک کننده مناسب هستند.