رویداد۲۴ با وجود آنکه سبد معیشت از سوی نمایندگان کارگری ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده، اما نمایندگان کارفرمایی به در نظر گرفتن سبد معیشت ۱۴ میلیون تومانی اصرار دارند. از آنجا که دولت نیز به عنوان یک کارفرمای بزرگ، به سمت کارفرمایان گرایش دارد احتمال آنکه امسال نیز مانند سال گذشته مقابل تعیین دستمزد کارگران مطابق ماده ۴۱ قانون کار بایستند، وجود دارد. این در شرایطی است که فرشاد مومنی اقتصاددان سونامی خطرناک فقرای بیکار را گوشزد میکند.
امروز ۳۰ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند و ۴۰ درصد دیگر از جمعیت در آستانه افتادن به زیر خط فقر هستند. در این شرایط با روش تعیین دستمزدی که همواره عقبتر از تورم است، هر سال از سطح رفاه خانوارها کم میشود.
وقتی این داده را مورد توجه قرار دهیم که ۶۰ درصد از فقرا در کشور شاغل هستند به این نتیجه بسیار مهم خواهیم رسید که تمرکز صرف دولت بر کمیت اشتغال بدون توجه به کیفیت آن زمینههای رشد فقر را بیش از گذشته فراهم کرده است. دولت عموما به رابطه بین فقر و مشاغل غیررسمی توجه نمیکند در حالی که رشد مشاغل غیررسمی یکی از عوامل ازدیاد فقر است.
اغلب فقرا بیکار نیستند، اما از محل شغل خود نمیتوانند نیازهای اساسی خود را تامین کنند. این یعنی شغلهایی با دستمزدهایی پایین، بدون امنیت لازم و بدون داشتن پوشش بیمهای مسبب سقوط خانوارها به زیر خط فقر شده است.
با این حال مسئولان مدام بر این گزاره تاکید میکنند که با افزایش دستمزد، تورم هم افزایش بیشتری پیدا میکند. اما فرشاد مومنی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با «اکونگار» صحبت از مارپیچ مزد و تورم را فریب افکار عمومی میداند.
سیاستهای دولت در سال ۱۴۰۲ را به ویژه از زاویه سیاستهای رفاهی و حفظ توان خرید مردم چگونه ارزیابی میکنید؟
امروز به واسطه سیاستهای دولت در حوزه اقتصاد با سونامی بسیارخطرناک و نگران کننده پدیده شاغلان فقیر در اقتصاد سیاسی ایران مواجه شدهایم. گزارشهای رسمی حکایت از این دارد که چیزی بالغ بر ۶۰ درصد خانوارهای فقیر سرپرست شاغل دارند. این آمار نشان دهنده این است که امتیازدهی غیرعادی به رانتجوها و رباخورها بحران حادی در بنیه تولید ملی پدیدار کرده که اندازه اشتغال بخش غیررسمی را به طرز وحشتناکی بالا برده و در شرایط کنونی تقریبا بالاترین سطح بیکاری نیز متوجه دانش آموختگان دانشگاهی شده است. چطور میشود به عواقب این تسخیرشدگی غیرمتعارف سیاستهای پولی و مالی و تجاری کشور بی اعتنایی کنند.
در مورد آمارهای اشتغال و بیکاری همین چند ماه پیش مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی منتشر کرده و با ۱۱ دلیل ثابت کرده که آنچه به عنوان نرخ بیکاری به صورت رسمی ارائه میشود عملا بخش بسیار ناچیزی از واقعیت را به نمایش میگذارد.
دولت محترم باید از خود بپرسد که حساسیت زدایی مشکوک درباره توزیع فاجعه آمیز نقدینگی و حساسیت زدایی مشکوکتر درباره سقوط کیفیت اشتغال و قابل مناقشه شدید بودن آمارهای مربوط به اشتغال و بیکاری به نفع چه کسانی تمام میشود و ضرر چه کسانی را به دنبال دارد.
سطح بسیار نازل کیفیت نهادهای نظارتی هم باعث میشود خطاهای مهلک و آینده سوز تبدیل به پدیدههای ساری و جاری در کشور شود.
دولت عموما آماری در حوزه اشتغال غیررسمی به تفکیک اعلام نمیکند. اما با سیاستهایی که در بخش دستمزد دارد و جلوگیری از رشد متناسب دستمزد با تورم ایجاد شده، افراد را به سمت شغلهای غیررسمی سوق میدهد.
بیشتربخوانید: سقوط سنگین ایرانیان به زیر خط فقر مطلق/ بقا فقط با تخم مرغ؛ وقتی سبد معیشت بیش از ۲۸ میلیون است!
نکته مهمی که تاکید دارد ماجرای توسعه ماجرای اجتناب ناپذیر است و هر لحظه غفلت از آن میتواند برای ما مخاطرههای بیشتری به همراه بیاورد مساله خطیر مزد و حقوقی است که به عنوان پاداش به انسانهای شرافتمندی داده میشود که میخواهند از طریق عرضه کالا و خدمات مولد و مورد نیاز جامعه یک زندگی شرافتمندانه را اداره کنند.
در ادبیات توسعه یکی از مهمترین ویژگیهای کشورهایی که پشت به توسعه دارند این است که گذران امور را بر محور فقرفروشی سامان میدهند. یعنی به جای اینکه مزیت رقابتی خود را در مقیاس منطقهای و بین المللی بر محوریت فناوری، خلاقیت و نوآوری قرار دهند از طریق استثمار نیروی کار و به فقر انداختن مردم و در میان مردم به فقر انداختن شرافتمندانهترین مردم در بازارهای جهانی کسب ارز میکنند.
آقایان میگویند رابطهای میان مزد و بهرهوری نیروی کار وجود داشته باشد و کل مسئولیت بهرهوری نیروی کار را هم محدود کردند به سهم کارگرها. اگر از این دریچه مباحث را دنبال کنیم نکتههای عجیبی وجود دارد.
با توجه به سیاستهای اتخاذ شده، وضعیت جامعه به لحاظ افت سطح معیشت چگونه است؟
ببینید هر بار که در ایران یک شوک وارد میشود چگونه جمعیت فقیر افزایش پیدا میکند. میخواهد این شوک قیمت نفت باشد یا شوک قیمت ارز و حاملهای انرژی دارد. در اسناد رسمی انتشار یافته به خصوص گزارش سه جلدی وزارت کشور تحت عنوان وضعیت اجتماعی کشور دادههای تکان دهندهای وجود دارد. در آنجا ذکر شده سال ۱۳۸۵ که نخستین سال بزرگترین جهشها در قیمت نفت بوده، نسبت به سال ۱۳۸۴ رشد سرقت ۳۰۸ درصد بوده است. چون موضوع رانت است و رانت هم بسیار ناعادلانه در کشور توزیع میشود. عین این قضیه را در سال ۱۳۹۷ داشتیم که چند شوک نرخ ارز ایجاد شد. هم مسئولان کمیته امداد و هم مسئولان بهزیستی در پایان آن سال به صراحت اذعان کردند که مراجعه به ما با یک افزایش چشمگیر روبرو شده است.
پیوند تمام عیار وجود دارد بین فقر و گسترش بخش غیررسمی در ایران. امروز به اعتبار گزارشهای مراکز پژوهش رسمی اعلام میشود که حدود ۳۰ درصد جمعیت از اساس زیر خط فقر قرار دارد و آنچه تکان دهندهتر است اینکه ۴۰ درصد جمعیت نیز در آستانه فرو افتادن به زیر خط فقر هستند.
وقتی صحبت حجاب میشود عزیزان میگویند به خیر و شر و دینی و غیردینی بودن آن کاری نداریم، این قانون است. ما میگوییم خدا پدرتان را رحمت کند که به قانون ارجاع میدهید. مگر همان قانون نگفته در تعیین حداقل دستمزد استاندارد حداقلی که حکومتگران باید رعایت کنند این است که به اندازه نرخ تورمی که رسما اعلام شده قدرت خرید از دست رفته را جبران کنند. چگونه میشود که مقامات رسمی اعلام میکنند اگر ابر و باد و مه و خورشید و فلک کمک کنند تورم را روی ۴۰ درصد نگه میداریم، اما وقتی صحبت تعیین حداقل دستمزد میشود، میگویند قدرت خرید از دست رفته نیروی کار را جبران نکنید، چون در معرض مارپیچ مزد و تورم قرار میگیریم. ما مگر گفتیم به قیمتهای واقعی مزد را افزایش دهید؟ ما میگوییم آن چیزی که به واسطه تورم از جیب مردم بریده شده به آنها باز گردانید.
مارپیچ مزد و تورم مربوط به زمانی است که جهش در قدرت خرید ایجاد شود نه زمانی که قدرت خرید از دست رفته را جبران میشود. اصلا اینها یک چیز نیست.
منبع: اکونگار