صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 22
کد خبر: ۳۷۳۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۰۲ تير ۱۴۰۳

شهر در بحران؛ چالش سوء مدیریت و تحریم چه بر سر تهران آورده است؟

در سه سال اخیر، مدیریت شهری تهران تحت مدیریت علیرضا زاکانی با چالش‌های جدی و حوادث ناگواری مواجه بوده که نشانگر ناکارآمدی در اداره امور شهری و تاثیرات منفی تحریم‌ها بر امور شهر و زندگی شهروندان است، چیزی که البته خود زاکانی در مناظره‌های انتخاباتی منکر آن شده است. این دوره مدیریت با وقوع حوادث متعدد و دردناکی همراه بوده که شهروندان تهرانی را با مشکلات جدی و غیرمنتظره‌ای روبرو کرده است.

رویداد۲۴ یکی از برجسته‌ترین مشکلات، حوادث مرتبط با پله برقی‌ها بوده است. در حالی که پله برقی‌ها به عنوان یکی از تجهیزات ساده شهری شناخته می‌شوند، عدم توانایی در نگهداری و تعمیر این تجهیزات منجر به مصدومیت بیش از 100 نفر شده است. حوادثی چون نقص عضو کودک در منطقه 16 و جراحت شدید کودک دیگر در ایستگاه مترو سبز تنها نمونه‌هایی از این ناکارآمدی‌ها هستند.

در حوزه امنیت اماکن عمومی، بی‌توجهی به مدیریت بحران و امنیت بوستان‌ها منجر به حوادثی تلخ مانند مرگ دو کودک در پارک زیتون شد. عدم وجود حفاظ مناسب و نظارت کافی، دو کودک را به کام مرگ کشاند و خانواده‌هایشان را در سوگ نشاند.

خرابی مکرر قطارهای مترو و وقوع آتش‌سوزی در ایستگاه‌ها نیز از دیگر مشکلات دوره مدیریت زاکانی بوده است. این خرابی‌ها نه تنها موجب وحشت مسافران شد، بلکه باعث مصدومیت تعدادی از آنها نیز گردید. مواردی چون خارج شدن قطار از ریل در خط 5 مترو کرج-تهران و آتش‌سوزی در سیستم الکتریکی خط 1 مترو نمونه‌هایی از این مشکلات هستند.

در آبان 1402، شهرداری تهران برای تبلیغ پروژه‌های شهری بالن‌های تبلیغاتی به هوا برد که به دلیل عدم ایمنی، ترکید و موجب مصدومیت چند نفر شد. این حادثه نشان‌دهنده ناتوانی در برنامه‌ریزی و اجرای صحیح پروژه‌های تبلیغاتی است.

همچنین، قطع درختان در سطح شهر و خشک شدن تعداد زیادی از درختان در بوستان‌های لویزان، چیتگر و سرخه حصار، نگرانی‌های جدی زیست‌محیطی را به همراه داشت. این اقدامات نه تنها به فضای سبز شهری آسیب رساند بلکه اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت.

آنچه در ادامه می‌خوانید؛ فهرست اجمالی از حوادث و مشکلات در زمان مدیریتی زاکانی است، مواردی که نشانگر ناکارآمدی مدیریت شهری تهران و تاثیرات مخرب تحریم‌ها بر امکانات و تجهیزات شهری است.

الف- مصدومیت های شدید در پله برقی

بدیهی‌ترین مشکل در شهرداری زاکانی، در حوزه پله برقی بود که یکی از ساده‌ترین تجهیزات شهری است. عدم مدیریت او در این حوزه باعث مصدوم شدن بیش از ده‌ها نفر از شهروندان حین استفاده از پله برقی در مترو یا سطح شهر شد. او به حدی توان تجهیز و سرویس کردن این پله‌ها را نداشت، که بسیاری از یونیت های پله های برقی را در سطح شهر جمع کرد و به جای آن پله های ساده گذاشت.

در زیر فقط چند نمونه از حوادث دلخراشی که در طول سه سال مدیریت زاکانی در این حوزه رخ داد را آورده ایم:

  • مهمترین حادثه مربوط به به یک کودک در منطقه 16 بود که در روز 14 مرداد 1402 کودک در اثر حادثه پله برقی نقص عضو شد. / لینک دسترسی به خبر از اینجا
  • یک کودک دیگر در تاریخ 10 شهریور 1402 در ایستگاه مترو سبز دچار سانحه شد که جراحت شدید از ناحیه دست را به دنبال داشت. / لینک دسترسی به خبر از اینجا
  • 25 اردیبهشت امسال نیز فرسودگی و نقص فنی پله برقی میدان میوه و تره بار مجیدیه در منطقه ۴ تهران، موجب مصدومیت و جراحت یک کودک شد. / لینک دسترسی به خبر از اینجا
  • 24 خرداد 1402 خرابی پله برقی در مترو خط یک ایستگاه شهید بهشتی باعث مصدوم شدن 18 مسافر شد. / لینک دسترسی به خبر از اینجا
  • 30 خرداد 1402 خرابی پله برقی در ایستگاه مترو امام خمینی باعث مصدوم شدن چندین مسافر و مصدومیت شدید یک مسافر شد. / لینک دسترسی به خبر از اینجا

ب- مرگ دو کودک در پارک زیتون

بی توجهی به مدیریت بحران و امنیت اماکن عمومی زیر نظر شهرداری از جمله بوستانها در دوره مدیریت شهری زاکانی باعث مرگ دلخراش دو کودک در پارک زیتون شد.

دوم شهریور سال گذشته دو کودک 8 و 11 ساله برای پیدا کردن توپ خود داخل مخزن آب بدون حفاظ پارک زیتون شدند و هر دو جان خود را از دست دادند. شهرداری در گزارش های خود به شورای شهر مدعی شد آنجا فنس داشته در حالی که در عکس ها نشانی از حفاظ نبود. / لینک دسترسی به خبر از اینجا و اینجا و اینجا

ج- خرابی مکرر قطارهای مترو و خارج شدن دو بار قطار از ریل

خرابی قطارهای مترو و آتش سوزی در برخی ایستگاه ها از اتفاقات تکراری در دوره مدیریت سه ساله زاکانی در شهرداری تهران است. بارها قطارهای مترو در ایستکاه های مختلف خراب و باعث وحشت مسافران شده است. در زیر نمونه ای از اتفاقات در این حوزه را مرور می کنیم:

  • صبح یک دی 1400 ، یکی از قطارهایخط 5 متروی کرج ـ تهران از ریل خارج شد.  سخنگوی اورژانس کشور درباره این حادثه گفت: 22 مسافر در این حادثه مصدوم شدند.  قائم‌مقام عملیات شرکت متروی تهران گفت: ساعت 7:10 دقیقه صبح امروز، قطار تندرو که از مسیر کرج ـ گلشهر به سمت ایستگاه تهران (صادقیه) در حرکت بود با قطار عادی در ایستگاه چیتگر برخورد کرد و از ریل خارج شد. / لینک دسترسی به خبر از اینجا
  • 30 بهمن 1402 یک بار دیگر قطار در ایستگاه مترو صادقیه از ریل خارج شد که سخنگوی شهرداری و مدیرعامل بهره برداری مترو درباره مصدومان حادثه اطلاعات چندانی را به رسانه ها ندادند. / لینک دسترسی به خبر از اینجا
  • 13 اسفند 1402، آتش سوزی در سیستم الکتریکی و بی برقی خط یک مترو، حدفاصل ایستگاه های ۱۵خرداد تا شهید بخارایی باعث وحشت مسافران این خط و  توقف مسافرگیری در خط یک شد که زاکانی و تیمش درباره آن سکوت کردند.  / لینک دسترسی به خبر از اینجا
  • 23 اسفند 1401 نیز نقص فنی در یکی از قطارهای نسل قدیم خط یک مترو تهران در محدوده ایستگاه شهید همت به سمت ایستگاه تجریش باعث آتش سوزی و ایجاد اختلال در اعزام قطارها در این خط شد.  / لینک دسترسی به خبر از اینجا

د- ترکیدن بالنهای تبلیغاتی مرکز اطلاع رسانی و مصدوم شدن چند نفر

  • در آبان 1402، شهرداری تهران در سراسر شهر بالنهای تبلیغاتی را برای کلید زدن یا افتتاح پروژه های شهری در سطح شهر به هوا برد که هیچ کدام ایمن نبودند و در نهایت باعث مصدوم شدن 6 نفر در منطقه 22 محدوده چیتگر شد و آنها بالنها را پایین کشیدند و قوه قضاییه اعلام کرد که کیفرخواست متهمان پرونده مصدومیت چند نوجوان به دلیل ترکیدن بالن در تهران صادر شد. / لینک دسترسی به خبر از اینجا  و اینجا

ه- قطع درختان

قطع درختان یکی از نقاط ابهام‌برانگیزه کارنامه مدیریت شهری در سه سال گذشته است. قطع درختان در حاشیه بزرگراه‌هایی همچون صیاد یا یادگار امام، سربری درختان در خیابان ایتالیا برخی از قصورهای شهرداری در دوره اخیر است.

  • قطع درختان در حاشیه یادگار امام (ره)

شهردار منطقه ۱۰ تهران خصوص آخرین وضعیت پروژه شاخه شرقی یادگار امام(ره) گفت: اجرای این پروژه در منطقه ۱۰ آغاز شده و هم اکنون بحث جابجایی درختان درحال انجام است. بسیاری از کارشناسان معتقدند جابجایی درختان در دوره اخیر مدیریت شهری، اسم رمز توجیه قطع درختان است. چرا که تا کنون در هیچ یک از موارد ادعایی، تصاویر یا مستنداتی از کاشت درختان معدوم شده در مکان جدید، از سوی شهرداری به افکار عمومی ارائه نشده است. / لینک دسترسی به خبر

  • قطع درختان در حاشیه بزرگراه صیاد شیرازی

 روابط عمومی منطقه ۷ شهرداری اعلام کرد: درختان در بزرگراه صیاد شیرازی قطع نشده‌اند، بلکه براساس رای کمیسیون ماده ۷، این درختان که تعداد مشخصی هستند و به دلیل اجرای عملیات پروژه زیرگذر میدان سپاه جابجایی آن‌ها ضروری بود، مجددا در محدوده منطقه کاشته شده‌اند. در این زمینه نیز هیچ گونه مستنداتی از کاشت مجدد درختان مشاهده نشده است. / لینک دسترسی به خبر از اینجا

  • خشک کردن 13 هزار درخت در لویزان، چیتگر و سرخه حصار

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: جمعا در این سه بوستان ۱۲ هزار و ۷۰۳ درخت خشک شده‌اند که یک فاجعه است. ما برای هر درختی که شهروندان قطع کنند بعضا حدود یک میلیارد جریمه در نظر می‌گیریم و این درختان ریه‌های تنفسی شهر هستند. / لینک دسترسی به خبر از اینجا

  • قطع درختان در اتوبان افسریه

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد عوامل شهرداری تهران در حاشیه اتوبان افسریه، با ماشین آلات راهسازی بخشی از درختان حاشیه اتوبان را از بین برده‌اند. علی رغم انعکاس مسئله در رسانه‌ها، توضیحات قانع‌کننده‌ای از سوی شهرداری به افکار عمومی داده نشد. / لینک دسترسی به خبر از اینجا و اینجا

نظرات شما