صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 12
کد خبر: ۳۷۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

خواص دانه چیا در بدنسازی (ساخت عضله) + بهترین دانه چیا بازار

دانه های چیا علیرغم اندازه کوچکشان، دارای محتوای پروتئینی چشمگیری هستند که آنها را به یک منبع پروتئین گیاهی عالی، برای رشد و ترمیم عضلات تبدیل می کند

رویداد۲۴| دانه های چیا علیرغم اندازه کوچکشان، دارای محتوای پروتئینی چشمگیری هستند که آنها را به یک منبع پروتئین گیاهی عالی، برای رشد و ترمیم عضلات تبدیل می کند. این دانه‌های مغذی علاوه بر تقویت بافت ها و عضلات، موجب استحکام استخوان ها، کنترل سطح قند خون و سلامت قلب می شود. در این مقاله شما را با خواص دانه چیا برای بدنسازان و ورزشکاران آشنا خواهیم کرد بنابراین تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دانه چیا چیست؟

دانه های چیا دانه های ریز سیاه یا سفیدی هستند که از گیاهی به نام مریم گلی هیسپانیکا به دست می آیند. این گیاه یکی از اعضای خانواده نعناع، بومی آمریکای مرکزی می باشد که این روزها بخاطر خواص بی نظیرش مورد توجه بدنسازها، ورزشکاران و عموم مردم قرار گرفته است. شما می توانید دانه چیا را به صورت خام بر روی نان، شیرینی و کوکی ها و یا به صورت محلول در مایعات، بعنوان پایه اصلی پودینگ، دسر و اسموتی های رژیمی استفاده بفرمایید. برای خرید بهترین و باکیفیت ترین دانه چیا، سری به لینک خرید دانه چیا بزنید.

دانه‌های چیا منبعی غنی از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، زینک، امگا 3 و ویتامین های B1، B3 و K می باشد. از خواص بی نظیر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش فشار خون

  • کاهش سطح کلسترول

  • کمک به رشد و ترمیم عضلات

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش

  • کمک به روند کاهش وزن و لاغری

  • کاهش التهاب

  • بهبود سطح قند خون

  • افزایش سطح سیستم ایمنی بدن

  • پیشگیری از بیماری هایی همچون سرطان، آلزایمر و بیماری های قلبی

  • رفع اضطراب و افسردگی

  • افزایش سطح انرژی بدن

خواص دانه چیا برای بدنسازی

دانه چیا یکی از معدود گیاهانی است که پروتئین آن کامل بوده و حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری مورد نیاز برای رشد، ترمیم سلول ها، بافت ها و عضلات در سراسر بدن هستند. همچنین به دلیل محتوای بالای کلسیم آن به استحکام و تراکم استخوان ها کمک می کند.

دانه چیا تا 12 برابر وزن خود می تواند آب را به خود جذب کند و حالتی ژل مانند به خود بگیرد. بعد از خوردن دانه چیا یک ماده ژل مانند در معده تشکیل می شود که می تواند حجم زیادی از معده شما را اشغال کند. از این رو احساس سیری شما را افزایش داده و موجب کاهش اشتها و کالری دریافتی شما می شود.

شما با مصرف دانه چیا به خصوص در ابتدای روز می توانید سطح انرژی خود را افزایش داده و یک انرژی پایدار را برای انجام تمرینات ورزشی خود فراهم کنید. جدول زیر به شما بدنسازان کمک می کند تا بیشتر با خواص دانه چیا برای بدنسازی آشنا شوید. در ضمن ما در مقاله ای تحت عنوان طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری نکات بیشتری را برای بدنسازان توضیح داده ایم.

کالری

524     کیلوکالری

فیبر

33.7     گرم

پروتئین

21.2    گرم

منیزیم

290       میلی گرم

چربی کل

31.4    گرم

کلسیم

500       میلی گرم

امگا3

20.36  گرم

پتاسیم

600       میلی گرم

امگا6

5.9      گرم

مس

1.5        میلی گرم

امگا9

2.1      گرم

آهن

6.5        میلی گرم

کلسترول

0.0      گرم

فسفر

535       میلی گرم

کربوهیدرات

37.5    گرم

روی

5           میلی گرم

جدول ارزش غذایی دانه چیا در 100 گرم

چرا بدن سازها باید دانه چیا مصرف کنند؟

بسیاری از بدنسازان و ورزشکاران حرفه ای دانه های چیا را در رژیم غذایی خود گنجانده اند. به مثال های زیر توجه کنید:

  • برخی از ورزشکاران یا بدنسازان از دانه های چیا به عنوان یک مکمل انرژی زا برای قبل از تمرین استفاده می کنند. کافی است شما هم کمی دانه چیا را با آب مخلوط کنید و اجازه دهید تا لعاب بیندازد. آن وقت می توانید از یک انرژی پایدار بدون افت فشار و قند خون در حین تمرینات  بهره مند شوید.

  • از آنجایی که دانه چیا سرشار از پروتئین کامل و تمام 9 اسید آمینه ضروری است اغلب بدنسازان از آن به عنوان یک مکمل پروتئینی سالم استفاده می کند تا به رشد و ترمیم عضلاتشان کمک کنند.

  • همچنین ورزشکارانی که به تناسب اندام و داشتن عضلاتی بدون چربی اضافه فکر می کنند از دانه چیا به دلیل خاصیت سیرکنندگی اش در میان وعده ها یا وعده ابتدای صبح استفاده می کنند. پروتئین و فیبر بالا اشتهای کاذب شما را سرکوب و احساس سیری را افزایش می دهد.

  • همچنین تحقیقات نشان داده ورزشکارانی که از دانه‌های چیا قبل تمرینات استفاده می کنند از استقامت جسمانی بیشتری در طول جلسات تمرینی طولانی برخوردار هستند.

در نتیجه، دانه چیا خواص زیادی برای بدنسازان دارد و علاوه بر موارد گفته شده به سلامت سیستم گوارش کمک می کند. همچنین با وجود آنتی اکسیدان های ضروری از آسیب سلولی پیشگیری کرده و به سلامت عمومی اعضای بدن کمک می کند.

نحوه مصرف دانه چیا در برنامه غذایی بدنسازها

دانه چیا کاملا بی طعم و مزه است بنابراین به سادگی می توان در مکمل ها، اوتمیل ها، پودینگ و یا اسموتی ها از آن استفاده کرد. اما بهترین و ساده ترین راه برای مصرف دانه چیا به شرح زیر است.

1 قاشق غذاخوری دانه چیا را در یک لیوان آب گرم بخیسانید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت کند. مشاهده می کنید که دانه های چیا لعاب انداخته و آب را به خود جذب کرده اند.

کافی است مجددا کمی آب به همراه یک قاشق غذاخوری عسل و کمی آب لیمو ترش به آن اضافه کنید تا دتاکس مقوی شما آماده شود. این دتاکس در کوتاه ترین زمان آماده شده و می تواند مانند یک منبع انرژی در ابتدای روز سطح انرژی تان را افزایش دهد.

بهترین دانه چیا بازار ایران

با افزایش استقبال عموم مردم به خصوص ورزشکاران و بدنسازان از این ماده غذایی، دانه های چیا با کیفیت های متفاوت در بازار عرضه شد. دانه های چیا بر اساس کشور تامین کننده این محصول، رده بندی کیفی می شود که از بهترین نوع دانه های چیا می توان به محصول کشورهای پاراگوئه، پرو و آرژانتین و در کیفیت های پایین تر به نوع هندی و برزیلی آن اشاره کرد.
در آخر این نکته رو اضافه کنم که پر فروش ترین دانه چیا در بازار در بسته های 1 کیلویی است که می توانید از لینک خرید دانه چیا 1 کیلویی این محصول را تهیه کنید.

 بنابراین بهتر است قبل خرید دانه های چیا برای اطمینان از کیفیت آن به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • دانه های چیا را می توان به صورت خام نیز مورد استفاده قرار داد از این رو باید مطمئن شوید که دانه چیای خریداری شده، بدون بارمیکروبی باشد تا از بروز مشکلات گوارشی در دراز مدت جلوگیری شود.

  • برخی دانه های چیا به صورت قاچاق و بعنوان غذای پرندگان وارد می شوند از این رو هیچ آزمایش بهداشتی روی آنها صورت نگرفته و می تواند با وجود بار میکروبی نه تنها سودی برای شما نداشته باشد بلکه موجب آسیب های احتمالی نیز گردد.

  • دانه چیا با کیفیت باید کاملا سورت شده و بدون شاخک، سنگریزه و بعضا گوله های کپک باشد.

  • دانه های چیا اغلب به رنگ سیاه و سفید هستند و وجود دانه های قهوه ای و زرد در محصول، نشان از نارس بودن دانه ها می باشد که ارزش غذایی پایین تری نسبت به دانه های رسیده خود دارند.

  • دانه های چیا با کیفیت، موسیلاژ یا همان لعاب بیشتری دارند و این ساده ترین راه برای پیدا کردن یک دانه چیا با کیفیت در بازار ایران است.

نظرات شما