رویداد ۲۴ | روزنامه همشهری در شماره امروز رفتار قابل توجه و البته عجیب مردم در روز ۱۳ صفر را مورد بررسی قرار داد و نوشت: «تبلیغات فراگیر در شبکههای اجتماعی مبنی بر خوش یمن بودن خرید طلا در سیزدهمماه صفر و برآورده شدن حاجت خریداران، مشتریان را راهی بازار کرد و منجر به افزایش تقاضا برای خرید طلا و رشد قیمت آن شد. با این حال شواهد موجود نشان میدهد قبل از همه حاجت طلافروشان برآورده شده است.»
به گزارش همشهری، هنوز مشخص نیست موج تبلیغاتی به راه افتاده در شبکههای اجتماعی برای خرید طلا در سیزدهم صفر بر چه روایتها و مبانی مذهبی تکیه دارد، چرا که سیزدهمماه صفر روز و مناسبت خاصی در تقویم قمری و شمسی نیست و صرفا یک روز خوش یمن شناخته میشود. درواقع گفته میشود برای هر حاجتی باید چیزی خرید. برای فراهم شدن شرایط ازدواج یک حلقه طلا، برای خانهدار شدن یا خرید ماشین مورد علاقه یک جاکلیدی، برای زیاد شدن رزق یک قطعه طلا، برای بچهدار شدن یک تکه لباس یا عروسک بخرید تا حاجتتان روا شود. با این حال در هیچجا تأکید نشده است که در روز سیزدهم صفر حتما باید طلا خریداری شود بلکه به این موضوع اشاره شده است که برای هرحاجتی باید کالای خاص آن خریداری شود.
حیرت طلافروشان
محمد کشتیآرای، یک فعال قدیمی بازار طلا که بهگفته خودش ۶۳ سال است در این بازار کار میکند، میگوید: اتفاق روز یکشنبه برای خود من هم عجیب بود. من از ۱۱ سالگی در این بازار کار کردهام. شاید باور نکنید در سابقه ذهنی من اصلا چنین چیزی نبود. اتفاقا اغلب مردم درماه محرم و صفر، خصوصا تا پایان سیزدهم صفر برای خرید دست نگه میداشتند و ملاحظاتی میکردند. اعتقادی وجود داشت که این ماهها سنگین است، اما یکباره دیروز (یکشنبه) با این موج عجیب و غریب خریداران روبهرو شدیم و حتی حبابی در بازار شکل گرفت و روند قیمتها را افزایشی کرد. او توضیح میدهد: منبع همه این مطالب همان فضای مجازی بود. من نه به لحاظ سنتی، نه مذهبی، نه عرفی، نه تاریخی تاکنون چنین چیزی نشنیده بودم و این اصلا سنت نیست.