رویداد۲۴ به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نخستین جشنواره فناورانه روابطعمومی که با حمایت همراه اول از ۲۲ اردیبهشت ماه در دانشگاه علامه طباطبایی آغاز به کار کرده و تا روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ادامه دارد، در دومین روز اجرای خود به سراغ بوتکمپ «رسانه در عصر هوش مصنوعی» رفت.
این دوره آموزشی فشرده مهارت محور نیز با حمایت همراه اول و با هدف توانمندسازی دانشجویان و فعالان حوزه ارتباطات برای ورود به بازارهای جدید کاری و اشتغال، عصر روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.
این دوره که با راهبری رامین طوسی، فعال حوزه هوش مصنوعی و دارای مدرک دکتری مخابرات سیستم از دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن مرور مقدمات و مفاهیم پایه، به تشریح اقدامات بین المللی در زمینه ایجاد پیوند بین صنعت رسانه و هوش مصنوعی پرداخت. در نهایت با معرفی ابزارهای ترند و کاربردی در این بخش، نحوه کار با هر کدام از آنها به صورت تخصصی برای دریافت بهترین خروجی تشریح شد.
استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی که این روزها در حوزه «رسانه» رونق دارد و روزنامه نگاران و خبرنگاران به شکلهای مختلفی در حال بهره برداری از ظرفیتهای آن هستند، کمک میکند تا حجم زیادی از دادهها به سرعت و با کارآمدی بالا تجزیه و تحلیل شوند.
این ابزارها به اهالی رسانه اجازه میدهد تا گرایشها و بینشهایی که ممکن است نادیده گرفته شده باشند را کشف کنند.
هوش مصنوعی همچنین میتواند به بررسی واقعیت و تأیید اطلاعات کمک و روند صحت سنجی گزارشهای خبری را تسریع کند. ابزارهای توسعه یافته در این حوزه که قابلیت تولید محتوا در قالبهای مختلفی را دارند، به روزنامه نگاران کمک میکند تا محتواهای خود را برای مخاطبان شخص سازی کنند تا منجر به خلق داستانهایی جذابتر برای آنان شود.
به طور کلی ترکیب ابزارهای هوش مصنوعی در روزنامه نگاری، میتواند با ساده سازی فرآیندها، منجر به بهبود شاخص دقت شده و کیفیت کلی گزارشهای خبری را ارتقا بخشد.
از آن جهت که ابزارهای هوش مصنوعی میتواند کارایی و بهره وری روزنامه نگاران و خبرنگاران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، نیاز است که این قشر کار با ابزارها را برای ایجاد و تولید محتوا بیاموزند.
علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی میتواند به خودکارسازی وظایف تکراری کمک کند و همانطور که گفته شد به تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی واقعیتها بپردازد و به روزنامه نگاران این امکان را بدهد که بیشتر بر روی ساختن داستانهای جذاب تمرکز کنند.
دستیابی سریع به بینشها و روندهای ارزشمند از مجموعه دادههای بزرگ، نیز از دیگر مزایای کار با ابزارهای هوش مصنوعی است و به تولید محتوای آگاهانهتر و تاثیرگذارتر کمک میکند.
روزنامه نگاران در سراسر جهان به طور فزایندهای از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای گزارش دهی و تولید محتوا استفاده میکنند؛ کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، چین، ژاپن و آلمان از جمله پذیرندگان پیشرو فناوری هوش مصنوعی در روزنامه نگاری هستند.
بررسی مدلهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT که اکنون به مرحلهای از رشد رسیده اند و میتوانند با مسائل روبرو شوند (مثلا یک مسئله ریاضی را حل کنند)، از دیگر مباحث مطرح در این بوتکمپ بود.
در این دوره آموزشی کاربردی، به فعالیت برخی شرکتهای پیشرو در حوزه هوش مصنوعی در کشور نظیر «همراه اول» هم اشاره و گفته شد که در یک نمونه از فعالیتهای هوش مصنوعی اپراتور اول تلفن همراه کشور، دو سال گذشته روی پروژه تولید جلوههای ویژه بصری کار کرد.
این پروژه به کاربران اجازه میداد با موبایل خودشان ویدیویی را ضبط کرده و بارگذاری کنند؛ سپس با انتخاب کاراکتر انیمیشنی موردنظر خود، این کاراکتر به جای آنها حرکت و صحبت کند که در واقع بسیار کمک کننده برای خلق ویدیوهای زیاد و ساده بود.
گفتنی است در جریان برگزاری این بوتکمپ، مجموعهای از ابزارهای هوش مصنوعی دستیار تولید و توزیع محتوای خبری، تولید و ویرایش عکس و ویدیو، ایجاد زیرنویس اتومات، خلق محیط واقعیت افزوده، تولیدکننده جلوههای ویژه، تولیدکننده موسیقی، نظارتی محتوا و... معرفی، نحوه کار با آنها تشریح و نقاط قوت و ضعف هر کدام بررسی شد.