صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 10
کد خبر: ۳۸۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

رونمایی از یک طرح جدید بنزینی + جزئیات

عضو کمیسیون انرژی مجلس به بیان توضیحاتی درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی پرداخت.

رویداد ۲۴| محمد بهرامی سیف آبادی، نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در راستای جلوگیری از اعطای یارانه پنهان انرژی و جلوگیری از بروز ناترازی بنزین اظهار کرد: بنزین به عنوان یک سرمایه ملی، تحت یارانه‌های سنگینی از سوی دولت قرار دارد و قیمت تمام شده آن بسیار بیشتر از مبلغی است که مردم پرداخت می‌کنند. این سرمایه ملی باید به صورت عادلانه میان همه مردم توزیع شود، اما در حال حاضر چنین نیست؛ چرا که برخی افراد چندین خودرو دارند و از سهم بیشتری از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند، در حالی که بسیاری از مردم حتی یک خودرو هم ندارند.

وی با اشاره به مزایای طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی افزود: این طرح می‌تواند عدالت در توزیع بنزین را بهبود ببخشد. در حال حاضر، افراد زیادی هستند که خودروی شخصی ندارند و از سهمیه بنزین استفاده نمی‌کنند، در حالی که افرادی با چندین خودرو از سهمیه بیشتری بهره‌مند می‌شوند. این مسئله به معنای نابرابری در بهره‌مندی از یارانه‌های سوخت است. تخصیص بنزین به هر کد ملی می‌تواند این نابرابری را کاهش داده و توزیع عادلانه‌تری را میان مردم برقرار کند.

بهرامی همچنین به چالش‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور و نقش آن در افزایش مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور، تنوع کم در سوخت‌های مورد استفاده در حمل‌ونقل و وجود خودرو‌های فرسوده است.

نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: متأسفانه، این خودرو‌ها هنوز از چرخه خارج نشده‌اند و مصرف سوخت آن‌ها بسیار بالاست. این خودرو‌ها به طور متوسط ۱۰ تا ۱۴ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند که بسیار زیاد است. باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود و برنامه‌ای برای خروج خودرو‌های فرسوده از چرخه حمل‌ونقل تدوین شود.

وی همچنین به مسئله قاچاق سوخت به کشور‌های همسایه اشاره و بیان کرد: قیمت پایین سوخت در کشور، یکی از عوامل اصلی قاچاق آن به کشور‌های همسایه است. علاوه بر بنزین، نفت گاز نیز به قیمت‌های بسیار پایین قاچاق می‌شود. این مسئله نه تنها به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، بلکه باعث افزایش مصرف سوخت و هدررفت منابع ملی می‌شود. اگر ما بتوانیم مصرف سوخت را مدیریت کنیم و تولید مازاد را صادر کنیم، می‌توانیم منابع مالی کشور را افزایش دهیم.

بهرامی بر ضرورت همکاری دولت و مجلس برای اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر راهکاری برای مدیریت مصرف سوخت و تحقق عدالت اجتماعی ارائه دهند. این مسئله بسیار حیاتی است و اگر به درستی پیگیری نشود، ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد شود. از این رو، اجرای طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و به‌زودی عملیاتی شود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
متاسفم برای خودم که با گذشت ۳۵ سال از پایان جنگ هنوز حرفهای ناپخته وکلی میزنند.
اگر کمبود بنزین واقعا وجود داره، اون مقدار رو که الان تقسیم بر ۱۸ تا ۲۰میلیون می کنید،چطور میخواسن تسیم بر۸۰ یا۹۰ میلیون بکنید؟ اونوقت صرفه جویی وکاهش مصرف چطور محقق میشه؟؟
ناشناس
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
مشکل در همین طرح ها است. کجای دنیا چنین ادا و اطواری درمی آورند. با ایجاد شکاف و دسته بندی در مردم، مرزهای شفافیت را ازبین میبرند و چند صباحی نخواهد گذشت که بنزین هم همانند نان سنگک سه هزار تومنی ، علنا ده هزارتومان فروخته خواهد شد. سپس نمایندگان !! طرح جدیدی رو خواهند کرد. مثلاً بورس بنزین. آنوقت قرارگاهی وارد عمل شده و الخ
sam
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
چرا اینا فکر میکنن چون عده ای ماشین ندارن از یارانه ی بنزین محروم هستن ؟ درصورتی که خودرو دار ها اگر نباشن عملا زندگی شهری و امکانات اون بی معنی هست ! عوارض و مالیاتی که خودرو دار ها پرداخت می کنن خودش همه این کم بود ها رو جبران می کنه علاوه بر اون اشتغال جمعیت زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم وابسطه به خودرو دار هاست و به غیر از اون شما بنزین رو گرون کن ببین با قیمت سایر محصولات چه اتفاقی می افته اونقت بنده خدایی که خودرو نداره باید بهای کالا و خدماتی رو بده که برای عدالت محوری قیمت بنزین طرح ریختید.
من خودم از موافقان آزادسازی قیمت بنزین هستم تا هم دست دولتی ها از وعده و وعیدهای و تهدید بی خودی در این زمینه کوتاه بشه هم سایر مشکلات قیمت پایین بنزین از جمله ورشکسته شدن خودروساز های بی کیفیت داخلی اما این مسئله متسفانه زیر ساخت های اقتصادی می خواد که فعلا کشور نداره و هر طرح دیگه ای غیر از آزاد سازی قیمت بنزین بزنن شرایط فرقی نخواهد کرد.
نظرات شما