صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 February 24
کد خبر: ۳۶۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

انتقاد زاکانی از خودروسازان؛ اتوبوس‌های داخلی گران‌تر از نمونه‌های خارجی است

زاکانی خطاب به خودروسازان داخلی گفت: اتوبوس‌های داخلی ۳ میلیارد گران‌تر از نمونه‌های خارجی است.

رویداد۲۴ ایسنا نوشت: علیرضا زاکانی، شهردار تهران با بیان اینکه ما در راستای برقی سازی از همه مجموعه‌های داخلی قیمت گرفتیم که قیمت حداقلی ۳۱۶ هزار یورو و حداکثر ۳۴۸ هزار یورو بوده است، گفت: حتی با برخی از شرکت‌ها نیز پیمان اولیه را بستیم؛ اما وقتی موضوع سفر به چین مطرح شد و به چین سفر کردیم دیدیم که قیمت‌ها بسیار ارزان‌تر از آن چیزی است که در داخل کشور به ما قیمت داده بودند و این در حالی است که ما ترغیب شدیم وسایل حمل و نقل عمومی برقی را با همان کیفیت و قابلیت، اما با قیمت پایین‌تر خریداری کنیم.

زاکانی با بیان اینکه زمانی که ما شهرداری تهران را تحویل گرفتیم فقط ۱۸۶۰ اتوبوس در تهران فعال بود و این در حالی است که نیاز تهران ۱۰ هزار اتوبوس بوده است، ادامه داد: چرا باید مردم به اسارت گرفته شوند؟ این در حالی است که دولت به ما گفته بود که بسته اولیه حمل و نقل را کامل و برقی بیاوریم تا نیاز شهر برطرف شود و من هفته گذشته با وزیر صمت صحبت کردم که به ما اعلام کردند این فرصت طلایی برای شهر تهران است و باید مورد توجه قرار گیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه ما برای تقویت تولیدکننده داخلی با آن‌ها قرارداد بستیم؛ اما دقت داشته باشید که قیمت هر اتوبوس داخلی حدود سه میلیارد تومان از اتوبوس خارجی بالاتر است و با این حال برای تقویت بخش خصوصی این کار را انجام دادیم، افزود: در نهایت ما با رقم ۲۲۰ هزار یورو و تحویل اتوبوس در بندرعباس به تفاهم رسیدیم و این در حالی است که به تولیدکننده داخلی اعلام کردیم که ضمن انتقال تکنولوژی به داخل نسبت به تأمین قطعات اقدام کند که یک تعهد ۱۰ میلیون یوروی برای وارد کردن قطعات در نظر گرفته شده است و قرار شده یک شرکت تأسیس شود که دو طرف آن ایرانی و دو طرف آن چینی هستند که مثل شرکت واگن سازی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: گلایه چمران از شرکت‌های اتوبوس‌ساز: اتوبوسی می‌خواهیم که گوشه خیابان خراب نشود


زاکانی با بیان اینکه وظیفه ما تولید واگن نیست، اما بستری را فراهم کردیم که واگن تولید شود و امروز کلان شهر‌های دیگر به ما متوسل شده اند و این یک درآمد پایدار است، تأکید کرد: ما خدمت خوبی به مردم ارائه کردیم و هزینه‌ها کاهش یافت به گونه‌ای که ۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس‌های داخلی پیش از سفر به چین ۳۱۶ هزار یورو بوده و ما ۱۰۰ هزار یورو از این مبلغ کم کردیم که به ازای هر اتوبوس ۵.۵ میلیارد تومان می‌شود که در یک حساب سرانگشتی اگر این عدد را در ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوسی که قراردادش را منعقد کردیم ضرب کنیم می‌بینیم که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان باید اعتبار هزینه می‌شد.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه نمی‌خواهیم تاکسی داری، ون داری و موتورداری کنیم، گفت: ما به سراغ تولیدکننده داخلی رفتیم و عنوان کرد که می‌تواند ۱۵ هزار دستگاه موتور برقی تحویل دهد؛ اما این تعداد موتور نیاز‌های ما را برطرف نمی‌کند و با کسب مجوز از شورا در راستای صرفه و صلاح شهر صندوق ذخیره و بازنشستگی شهرداری تهران با بخش خصوصی می‌تواند شرایطی را فراهم کند که این اتفاق رخ دهد و آن‌ها نسبتی هم با ما ندارند و این به صلاح پرسنل شهرداری و بازنشستگان است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
در علم اقتصاد، هدف نهایی رفاه مصرف کننده است. عملا سیاست گذاری ها نیز باید در این مسیر جهت گیری کند.
در کشور ما اما هدف، رفاه ایران خودرو (و سهامداران آن) بوده است.
نظرات شما