صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
کد خبر: ۳۶۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

روغن زیتون می تواند خطر مرگز ناشی از زوال عقل را کاهش دهد

روغن زیتون به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدان که از سد خونی مغز عبور می‌کند و مستقیم بر مغز تاثیر می‌گذارند، بسیار مفید است.

رویداد۲۴ بر اساس تحقیق جدید دانشمندان دانشگاه هاروارد، مصرف یک قاشق چایخوری روغن زیتون در روز خطر مرگ بر اثر زوال عقل را کاهش می‌دهد. 
به گزارش سی‌ان‌ان، طبق مشاهده و بررسی ۹۲ هزار نفر طی ۲۸ سال، مصرف روزانه هفت گرم روغن زیتون، یعنی قدری بیشتر از یک قاشق چایخوری، خطر مرگ ناشی از زوال عقل را در مقایسه با کسانی که هرگز یا به ندرت روغن زیتون خورده بودند، ۲۸ درصد کاهش داد. نتایج این تحقیق روز دوشنبه در مجله جاما نتورک اوپن (JAMA Network Open) منتشر شد.

به گفته نویسندگان پژوهش، این اولین بار است که ارتباط میان یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای و خطر مرگ ناشی از زوال عقل بررسی می‌شود.


بیشتر بخوانید: راه‌های حفظ سلامت مغز / عاداتی که کیفیت بهتر زندگی را تضمین می‌کنید


آن جولی تسیر، یکی از نویسندگان این پژوهش از دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «این تحقیق بر دستورالعمل‌های غذایی تاکید می‌کند که در آن‌ها از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون استفاده می‌شود و نشان می‌دهد که این توصیه‌ها نه‌تن‌ها از سلامتی قلب بلکه به طور بالقوه از سلامتی مغز هم حمایت می‌کند. انتخاب روغن زیتون طبیعی به جای چربی‌هایی مانند مارگارین و سس مایونز تجاری، انتخاب مطمئنی است و خطر ابتلا به زوال عقل کشنده را کاهش می‌دهد.»

در این مطالعه مجموعه اطلاعات ۶۰ هزار و ۶۰۰ زن که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ در مطالعه «سلامت پرستاران» شرکت کرده بودند و همچنین حدود ۳۲ هزار مرد در همان دوره که در پژوهش «متخصصان سلامت» شرکت کرده بودند، بررسی شد. پژوهش اول عوامل خطر در بیماری‌های مزمن عمده را در میان زنان در آمریکای شمالی بررسی کرد، در حالی که دومی به دنبال همان موضوع، اما برای مردان بود.

نظرات شما