عضای شورای شهر تهران از محله حادثه مترو در محله مولوی بازدید کردند و نسبت به مقاره و حفرههای ناشناخته این محله هشدار دادند.
اقبال شاکری رییس کمیته عمران و مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از محل نشست زمین در منطقه مولوی بازدید کردند. این حادثه که در روز ابتدایی هفته و به علت عملیات حفاری خط ۷ مترو در محله مولوی رخ داده بود مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد و به برخی از خانه های مسکونی آسیب وارد شده بود.
هابیل درویشی مدیرعامل شرکت مترو در جریان بازدید اعضای شورا از محل کارگاه ساخت مترو میدان محمدیه گفت: جنس خاک محدوده منطقه مولوی خاک رس، ریزدانه و آبرفتی است، وجود حفره و مقارههای ناشناخته در عمق خاک سبب بروز مشکلاتی شده است.
وی به تشریح جزییات حادثه روز شنبه پرداخت و گفت: در روز حادثه ۲۸ کارگر در محدوده شفت هواکش، مشغول فعالیت بودند که با توجه به جنس خاک مطالعه تغییر رفتار خاک را در دستور کار قرار داده بودیم که در روز حادثه دستگاههای متعدد تغییر رفتار خاک را نشان دادند و بر همین اساس بلافاصله در عرض یک ربع، ۲۸ کارگر که مشغول به کار بودند و همچنین ۸۶ نفر از اهالی را از محدوده خارج کردیم و برای اولین بار انشعابات آب و گاز نیز بسته شد تا حادثه، ابعاد مختلفی پیدا نکند و خوشبختانه تمهیدات لازم پیش از وقوع حادثه اندیشیده شد.
به گفته وی در مجاور محل حادثه روز شنبه، یک ساختمان نوساز قرار دارد که پس از فرونشست زمین در ارتفاع ۷ متری عمق ساختمان دو آب انبار کشف شده است. دور تا دور پروژه مترو ساختمانهایی است که نمیدانیم بستر چه حفره و آبانبارهایی هستند، در حد مقدورات و امکانات خود سعی کردهایم با دقت زیاد این پروژه ساخت مترو در خیابان مولوی را پیش ببریم اما به دلیل جنس خاک ما با حفرهها و مقارههایی روبهرو هستیم که به دلیل تعدد حفرهها مجبور هستیم کار را با دقت بیشتری پیش ببریم تا با نشست روبهرو نشویم.
مدیرعامل شرکت مترو ادامه داد: واقعیت این است که خیابان مولوی یکی از قدیمیترین محلات تهران و دارای خاک رس، ریزدانه و ریزشی است که تاسیسات آن به بیش از ۵۰ سال پیش برمیگردد، تجهیزات فرسوده و بیصاحب سبب شده است که ما با یک پیچیدگی خاصی در این منطقه روبهرو باشیم اما با کمک شهرداری تهران علاوه بر ساخت مترو، سعی داریم تا با عملیات کارهای عمرانی ایمنسازی و تحکیمسازی این محدوده را نیز در دستور کار قرار دهیم.
درویشی با اشاره به مطالعات ژئوفیزیکی که در طول مسیر مترو در این محله انجام شده است تاکید کرد: واقعیت آن است که وجود مقاره و حفرههای نامتوازن که در زیر خیابان مولوی به وفور یافت میشوند، کار را سخت کرده است.
وی ادامه داد: این حادثه در حین ایجاد شفت هواکش مترو اتفاق افتاد، از آنجایی که جنس خاک این منطقه آبرفتی و سست است، پیش از برداشت خاک شفت هواکش، شمعهای سازهای به طول ۲۰ متر در اطراف این شفت زده بودیم اما واقعیت این است که وجود حفرههای پیشبینی نشده در زیر خانههای اطراف، سبب ریزش و فشار خاک به پایه شمعها شده بود.