صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۶۷۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

هرج و مرج قیمت‌گذاری در بازار خودرو

کارشناس بازار خودرو معتقد است؛ در انتقال تعیین قیمت خودرو از قیمت گذاری دستوری به دست بازار، مردم به عنوان متقاضیان اصلی بیشترین هزینه را پرداخت می‌کنند و این سونامی شاید تا سال‌ها گریبان بازار و متقاضیان خودرو را بگیرد.

رویداد۲۴ افزایش قیمت خودرو در بازار از همان اواخر سال گذشته قابل پیش بینی بود؛ البته برخی از فعالان و کارشناسان این بازار بر این باور بودند که با واردات خودرو احتمال عقب نشینی قیمت در بازار خودرو زیاد است.

هنوز برنامه‌ای برای واردات خودرو به بازار داخل اجرایی نشده و هیچ اثری از کوتاه آمدن قیمت‌ها در این بازار نیست.

در چند ماه گذشته تاکنون، دولت بازار خودرو را رها کرده و قیمت‌ها بنا بر سیاست‌های تبیین شده از سوی تولید کننده و فروشندگان خودرو به طور سلیقه‌ای تعیین می‌شود.

هرچند همه فعالان بازار خودرو بر حذف دستوری قیمت خودرو تاکید زیادی داشتند، اما متقاضیان خودرو همواره به دنبال تثبیت قیمت‌ها در بازار خودرو هستند.

البته بنا به گزارش‌های فعالان بازار خودرو، طی چند روز گذشته قیمت خودرو افت‌وخیز ناچیزی را نسبت به هفته سوم و چهارم فروردین تجربه می‌کند.

نوسان قیمت خودرو در بازار بیشتر شد

بر اساس گزارش اقتصاد ۲۴، هم‌اکنون نوسانات قیمت خودرو‌های داخلی به ۵ میلیون تومان هم نمی‌رسد و نوسان قیمت محصولات مونتاژی و وارداتی نیز بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان، از وضعت پُر تلاطم این بازار تنها در اولین ماه سال جاری خبر می‌دهد.

محمد حسینی، فعال و کارشناس بازار خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: از آخرین ماه‌های سال گذشته تاکنون دولت با سیاست‌های به اصطلاح عادلانه، تنها نقش تخریب در بازار را ایفا کرده است، چراکه نه خبری از تولید و عرضه منظم خودرو داخلی است و نه واردات و عرضه خودرو‌های خارجی!

هرج و مرج جدید در بازار خودرو

وی ادامه داد: فضا با توجه به افزایش قیمت دلار بسیار ملتهب شده و همین موضوع دلیلی بر هرج و مرج جدید در بازار خودرو شده است، اما این بار در سکوت و زیر پوستی در حال اجرا است.

حسینی تاکید کرد: زمانی که دولت سرنوشت بازار را به تصویب و عدم اجرای تصمیمات خود گره می‌زند انتظار از بازاری منظم و توزیع عادلانه خودرو نمی‌توان داشت.

این فعال بازار خودرو با اشاره به اینکه هیچ متولی برای نظم بخشی به این بازار نیست و زیر بار وظایف خود نمی‌رود، گفت: سیاست دولت در تعیین نرخ دلار و به دنبال آن تاثیرگذاری بر روی قیمت همه کالا‌ها و محصولات بر همه ثابت شده است، اما با این دلیل نمی‌توان به راحتی از بازار خودرو گذشت و اجازه بی نظمی و بی ثباتی قیمت‌ها را صادر کرد.


بیشتر بخوانید:

واکنش عجیب وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس

خودرو‌های داخلی امسال چقدر گران شدند؟


حسینی تاکید کرد: هر چند در بسیاری از کشور‌ها قیمت نهایی خودرو از سوی تولید کننده و یا کمپانی وارد کننده تعیین و به بازار اعلام می‌شود، اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور خود اجازه اعمال و اجرای بی ثباتی و تلاطم قیمت در بازار خودرو را ندارند و طبق چارچوب تولیدات خودرویی قیمت گذاری می‌شود و در صورت تغییر قیمت آن هم در بازه زمانی مشخص، تنها با افزوده شدن امکانات بیشتر و توسعه در تولید، قیمت جدید اعلام می‌شود.

گرانی خودرو بدون تغییر در کیفیت محصول

وی تصریح کرد:، اما متاسفانه در کشور ما در هر هفته و ماه باید شاهد نوسان قیمت خودرو‌هایی باشیم که علاوه بر اینکه از لحاظ کیفیت هیچ تغییری نداشته اند و متقاضی برای خرید و تحویل باید مدت‌ها در صف انتظار قرار بگیرد.

حسینی گفت: در انتقال تعیین قیمت خودرو از قیمت گذاری دستوری به دست بازار، مردم به عنوان متقاضیان اصلی بیشترین هزینه را پرداخت می‌کنند و این سونامی شاید تا سال‌ها گریبان بازار و متقاضیان خودرو را بگیرد.

این فعال بازار خودرو گفت: اگر خودروساز همان پیکان را دوباره به چرخه تولید بیاورد و به مردم بدهد هنر کرده است، چون تجربه این سال‌ها نشان می‌دهد که خودروساز ما توان تولید همان پیکان را هم ندارد.

منبع: اقتصاد24
نظرات شما