صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 February 06
کد خبر: ۳۶۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
واکنش شورای شهر به وعده‌های تکراری شهردار تهران

اخذ مصوبه پنهانی زاکانی/ قرارداد نجومی شهرداری تهران با چینی‌ها

شورای شهر تهران عملکرد زاکانی را درباره سفر اخیرش به چین مورد انتقاد قرار داد و این در حالی است که وی به دنبال مصوبات قانونی سوم بهمن بود که تا ۱۳ بهمن رسانه‌ای نشد.

رویداد۲۴ شرق نوشت:  شهردار تهران یک روز مانده به دومین سفر خود به چین، به جلسه شورای عالی ترافیک رفت تا مصوبه قانونی ایجاد دو خط تراموا در تهران را بگیرد. مصوباتی که مربوط به سوم بهمن بود، اما تا ۱۳ بهمن رسانه‌ای نشد. دبیر شورای عالی ترافیک که دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه حمل‌ونقل است، روز جمعه جزئیات تازه‌ای از مصوبات صد‌ونودویکمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور منتشر کرد و مشخص شد مدل جدید طرح جامع ترافیک شهر تهران و بخش ریلی مطالعات ضابطه ۷۷۷ در این جلسه تصویب شده است. این در حالی است که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تأکید می‌کند این طرح تا زمانی که در شورای شهر مصوب نشده باشد، ناقص است. شهردار تهران روز گذشته به صحن شورای شهر آمد تا دستاورد‌های دومین سفر خود به چین را هم بیان کند. او در فهرست دستاوردهایش بر قانونی‌بودن تراموا تأکید کرد.

نرجس سلیمانی معتقد بود بیان این دستاورد‌ها بدون ارائه اسناد به شورا، بیشتر شبیه به لالایی‌خواندن برای کودکی است که با شکم گرسنه نمی‌تواند بخوابد.

جزئیات قرار داد ۱۲ میلیارد‌یورویی با چین

علیرضا زاکانی با بیان اینکه دو سفر در ماه‌های اخیر به چین انجام شد، گفت: در سفر اول به ۱۳ شهر چین رفتیم تا در مرحله واقعیت، ظرفیت مجموعه‌ها شناسایی شود. در نهایت سه قرارداد به نتیجه رسید که شامل تأمین ۷۹۱ واگن مترو و یک‌میلیارد و ۴۰ میلیون یورو برای تأمین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت و احداث خط ۱۱ مترو است.

زاکانی با اعلام اینکه احداث خط ۹ و تونل شهید متوسلیان نیز در سفر چینی‌ها به تهران مورد بحث قرار گرفت، گفت: عدد یک‌میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی به یک‌میلیارد‌و ۶۷۰ میلیون یورو رسید. برای زباله‌سوز نیز ۵۷۹ میلیون یورو تفاهم اولیه صورت گرفت و در کنار آن سرفصل هتل‌سازی و ساختمان‌سازی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی باز شد.

شهردار تهران با بیان اینکه عدد تفاهم اولیه ۱۲ میلیارد یورو بود، گفت: همکاران ما در مرحله بعدی به چین سفر کرده و از مجموعه‌های مختلف برای انعقاد قرارداد‌ها بازدید کردند. در نهایت گام چهارم کار، سفر ما به چین انجام شد. در این سفر‌ها پنج جنس سرفصل مالی باز شد؛ با توجه به دو سر‌فصل تکنولوژی و تأمین مالی چین، برای اولین بار در تعامل با این کشور، چین وارد عمل شد تا یوزانس انجام دهد و تأمین مالی کند و پا فراتر بگذارد و شریک ما شود و سرمایه‌گذاری انجام دهد.


بیشتر بخوانید: تحقیق و تفحص شورای شهر از عملکرد شهرداری تهران/ عملکرد داماد زاکانی زیرذره‌بین پارلمان شهری پایتخت


زاکانی افزود: بخش اول تعهدات مبنی بر تأمین ۷۹۱ واگن مترو بود که تأمین مالی آن توسط دولت صورت گرفت. ما با وزارت کشور تفاهم کردیم که ۲۸۰ واگن دیگر نیز به واگن‌های قبل اضافه شود. ۱۱۳ واگن داخلی نیز داریم که ۸۵ درصد آن تولید داخلی است و با همکاری جهاد دانشگاهی، شهرداری، مپنا و بخش خصوصی تولید می‌شود. ۲۸۰ واگن نیز مبتنی بر قرارداد اولیه توسعه می‌یابد و با احتساب واگن‌های داخلی در مجموع به هزار‌و ۱۸۴ واگن می‌رسد.

شهردار تهران با بیان اینکه یک‌میلیارد‌و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل‌ونقل، ۵۷۹ میلیون یورو در زباله‌سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است، گفت: بسته سفر اخیر شامل دوهزار‌و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷‌هزار‌و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل دو‌هزار‌و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است. مدت زمان و جرایم هم در این قرارداد‌ها پیش‌بینی شده است. پرداخت اولیه صورت بگیرد، تا شش ماه آینده، گمرک بندرعباس اتوبوس‌ها را به ما تحویل خواهد داد. او با اعلام اینکه سه نوبت جلسه با چینی‌ها برای تراموا برگزار شد، تصریح کرد: شورای عالی ترافیک برای چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و دو خط سریع‌السیر از شمال غرب به جنوب شرق و از شمال شرق به جنوب غرب و همچنین دو خط تراموا، دو خط بی‌آرتی و یک خط اتوبوس، تکالیفی را مشخص کرد. شهردار تهران با بیان اینکه تراموای چرخ لاستیکی در این سفر مورد بررسی قرار گرفت، گفت: خطوط ۸، ۹ و ۱۱ و تونل شهید متوسلیان با رقم سه‌و‌نیم تا چهار میلیارد یورو نیز مورد بررسی قرار گرفت. سه شرکت ایرانی توانمند که مورد اعتماد شهرداری در ساخت‌وساز مترو و مورد قبول چینی‌ها بودند، انتخاب شدند و تفاهم سه‌جانبه‌ای منعقد شد تا این چهار مورد آغاز شود. ما پیش‌پرداخت نمی‌دهیم و بعد از پنج درصد پیشرفت فیزیکی، تهاتر ملک صورت می‌گیرد. زاکانی با بیان اینکه پشتیبانان مالی چینی برای این طرح‌ها دو مجموعه هستند، گفت: در بسته چهارم کاری هتل، ساختمان و دو شهربازی و یک پارک آبی مطرح شد. ما تفاهم کردیم پنج هتل پنج‌ستاره با مشارکت آن‌ها ساخته شود، ۲۰۰ هزار واحد مسکن نیز صنعتی‌سازی شود و دو شهربازی و دو پارک آبی نیز در تهران ایجاد شود. طراحی تمامی این موارد توسط ایرانی‌ها مبتنی بر مبانی ملی و معماری ایرانی-‌اسلامی انجام می‌شود و آنچه طلب می‌کنیم تکنولوژی ساخت و سپس انتقال آن است. با این تکنولوژی، عمر سرمایه‌های شهر حفظ خواهد شد. در این بسته پنج میلیارد دلار برای هتل و مسکن و عددی کمتر از دو میلیارد دلار برای مراکز تفریحی پیش‌بینی شده است.

او با اعلام اینکه سه ورزشگاه نیز با مشارکت چینی‌ها و تأمین مالی آن‌ها ساخته خواهد شد، گفت: سرفصل گردشگری برای سالانه یک میلیون نفر نیز باز شد که جزئیات مالی ندارد. شهردار تهران تأکید کرد: در بخش اول تعهدات برای تأمین واگن با دولت و شهرداری است. در فصل دوم تعهد با شهرداری به‌صورت تنفس یک‌ساله برای موتور، سه‌ساله برای اتوبوس، یک‌و‌نیم ساله برای تاکسی و ون است.

او افزود: ما پروژه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی را شامل سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان آغاز می‌کنیم، بدون اینکه در ابتدا رقمی پرداخت شود. زاکانی با بیان اینکه مجرای تصویب این طرح‌ها شورای شهر است، تصریح کرد: قیمت‌ها زمین تا آسمان با قیمت‌های قبلی متفاوت است.

۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس‌های برقی داخلی پیش‌بینی شده و عملا بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم کاهش یافته است؛ به‌طوری که از ۳۱۶ هزار به ۲۷۳ هزار یورو رسید که آورده گسترده‌ای برای ما به‌شمار می‌رود. بخش زیادی از این منابع توسط دولت و از سرفصل ماده ۱۲ و صرفه‌جویی انرژی تأمین می‌شود.

گشایشی در حمل‌ونقل عمومی نداشته‌ایم

نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم در واکنش به گزارش علیرضا زاکانی از سفر به چین، خطاب به شهردار پایتخت گفت: خوشبختانه هر چند روز یک بار در مصاحبه‌های خود خبر‌های خوبی به مردم می‌دهید، اما دو نکته مهم را رعایت نمی‌کنید؛ اولا زمانی که قرار است شهردار در شورا حضور یابد، باید از چند روز پیش اعلام شود تا اعضای شورا زمان کافی برای پایش اقدامات را داشته باشند و استخراج واژه‌های مناسب برای ارائه دغدغه‌ها صورت گیرد نه اینکه ظرف چند ساعت قبل، متوجه حضورتان در صحن شورا باشیم. او ادامه داد: ثانیا اسناد قانونی مکتوب باید از پیش به شورا ارسال شود تا اعضا بتوانند دغدغه‌ها را مطرح کنند و شهردار پاسخ دهد. در بهمن‌ماه قرار داریم و قرار ما با شهردار این بوده که ببینیم گشایشی در حمل‌ونقل روی زمینی حاصل شده است یا خیر؟ اما متأسفانه بر اساس آنچه در شهر می‌بینیم، گشایشی حاصل نشده و خودروسازان نیز با ما تماس گرفتند و اعلام کردند تعدادی اتوبوس، موجود و آماده تحویل است، اما تملک نشده‌اند. مضاف بر اینکه برخی دلایل عدم خرید برای بنده روشن است، ولی شما در مقام پاسخ‌گو باید علت آن را در صحن شورا بازگو کنید. سلیمانی با بیان اینکه عدم تملک این اتوبوس‌ها، شورا و شهرداری را به مجموعه‌هایی با تعهد‌های عمل‌نشده تبدیل می‌کند، یادآور شد: اینکه ما در مصاحبه‌ها از اعداد بزرگ استفاده می‌کنیم، اما همین تعداد اتوبوس که منوط به توضیحات شهردار تهران است، تا الان مورد تملک قرار نگرفته است، می‌تواند مقام و منزلت شورا و مدیریت شهری را در اذهان عمومی با مخاطرات جدی مواجه کند.

‌رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ادامه داد: حتی درآمد‌های درخور توجهی که حاصل از توسعه حمل‌ونقل محور (TOD) بوده و در حساب‌های شهرداری تهران وجود دارد هم برای خرید اتوبوس‌های مورد نیاز شهر تهران هزینه نشده است. اینکه شرکت‌های خارجی به ما اتوبوس بفروشند، برای راه‌انداختن کار مردم، نجات شهر از وضعیت اسفبار فعلی و توسعه ناوگان، اتفاق خوبی است، اما بدون ارائه اسناد به شورا، چنین اقداماتی بیشتر شبیه به لالایی‌خواندن برای کودکی است که با شکم گرسنه نمی‌تواند بخوابد. وی همچنین یادآور شد: هرچقدر شما از زیبایی، کیفیت و تکنولوژی اتوبوس‌هایی که هنوز به تهران نرسیده‌اند و در خطوط کار نمی‌کنند، با هر زبان شیوایی صحبت کنید، اثر عملی ندارد که هیچ، بلکه موجب سلب اعتماد عمومی از مجموعه مدیریت شهری هم خواهد شد.

سلیمانی افزود: وقتی در مورد اتوبوس صحبت می‌کنیم و از گزارش اقدامات روی زمین سخن می‌گوییم، جایی است که هر لحظه مردم آن را می‌بینند و درک مستقیم بدون واسطه‌ای از وضعیت آن نمایان است. وعده شهردار با ما و مردم، بهمن‌ماه بوده و امیدواریم صادق‌الوعد وارد سال آینده شویم. خوب است به جای هر عملی، ابتدا اتوبوس‌های موجود در تهران، بلافاصله خریداری و هرچه سریع‌تر وارد چرخه شوند؛ چراکه اتوبوس در زمره کار فرهنگی نیست که الان انجام شود و اثرات آن سال‌ها بعد نمایان شود. ورود هر اتوبوس به خط توسط مردم ملموس خواهد بود و اینکه هر روز مصاحبه کنیم و اعدادی اعلام کنیم، مورد پذیرش نیست.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در پایان با ذکر بیتی از حافظ شیرازی گفت: غلامِ همتِ آن رندِ عافیت‌سوزم/ که در گداصفتی کیمیاگری داند.

وفا و عهد نکو باشد ار بیاموزی/ وگرنه هر که تو بینی سفر به چین داند.

اجرای عملیات‌های عمرانی بدون اجازه و نظرخواهی از شورا

در این جلسه سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم پس از ارائه گزارش عملکرد شهردار تهران در سفر چین گفت: به شهردار تهران سفربخیر و خداقوت می‌گوییم و بابت ایده‌هایی خوبی که ارائه کردند تشکر می‌کنم، اما در این میان چند سؤال مطرح است.

وی با اشاره به سؤالات موجود گفت: اولین پرسش درخصوص تعداد قرارداد‌هایی است که قطعیت پیدا کرده‌اند. فارغ از تفاهم‌نامه‌هایی که به امضا رسیده‌اند باید گفته شود قرارداد‌های منعقدشده چه تعداد، به چه میزان و درخصوص چه موضوعاتی بوده‌اند. تشکری‌هاشمی بیان کرد: باید شفاف‌سازی شود که آیا قرارداد‌هایی که شهردار تهران از آن‌ها صحبت می‌کند، مطابق با بودجه سال آینده است یا خیر؟ اگر بیش از بودجه باشند باید برای آن تصمیم‌گیری شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تقریبا تمام موضوعاتی که شهردار تهران درخصوص دستاورد‌های سفر چین اعلام کرد نیازمند ارائه لایحه و سیر مراحل تصویب در شورای شهر تهران است، گفت: قاعدتا تا پیش از انعقاد قرارداد با طرف خارجی باید لوایح در شورای اسلامی تصویب شود؛ زیرا در غیر این صورت نواقص حقوقی و قانونی رخ می‌دهد و از همین رو می‌خواهم به صورت شفاف اعلام شود چه زمانی این لوایح به صحن شورا می‌آیند. شهردار تهران در گزارش خود از هتل‌سازی و شهربازی‌سازی صحبت کرد، اما نکته حائز اهمیت این است که این‌گونه موارد وظیفه شهرداری تهران نیست و از جنس تصدی‌گری است. مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند باید اجازه دهیم بخش خصوصی مشارکت واقعی داشته باشد، اکنون نیز باید گفته شود مدل اقتصادی هتل‌سازی و شهربازی‌سازی چیست؟ آیا قرار است آن‌ها به فروش برسند؟ آیا قرار است توسط شهرداری اداره شوند یا قرار است بر اساس مشوق‌ها توسط دیگران به نتیجه برسند؟ تشکری‌هاشمی با بیان اینکه باید تمام قرارداد‌ها شفاف‌سازی شود، گفت: درخصوص تأمین مالی این‌گونه برداشت کردم که قرار است تهاتر صورت گیرد. ۱۲ میلیارد یورویی که آقای زاکانی از آن صحبت می‌کند؛ حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. اگر به نسبت بودجه نگاه شود، با این مبلغ ما در حال تعهد برای بیش از۱۰ سال آینده هستیم و فارغ از اینکه آیا وظیفه این کار را داریم یا خیر، باید شفاف‌سازی شود قرار است چه میزان توسط دولت و چه میزان توسط شهرداری پرداخت شود و چه میزان قرار است شهر به فروش گذاشته شود. بدون دریافت مجوز از دولت نمی‌توانیم تأمین مالی خود را انجام دهیم. باید گفته شود برای این موضوع نیز چه کار‌هایی انجام شده است.

وی درخصوص احداث تراموا و خطوط جدید مترو در تهران تصریح کرد: گرچه بار‌ها گفته‌ایم که این موارد برای شهر خوب است و هیچ‌کس مخالف آن‌ها نیست، اما باید توجه داشت که انجام این کار دارای روال خاصی است. آقای چمران نیز در مکاتبه با وزارت کشور به این موضوع تصریح کردند که مگر می‌شود شورای شهر وظیفه سیاست‌گذاری در شهر را داشته باشد، اما درباره نحوه تأمین مالی، احداث خطوط جدید و اجرای آن از شورای شهر هیچ نظری نخواهد. ما باید بدانیم برای احداث ال‌آرتی، تراموا و بی‌آرتی چه برنامه‌هایی در دستور کار است. از شنیدن این‌گونه موارد خوشحال هستیم، اما مردم از ما گزارش میدانی می‌خواهند و باید زمان قطعی به نتیجه رسیدن این دسته از اقدامات بیان شود.

حبیب کاشانی خزانه‌دار شورا نیز ضمن تقدیر از تیم عملیاتی شهرداری برای طی فرایند قرارداد‌ها در چند ماه اخیر، اعلام کرد: حجم قرارداد‌های اعلام‌شده بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو معادل ۷۸۰ هزار میلیارد تومان است. برای اینکه مشخص شود آورده ما چه اندازه خواهد بود، باید به صورت شفاف گزارش داده شود.

وی افزود: مردم باید بتوانند این خدمات را لمس کنند؛ خواسته مردم ساخت هتل نیست. هتل ستاره‌دار به جهت امکانات آن نیست، بلکه از لحاظ ارائه خدمات است که با فرهنگ ما تطابق ندارد.

کاشانی تأکید کرد: متأسفانه، چون مطالب قطره‌چکانی دریافت می‌شود و استدلال‌ها کافی نیست، باید بعد از صحن شورا، تشکیل جلسه دهیم و موارد مجددا مطرح شود.

نظرات شما