رویداد۲۴- دکتر حسین سلیمی در نشست خبری اولین اجلاس ملی کمیتههای کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره دانشگاهها و مراکز علمی سراسر کشور ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت کار در این عرصه بیان داشت: نظریهپردازی، نقد و نوآوری یک الزام اداری به شکل ظاهری نیست، بلکه بنیادی برای امکان تداوم علوم انسانی است.
وی با اشاره به اهمیت توجه و اقدام عملی در خصوص نظریهپردازی در علوم بیان داشت: معتقدیم که نظریهپردازی، نقد و مناظره علمی یک ضرورت حیاتی است که بدون آن امکان تداوم علوم انسانی، جریان اندیشه ورزی در جامعه ما وجود ندارد؛ چرا که دانشگاه نهاد تولید فکر است و باید کسانی را تربیت کند که هنر اندیشیدن آموخته باشند و با ارائه راهکار به حل مشکلات جامعه کمک کنند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر نقش تعیین کننده علوم انسانی در این خصوص افزود: علوم انسانی بدون نقد و نوآوری و بدون ارائه نظریات جدید معنا ندارد. وی افزود: متاسفانه در بسیاری از حوزههای دانشگاهی علوم انسانی به ترجمه ناقص و دانستن و تکرار سخنی در تاریخ تفکر، که در دنیا تولید شده است، اکتفا میشود. دانستن این سخنان، تحلیل و تدقیق آثار تولید شده لازم است اما کار دانشگاه تنها این نیست و باید هنر اندیشیدن داشته باشیم تا بتوانیم با ارائه راه حل، نوآوری، نقد نظریه و اندیشههای نوین خود را ارائه کنیم.
وی تصریح کرد: اگر نتوانیم گامهای بلندی در این زمینه برداریم علوم انسانی در جامعه ما جریان وسیع ولی بیفایده خواهد شد.
سلیمی با بیان اینکه علوم انسانی نقش مهم و بستر ساز در جامعه دارد اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵۴ درصد شاغلین به تحصیل در دانشگاهها در حوزه علوم انسانی هستند و توجه به نظریهپردازی میتواند به احیای کل حیات دانشگاهی کشور منجر شود.
وی با اشاره به سیاستهای چند سال اخیر دانشگاه علامه طباطبائی برای حمایت از برگزاری کرسیهای نظریهپردازی گفت: در طی این مدت با همراهی هیات حمایت از کرسیها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه، بیش از ۱۸۰ کرسی ترویجی و ۶ کرسی نظریهپردازی تصویب شده در شورا را برگزار کردیم.
وی با اشاره به سیاست دانشگاه در ادامه این جریان و اعلام حمایت از این روند اضافه کرد: دانشگاه علامه طباطبائی تا به امروز جایگاه رفیعی در برگزاری کرسیها داشته است ولی به هیچ عنوان کافی نیست. این حرکت را گام اولیه میدانیم که باید به جریان بزرگی در اندیشه ورزی و ساختار آگاهی دانشگاهیان تبدیل شود.
وی در خصوص سیاستهای تشویقی دانشگاه برای اعضای هیات علمی در این زمینه گفت: پرداخت مشوقها و حمایت مالی، اعطای امتیاز به اعضای هیئت علمی صاحب نظریه از طریق اصلاح آئین نامه جدید ارتقا، انتشار محصول نظریه در قالب کتاب و در نظر گرفتن این مشارکت به عنوان معیاری برای انتخاب استاد و پژوهشگر نمونه از جمله اقدامات دانشگاه بوده است.