رویداد۲۴ سیما صابری: حمایت عاطفی در رابطه یکی از موارد مهم در پایداری رابطه به شمار میآید. شما ممکن است به کسی که در ایستادن یا راه رفتن مشکل دارد، حمایت فیزیکی کنید، یا از یکی از عزیزانتان که در تنگنا قرار دارد، حمایت مالی کنید. با اینحال انواع دیگر پشتیبانی نیز مهم هستند. شریک زندگی میتوانند با ارائه حمایت اجتماعی و عاطفی به شما کمک کنند تا از نظر عاطفی رشد کنید و احساس معنا دار بودن داشته باشید. مردم اغلب با تشویق، اطمینان خاطر دادن و شفقت از دیگران حمایت عاطفی نشان می دهند. این ممکن است شامل مواردی مانند ابراز شفاهی همدردی یا حرکات فیزیکی محبتآمیز باشد. حمایت عاطفی میتواند چشمانداز و سلامت عمومی افراد را بهبود بخشد. برخی از افراد در حمایت عاطفی مهارت دارند، اما این مهارت به طور طبیعی برای همه به وجود نمی آید. در ادامه به برخی روشهایی حمایتگر بودن مس پردازیم.
وقتی میخواهید از کسی که برایتان مهم است حمایت عاطفی کنید، پرسیدن چند سوال بهترین نقطه برای شروع است. "چگونه می توانم از شما حمایت کنم؟" گاهی اوقات می تواند کارساز باشد، اما همیشه بهترین روش نیست. مردم همیشه نمیدانند چه میخواهند یا چه نیازی دارند، به خصوص در میانه یک موقعیت دشوار. بنابراین، این سوال میتواند آنقدر گسترده باشد که کسی مطمئن نیست که چگونه پاسخ دهد. بنابراین سعی کنید سوالاتی متناسب با موقعیت یا وضعیت ذهنی فرد بپرسید، مانند: "به نظر می رسد امروز کمی ناراحت هستید. دوست داری در موردش صحبت کنیم؟» یا«میدانم که رئیستان به شما شرایط سختی میدهد. چطور تحمل کردی؟»
اگر میدانید که فردی با چالشهایی روبرو شده است و مطمئن نیستید که چگونه یک مکالمه را شروع کنید، سعی کنید با چند سؤال کلی شروع کنید، مانند: «اخیراً در زندگی شما چه اتفاقی افتاده است؟» سعی کنید به جای پرسیدن سوالاتی که میتوان به آنها با "بله" یا "نه" پاسخ داد، سوالات خود را باز نگه دارید. این به توضیح نیاز دارد و به ادامه بحث کمک میکند.
فقط سوال پرسیدن کافی نیست. گوش دادن فعال یا همدلانه بخش مهم دیگری از حمایت عاطفی است. وقتی واقعاً به کسی گوش میدهید، در واقع باید تمام توجه خود را به او معطوف کنید. به کلمات آنها علاقه نشان دهید: نمایش زبان بدن، مانند چرخاندن بدن به سمت آنها میتواند موثر باشد. اجتناب از حواس پرتی، مانند بازی با تلفن یا فکر کردن به چیزهای دیگری اهمیت زیادی دارد. همچنین همراه با حرفهایشان سر تکان دهید یا به جای اینکه حرفشان را قطع کنید، صداهایی که نشانگر توافق با حرفها و درک آنها است، داشته باشید. وقتی چیزی را متوجه نشدید، از فرد توضیح بخواهید. خلاصه کردن آنچه که آنها گفتهاند نیز فکر خوبی است تا نشان دهید شما درک خوبی از موقعیت دارید.
به آخرین باری فکر کنید که از یک مشکل سخت گذشتید. خیلی اوقات از بیان مشکلات به دنبال راهکار نیستیم بلکه میخواهیم امید یا ناامیدی خود را تخلیه کنیم. پشتیبانی و حمایتگر بودن و نیازی به درک کامل یک مشکل یا ارائه راه حل ندارد. وقتی شخصی را تأیید می کنید، به او اجازه می دهید تا بداند دیدگاه او را می بینید و درک می کنید.
حمایتی که مردم اغلب بیشتر از همه میخواهند، تشخیص ناراحتیشان است. بنابراین، وقتی شریک زندگی به شما در مورد چالشهایی که از سر میگذراند میگوید، نیازی به کمک شما ندارد.در این حالت ممکن است بهترین پشتیبانی را صرفاً با ابراز نگرانی و ارائه حضوری دلسوز ارائه دهید. برخی از این عبارات عبارتند از:
"متأسفم که با این وضعیت دست و پنجه نرم میکنی. خیلی دردناک به نظر میرسد.»
"این خیلی ناراحت کننده به نظر میرسد. من درک میکنم که چرا در حال حاضر اینقدر استرس دارید."
هیچ کس دوست ندارد احساس کند مورد قضاوت قرار میگیرد. صرف نظر از این، زمانی که به دنبال حمایت میگردید، مردم معمولاً نمیخواهند نقدی بشنوند - حتی اگر انتقاد سازندهای را با بهترین نیت ارائه کنید. هنگام حمایت عاطفی سعی کنید نظرات خود را در مورد کارهایی که باید انجام میدادند یا جایی که آنها در مورد خودتان اشتباه کردند بیان نکنید. از پرسیدن سؤالاتی که ممکن است آنها را به عنوان سرزنش یا قضاوت تعبیر کنند، خودداری کنید، مانند: "پس چه چیزی آنها را اینقدر عصبانی کرده است؟"
حتی اگر هیچ قضاوت یا انتقاد مستقیمی ارائه نکنید، لحن شما میتواند احساسات زیادی را منتقل کند، بنابراین صدای شما ممکن است احساساتی را به اشتراک بگذارد که قصد نداشتید صریح بگویید.
ممکن است فکر کنید با گفتن اینکه چگونه یک مشکل را برطرف کند به کسی کمک می کنید. اما، به طور کلی، مردم مشاوره نمیخواهند مگر اینکه آن را درخواست کنند. حتی زمانی که میدانید راهحل مناسبی دارید، آن را پیشنهاد نکنید، مگر اینکه آنها به طور خاص چیزی مانند این را بپرسند: "به نظر شما من باید چه کار کنم؟" یا "آیا چیزی میدانید که ممکن است کمک کند؟" اگر آنها از فاز «تخلیه» به فاز «گفتوگو کردن در مورد مشکل» رفتهاند، یک رویکرد بهتر اغلب شامل استفاده از سؤالات تاملبرانگیز برای کمک به آنها برای یافتن راهحل است. مثلاً میتوانید چیزی شبیه این بگویید:
«آیا قبلاً در چنین موقعیتی بودهاید؟ آن وقت چه کمکی کرد؟»
"آیا میتوانید به تغییرات خاصی فکر کنید که به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید؟"
وقتی میخواهید از کسی حمایت کنید، زیاد نگران این نباشید که آیا نوع حمایت «درست» را ارائه میدهید. معمولاً هر دو فرد متفاوت دقیقاً به یک شکل پشتیبانی نمیکنند. با این حال، این امر مشکلی ایجاد نمیکند، زیرا راههای زیادی برای حمایت از شریک زندگی وجود دارد. به جای جستوجوی چیزهای عالی برای گفتن، به دنبال چیزهایی بروید که طبیعی و واقعی هستند.
افراد ممکن است در سختیها و مشکلات به خود و تواناییهایشان شک کنند. در چنین شرایطی خوب است که نقاط قوت و توانمندی آنان یادآوری کنید و با آنها در اینباره حرف بزنید. ممکن است مسائلی مثل طرد شدن آنها را نگران کرده باشد. به آنها اطمینان خاطر بدهید که قدرت مواجهه با آن را دارند. از آنها تعریف و تمجید کنید. البته در تعریف کردن زیادهروی نکنید تا احساس غیرواقعی بودن بدهید.
هنگامی که یک دوست نزدیک یا شریک عاطفی شما معتقد است که پاسخی برای مشکل خود پیدا کرده است، ممکن است در مورد اثربخشی آن راه حل تردید داشته باشید اما سعی کنید در هر حال از او حمایت کنید.
در آغوش گرفتن، بوسیدن، و دیگر لمس ها و نوازش های صمیمی، اغلب میتواند تاثیر قدرتمندی در حمایتگری از شریک عاطفیتان داشته باشد. پس از یک مکالمه دشوار، در آغوش گرفتن میتواند شرایط حمایت فیزیکی را فراهم کند.
گرفتن دست همسرتان در حین ناخویها، دریافت اخبار ناخوشایند یا برخورد با یک تماس تلفنی ناراحت کننده میتواند به آنها کمک کند تا احساس قدرت بیشتری داشته باشند. در آغوش گرفتن با شریک زندگیتان بعد از گذراندن یک روز بد، میتواند احساسات شما را نسبت به او برجسته کند و آرامش شفابخش را به شما بدهد.
یکی از این محبت های کوچک را امتحان کنید:
-یکی از کارهای خانگی شریک زندگی خود را انجام دهید، مانند ظروف یا جاروبرقی.
-او را برای ناهار یا شام بیرون ببرید.
-مهمانی یا فعالیت سرگرمکننده داشته باشید.
-بعضی موقعیت های سخت راه حلی ندارند. می توانید به درد عزیزانتان گوش دهید.