صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 04
کد خبر: ۳۶۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

خودروهای سدان‌ اقتصادی بازار ایران

سدان‌های اقتصادی همواره به عنوان یکی از محبوب‌ترین رده‌های خودرو‌ها در اکثر بازار‌های جهان شناخته می‌شوند. در ایران نیز این نوع خودرو‌ها همیشه در صدر توجه‌ها قرار داشته و در حال حاضر، علاوه بر خودرو‌های داخلی، میزبان طیف گسترده‌ای از خودرو‌های مونتاژی نیز هستند.

رویداد۲۴ بازار خودروی کشور همواره در هر دوره‌ای انواع زیادی از خودرو‌های مونتاژی، وارداتی و البته داخلی را در بر می‌گیرد. اما در سال‌های اخیر، یک افزایش قابل توجه در قیمت‌ها مشاهده شده است که باعث شده تا افراد بیشتر به سمت خودرو‌های اقتصادی در بازار روی آورند. خودرو‌های سدان به عنوان یکی از محبوب‌ترین دسته‌های خودرو‌ها به مدت سال‌ها شناخته شده‌اند و افراد از تمام طبقات جامعه به خرید آن‌ها می‌پردازند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دلیل پرطرفداری بیشتر خودرو‌های اقتصادی، قیمت مناسب‌تر آن‌ها نسبت به سایر خودرو‌ها است.

سدان‌های اقتصادی به دلیل توان خرید بیشتر جامعه، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای رانندگی در شهر و مسافرت‌های گاه به گاه به شمار می‌روند. در سال‌های اخیر، قیمت خودرو‌ها در کشور، همانند سایر کالاها، به طور چشمگیری افزایش یافته است و اکنون بسیاری از افراد حتی توان به خرید خودرو‌های اقتصادی صفر کیلومتر را ندارند. با این حال، همچنان بسیاری از خودرو‌ها در بازار وجود دارند که نسبت به سایر مدل‌ها قیمت پایین‌تری داشته و به عنوان خودرو‌های اقتصادی در بازار شناخته می‌شوند. در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تارا دنده‌ای

تارا، به عنوان آخرین محصول در دسته‌ی خودرو‌های سدان توسط آبی پوشان ایران خودرو تولید و عرضه می‌شود. تیپ دنده‌ای این سدان ملی، جزو خودرو‌های اقتصادی بازار قرار داشته و رقابت بالایی با سایر خودرو‌های این دسته دارد. تارا را می‌توان به عنوان سومین محصول ملی ایران خودرو پس از سمند و دنا در نظر گرفت، که در اصل نسخه‌ای ایرانی‌سازی شده از پژو ۳۰۱ است.

از نظر ظاهری، تارا به خودرویی مدرن و بروز تلقی نمی‌شود، اما نمی‌توان آن را محصولی قدیمی دانست. طراحی تارا، به خصوص در نمای عقب و نورپردازی پیوسته و عجیب آن، مورد انتقادات فراوانی قرار گرفته است، اما با وجود این، همچنان در بازار جزو محصولات پرفروش قرار دارد. داخل کابین این خودرو نیز طراحی نسبتاً بروزی دارد که بسیاری از افراد آن را دوست دارند. در نسخه‌های قبلی، فضای کافی برای قرار دادن وسایل و ارگونومی پایین خودرو وجود نداشت، اما در نمونه‌های جدید این نقص برطرف شده است.

در بخش فنی، تارا به پیشرانه TU۵ پلاس مجهز شده است که در واقع نسخه بهبود یافته و به روز شده‌ی پیشرانه TU۵ می‌باشد. این پیشرانه در تارا دنده‌ای توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. همچنین، جعبه دنده این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی استفاده می‌کند، با این حال در نسخه پلاس از گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده شده است که ضرایب دنده بهتری را ارائه می‌دهد.

از نظر قدرت و پرفورمنس، تارا دنده‌ای یک خودروی کاملاً عادی و خانوادگی است و نباید انتظار شتاب بالا یا سواری عجیب و غریبی از آن داشت. شتاب این خودرو به طور رسمی حدود ۱۲ ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷ لیتر اعلام شده است. سیستم تعلیق در تارا نسبت به سایر خودرو‌های ایران خودرو نرم‌تر است و در نتیجه سواری بهتر و آرام‌تری را تجربه می‌کنیم.

در بخش آپشن، تارا دستی به طور قابل قبولی به امکانات مجهز شده است، اما انتقادات به تارا دستی در نسخه‌های اولیه برای عدم وجود برخی آپشن‌ها مانند دوربین دنده عقب و سیستم کنترل پایداری بیشتر شد. در نسخه پلاس، که به عنوان ورژن جدید تارا دستی محسوب می‌شود، این امکانات همراه با برخی آپشن‌های دیگر مانند سنسور نور و باران و آنتن کوسه‌ای نیز اضافه شده‌اند.

فردا ۵۱۱

فردا ۵۱۱، اولین سدان تولیدی شرکت فردا موتورز است که در دسته سدان‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. این خودرو در اصل محصولی از برند چانگان چین بوده و با نام السوین شناخته می‌شود. السوین توانسته در بازار‌هایی مانند عربستان و پاکستان به فروش قابل قبولی دست یابد. فردا ۵۱۱ تاکنون در دو مرحله تولید شده است و در واقع تنها سدان اقتصادی در گروه خودروسازی فردا محسوب می‌شود.

از نظر طراحی ظاهری، فردا ۵۱۱ خودرویی نسبتاً ساده است و المان‌های طراحی روز را در آن نمی‌توان یافت، اما نکته مثبت آن هماهنگی مناسب بین تمام بخش‌ها است. در بخش داخلی و کابین، طراحان این خودرو سعی کرده‌اند تا داشبوردی نسبتاً خاص و زیبا را طراحی کنند، اما عدم توازن در داشبورد میانی ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. با این حال، متریال استفاده شده در کابین با کیفیت است. فردا ۵۱۱ از نظر ابعاد، خودروی بزرگی نیست، اما با این ابعاد، فضای کابین خوبی دارد و جمع و جور است.

فردا ۵۱۱ از لحاظ فنی نیز مانند طراحی ظاهری، یک خودروی ساده و بی‌آزار است. قلب تپنده این سدان جمع و جور، یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو منتقل می‌شود. وجود این جعبه دنده در ۵۱۱ سبب شده تا لذت رانندگی با آن نسبت به رقبا بهتر باشد.

مصرف سوخت فردا ۵۱۱ حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی اعلام شده است و حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. تعلیق فردا ۵۱۱ در چرخ‌های جلو از نوع مک‌فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع تورشن بیم است، که باعث می‌شود سواری خودرو نرم باشد، اما گاهی در آن حرکات عرضی را تجربه کنید. در این بخش همانطور که اشاره کردید، فردا ۵۱۱ یک خودروی بسیار بی‌آزار است که البته نباید انتظار رانندگی سریع و عجیبی از آن داشت.

در بخش امکانات، فردا ۵۱۱ دارای سانروف برقی، سیستم مالتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین دنده عقب، فرمان برقی با دکمه‌های کنترل، آینه‌های جانبی تاشونده با تنظیم برقی، بلوتوث، تهویه دیجیتال، سنسور نور، چراغ‌های روز، کیسه‌های هوای سرنشینان جلو، سامانه کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و ... می‌باشد. در این بخش نیز، خوشبختانه سدان اقتصادی فردا موتورز حداقل آپشن‌های بازارپسند را داراست.

شاهین G

شاهین، یکی از پرحاشیه‌ترین و پرطرفدارترین تولیدات داخلی شرکت سایپا است و نسخه دنده‌ای آن با تیپ G شناخته می‌شود. شاهین در دسته سدان‌های جمع و جور قرار دارد و ابتدا قرار بود با نام "رهام" به بازار عرضه شود، اما در نهایت نام آن به شاهین تغییر کرد. این خودرو از سال ۱۳۹۹ وارد سبد محصولات سایپا شده است و توانست به فروش موفقیت‌آمیزی دست یابد.

شاهین از لحاظ ظاهری کاملاً متمایز از سایر محصولات سایپا است و خوشبختانه در طراحی آن از هیچ خودروی دیگری کپی نشده است. با این حال، با توجه به ترند روز بازار، اگرچه شاهین یک محصول نسبتاً لوکس در میان تولیدات سایپا است، اما بسیار ساده و بی‌آلایش است. در بخش کابین نیز این طراحی منحصربه‌فرد ادامه پیدا کرده است، اما یکی از نقد‌های زیادی که به آن مطرح شده، مربوط به کیفیت متوسط مواد استفاده شده در داشبورد است. با این حال، از نظر فضای کابین، شاهین کاملاً مناسب نیاز‌های یک خانواده ایرانی است.

شاهین G، با وجود بخش فنی خوب خود، یک خودروی خارق‌العاده نیست. قلب تپنده این سدان سایپایی، همان موتوری است که در خانواده تیبا و ساینا استفاده می‌شود و به صورت کمی بروزرسانی شده و به سیستم توربوشارژ نیز مجهز شده است. موتور M۱۵T، یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ است که توان تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود تا شاهین G به حرکت درآید.

مصرف سوخت شاهین به صورت ترکیبی ۷.۲ لیتر اعلام شده است و حداکثر سرعت آن نیز ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. شتاب شاهین نیز ۱۳.۲ ثانیه است و البته به دلیل داشتن سیستم توربوشارژ، حساس به کیفیت بنزین است. سیستم تعلیق شاهین مانند بیشتر خودرو‌های سدان، در چرخ‌های جلو از نوع مک‌فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع میله پیچشی است که سواری نرمی را برای آن به همراه دارد.

شاهین G در بخش امکانات نیز به امکاناتی مانند کیلس و استارتر دکمه‌ای، نمایشگر ۷ اینچی مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای و دوربین پارک، سنسور‌های دنده عقب، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک (تک کاناله)، فرمان برقی مجهز به کلید‌های کنترل سیستم صوتی، دی لایت و اتولایت، چراغ مشایعت، شیشه بالابر‌ها و آینه‌های جانبی برقی مجهز به سیستم تاشو برقی، نشانگر وضعیت دنده‌ها، سیستم ضد سرقت (immobilizer) و کامپیوتر سفری مجهز شده است که این امکانات قابل قبولی را ارائه می‌دهد. با این حال، نبود برخی از آپشن‌های ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری و سنسور پایش باد لاستیک‌ها ممکن است مزاحمتی ایجاد کند.

جک J۴

جک J۴ یکی از خودرو‌های سدان بازار کشور است و به عنوان یک خودرو اقتصادی‌ترین سدان مونتاژی در ایران شناخته می‌شود. این خودرو توسط برند چینی جک تولید شده و در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. جک J۴ در ایران توسط شرکت کرمان موتور تولید می‌شود و با وجود اقتصادی بودن، محبوبیت بیشتری نسبت به بسیاری از رقبا و خودرو‌های مشابه یا هم قیمتش در بازار دارد. برخی از نقاط قوت این خودرو شامل کیفیت تولید مناسب، خدمات پس از فروش خوب و استهلاک کم است.

ظاهر جک J۴ طراحی بسیار ساده و یکدستی دارد و با رقبای خود در طراحی‌های مدرن و بروز رقابت نمی‌کند. یک نکته جالب این است که کرمان موتور پلتفرم این خودرو را از جک خریداری کرده و قرار است نسخه اختصاصی خود را با نام "کی ام سی ایگل" به زودی وارد بازار کند که تغییراتی در ظاهر آن ایجاد شده است. داخل کابین این خودرو نیز طراحی مناسبی دارد و با فضای کابین مناسبی برای استفاده خانواده‌ها همراه است.

در بخش فنی، جک J۴ از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با تنفس طبیعی استفاده می‌کند که قدرت تولید ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند تا رانندگیی معمولی و بدون شتابگیری تند و تیز فراهم شود.

جک J۴ یکی از خودرو‌های سدان بازار کشور است و به عنوان یک خودرو اقتصادی‌ترین سدان مونتاژی در ایران شناخته می‌شود. این خودرو توسط برند چینی جک تولید شده و در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. جک J۴ در ایران توسط شرکت کرمان موتور تولید می‌شود و با وجود اقتصادی بودن، محبوبیت بیشتری نسبت به بسیاری از رقبا و خودرو‌های مشابه یا هم قیمتش در بازار دارد. برخی از نقاط قوت این خودرو شامل کیفیت تولید مناسب، خدمات پس از فروش خوب و استهلاک کم است.

ظاهر جک J۴ طراحی بسیار ساده و یکدستی دارد و با رقبای خود در طراحی‌های مدرن و بروز رقابت نمی‌کند. یک نکته جالب این است که کرمان موتور پلتفرم این خودرو را از جک خریداری کرده و قرار است نسخه اختصاصی خود را با نام "کی ام سی ایگل" به زودی وارد بازار کند که تغییراتی در ظاهر آن ایجاد شده است. داخل کابین این خودرو نیز طراحی مناسبی دارد و با فضای کابین مناسبی برای استفاده خانواده‌ها همراه است.

در بخش فنی، جک J۴ از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با تنفس طبیعی استفاده می‌کند که قدرت تولید ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند تا رانندگیی معمولی و بدون شتابگیری تند و تیز فراهم شود.

در نسخه‌های جدید، جک J۴ امکاناتی همچون سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS، فرمان برقی مجهز به کلید‌های کنترل سیستم صوتی، شیشه‌ها و تنظیم آینه‌های بغل برقی، روکش‌های چرمی، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، سنسور نور، چراغ مشایعت، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمز‌های ضد قفل ABS مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیرو EBD، سیستم کنترل پایداری و مالتی مدیای ۷ اینچی اشاره کرد. شایان ذکر است در نسخه‌های قدیمی این خودرو خبری از دیلایت، سیستم مالتی مدیا و یا سیستم کنترلی پایداری نبود که در تولیدات جدید افزوده شد.

نظرات شما