رویداد۲۴ | به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران؛ مجمع عادی سالیانه بانک ملی ایران به منظور بررسی عملکرد سال مالی ۱۴۰۲ با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاونین وزیر، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت صمت، نماینده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، مدیرعامل بانک ملی ایران، اعضای هیأت مدیره و هیأت عامل بانک ملی ایران برگزار شد.
ابوالفضل نجارزاده مدیرعامل بانک ملی ایران، در توضیح گزارش عملکرد این بانک گفت: بانک ملی ایران پس از ۶ سال زیاندهی پیاپی و در حالی که جمع زیان انباشته آن تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۶۹ همت بالغ شده است، در سال ۱۴۰۱ روند زیاندهی را متوقف کرده و در سال ۱۴۰۲ با برنامهریزی دقیقتر و تلاش مضاعف تمامی همکاران، موفق به کسب سود ناخالص عملکردی شده است.
*پرداخت ۶۵ همت تسهیلات تکلیفی قرض الحسنه*
وی گفت: تحقق سود در بانک ملی ایران در شرایطی بود که بانک در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۶۵ همت تسهیلات تکلیفی قرض الحسنه ابلاغی را از سوی دولت در راستای حمایت از اقشار مختلف پرداخت کرد و توفیقاتی در زمینه تأمین مالی بنگاههای اقتصادی، طرحهای دانش بنیان و حمایت از برنامههای فرهنگی جامعه بهدست آورد.
مدیر عامل بانک ملی ایران در ادامه گفت: باتوجه به اینکه بانکدار هستیم، نه بنگاهدار، اقدامات مؤثری در حوزه خروج از بنگاهداری عملیاتی شد و ۳۵ همت واگذاری تحت عناوین مختلف ازجمله واگذاری پتروشیمی شازند، ۷ شرکت سهامی زیر مجموعه و برخی اموال مازاد دیگر اجرایی شد.
نجار زاده در ادامه گفت: بانک ملی ایران همچنین در حوزههای مختلف بهمنظور حمایت از تولید و توسعه طرحهای کلان کشور حضور فعال داشت و منابع خوبی در بخش راهسازی، تأمین سرمایه در گردش بنگاهها و مشارکت در تأمین مالی بزرگترین قرارداد نفتی کشور میدان نفتی آزادگان تخصیص داد.
*آغاز به کار ۱۱ پروژه کلیدی بر بستر زیستبوم دیجیتال*
مدیر عامل بانک ملی ایران به ارائه خدمات متنوع همسو با نیاز مشتریان و بر بستر زیستبوم دیجیتال اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغههای ما در بانک ملی ایران ارائه خدمات متنوع و بهروز بر بستر دیجیتال بود. برهمیناساس ۱۱ پروژه کلیدی در این حوزه تعریف شد و با اقدامات صورت گرفته موفق شدیم چندین طرح مختلف را اجرایی کنیم؛ از جمله طرح مهربانی که بهصورت کاملا غیر حضوری از افتتاح حساب تا پرداخت تسهیلات اجرایی میشود. همچنین موفق شدیم دریافت تسهیلات خرد را بهصورت کاملا غیر حضوری اجرایی کنیم و امکان افتتاح حساب غیر حضوری بر بستر سامانه بام عملیاتی شد.
نجارزاده ادامه داد: با توسعههایی که در حوزه دیجیتال اجرایی کردیم، این امکان را داریم که تا پایان سال ۱۴۰۳ تمام خدمات بانکی را بهصورت غیر حضوری ارائه کنیم، همچنین خدمات مختلفی بر بستر پیامرسان بله و بام فعال شده است و تجهیز زیر ساختها بهمنظور خدماترسانی بینقص به مشتریان از اقداماتی است که بانک ملی ایران اجرایی کرده است.
*افتتاح ۱۲ شعبه جدید صرافی بانک ملی ایران در مراکز شهرها*
وی به خدمات ارزی بانک ملی ایران هم اشاره کرد و گفت: موفق شدیم تا ۱۲ شعبه جدید صرافی در مراکز استانها افتتاح کنیم. همچنین شعب بین المللی بانک در حوزه خدمت رسانی فعالتر شدند و سودآوری بانک در این حوزه با افزایش همراه بوده است. بانک ملی ایران در حوزه تامین ارز داخلی و ارائه خدمات ارزی اربعین و ... نیز موفق بود و ۵۰ درصد از ارز اربعین در سال ۱۴۰۲ را برای متقاضیان تامین کرد.
*تقدیر وزیر امور اقتصادی و دارایی از عملکرد بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۲*
پس از ارائه گزارش عملکرد توسط مدیر عامل بانک ملی ایران و معاونین، وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تقدیر از عملکرد بانک ملی ایران به ارائه نکاتی در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۲ و راهبردهای لازم برای بهبود عملکرد سال مالی جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به گزارشات ارائه شده، مدیریت هزینههای غیر بهرهای، متنوعسازی ابزارهای مالی در راستای تجهیز منابع و تأمین مالی بنگاهها با توجه به ملاحظات قانونی از الزاماتی است که بانک باید در رویههای پیشرو به آن توجه داشته باشد
خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، به چابکسازی رویهها در حوزه وصول مطالبات ارزی و ریالی و سرعت بخشیدن به پیشبرد پروندههای وصول مطالبات تأکید کرد.
وی ضمن تقدیر از واگذاریهای صورت گرفته در سال مالی ۱۴۰۲ در بخش اموال و بنگاهها به لزوم تداوم این قبیل اقدامات در سال جاری تأکید کرد.
همچنین خاندوزی در پایان برای هیأت مدیره و همکاران بانک ملی ایران آرزوی توفیق روزافزون کرد.
امیر مسعود رزازان، عضو هیأت مدیره و معاون مالی بانک، در توضیح جزییات مالی عملکرد سال مالی ۱۴۰۲ بانک به مجمع در خصوص اقلام ترازنامهای، صورت سود زیان، آمار مقایسه عملکرد مالی توضیحاتی ارائه داد.
حمیدرضا مختاریان، معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران، نیز به تشریح برنامههای اجرا شده در حوزه فناوری و تحول دیجیتال در مجمع به تشریح توسعههای صورت گرفته در حوزه خدمات غیر حضوری و امکانات بانکی جدید و بهروز قابل ارائه به مشتریان توسط بانک ملی ایران در مجمع پرداخت.