رویداد۲۴ به دلیل وجود تعداد زیادی سنسور و سیم کشی پیچیده، همچنین وجود واحدهای کنترلی مانند واحد کنترل پیشرانه (ECU) یا واحد کنترل گیربکس (TCU)، شناسایی و رفع ایرادهای مربوطه به سادگی امکانپذیر نیست.
از این رو، برای خودروهای امروزی پورتهای اتصالی ویژهای در نظر گرفته شده است. با استفاده از کامپیوترهای جیبی و قابل حمل، میتوان از طریق این پورتها به مغز هوشمند خودرو متصل شده و عملیات شناسایی و رفع اشکال را انجام داد.
اما فرض کنید در میان یک جاده کم تردد یا در مناطقی که دسترسی به تعمیرگاههای پیشرفته شهری محدود است، خودروی شما با نمایش تعدادی از چراغهای هشدار به ناگهان متوقف میشود. در این مواقع که دسترسی به تجهیزات پیشرفته و کامپیوترهای قابل حمل ممکن نیست، برای عیبیابی و رفع ایراد ابتدا از روشهای سادهتر استفاده کنید.
اگر پیش از هر اقدام عجیب و پیچیدهای بروز کند، بهتر است با روشهای سادهتر به عیبیابی و رفع مشکل بپردازید. در خودروهای مدرن، برخی مشکلات برقی و الکترونیکی که خیلی از ماها به آنها فکر نمیکنیم، ممکن است به وجود آورد.
موتورشویی و ورود آب و مواد شوینده به مدارهای الکترونیکی و ایجاد اتصال کوتاه، دست اندازهای بسیاری هستند که باعث لقی سیمهای سنسورها میشوند. همچنین، روغن ریزی میتواند به خشک شدن و خوردگی سیمها در طول زمان منجر شود، به ویژه در خودروهای با عمر بالای ۱۵ سال. اتصال ناقص یا وجود رسوب و آلودگی در محل اتصال سیمهای اصلی خودرو، مانند سر باتری، محل اتصال قطب مثبت به مدار استارت و یا محل اتصال سیم منفی به پوسته موتور یا گیربکس، نیز میتواند باعث بروز ایرادات برقی و روشن شدن چراغ چک در خودروهای مدرن امروزی شود.
مشکلات مشابه میتوانند در خودروهای قدیمیتر نیز رخ دهند. با این حال، به دلیل عدم وجود مدارهای برقی پیچیده، معمولاً عملکرد خودرو تا حد زیادی تحت تأثیر قرار نمیگیرد و خودرو از کار نمیافتد. همچنین، در صورت بروز خرابی، شناسایی و رفع عیب در این نوع مشکلات در خودروهای قدیمیتر به طرز سادهتری انجام میشود نسبت به خودروهای مدرن امروزی که دارای تعداد زیادی سنسور پیچیده در سراسر خودرو هستند.
در صورت بروز این نوع خرابیها، استفاده از کامپیوترهای جیبی و قابل حمل برای تشخیص و رفع مشکل میتواند تنها راه حل موجود باشد. همچنین، در مواقعی که این نوع مشکلات در مکانی دوردست و دور از تجهیزات لازم رخ میدهند، بهترین روش ممکن استفاده از روشهای ساده و قابل انجام باشد، مانند ریست کردن واحد مرکزی پیشرانه یا همان ECU.
مدارهای داخلی سیستمهای الکترونیکی خودروهای امروزی، حتی زمانی که خودرو خاموش است، کمی برق مصرف میکنند تا برخی از اطلاعات حیاتی را در خود نگه دارند. با جدا کردن قطب منفی یا مثبت باتری و قطع اتصال برق خودرو به مدت دو تا سه دقیقه (پنج دقیقه برای حصول اطمینان)، اختلاف پتانسیل ذخیره شده در خازنهای درون مدارهای الکترونیکی خودرو تخلیه میشود. با عدم وجود برق در سیستم، واحد مرکزی پیشرانه (ECU) ریست میشود و با برقراری مجدد اتصال قطبهای باتری، ECU از ابتدا آغاز به کار میکند.
بیشتر بخوانید: آیا ضد یخ ماشین نیاز به تعویض دارد؟
بعضی افراد توصیه میکنند که برای ریست کردن ECU خودرو، پس از جدا کردن قطب مثبت یا منفی باتری، آن دو را به هم متصل کنید. این کار باعث اتصال کوتاه مدارهای داخلی خودرو میشود و در نتیجه ECU به صورت سریع و فوری ریست میشود (مقابل روش صحیح که زمان ۲ تا ۵ دقیقه را در نظر میگیرد). با این حال، این روش میتواند فشار نامتعارفی بر صفحات الکترولیت خازنهای داخلی مدارهای ECU وارد کند و باعث کاهش عمر مفید آنها یا حتی سوختن کل مدار ECU شود که هزینه جدی را به همراه خواهد داشت.
با ریست کردن کامپیوتر خودرو، خطاهای ناشناخته و بی دلیلی که به طور ناگهانی ایجاد شدهاند، از حافظه خطاهای ECU پاک میشوند. در صورتی که مشکل جدی و قابل توجهی در عملکرد خودرو وجود نداشته باشد، با ریست کردن ECU، خودرو به حالت عادی بازخواهد گشت. با این حال، اگر پس از ریست کردن ECU، چراغ چک مجدداً روشن شود و خودرو با خطا و اشکالات کار کند، این نشان میدهد که مشکل واقعی در مجموعه الکترونیکی و سنسورهای خودرو وجود دارد که برای رفع آن نیاز به دخالت یک تکنسین متخصص است. در چنین شرایطی، بهتر است با استفاده از خدمات راهاندازی خودرو در جاده تماس بگیرید.