صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 19
کد خبر: ۳۸۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا نشست خبری رئیس جمهور برای رسانه های خارجی عجیب بود؟

اظهارات صریح و بعضا غیردیپلماتیک پزشکیان در اولین نشست خبری او با رسانه‌ها هرچند برای مردم ایران جالب به نظر می‌رسد، اما ممکن است در بلند مدت دردسرساز شود.

رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: نشست خبری دوشنبه رئیس جمهور با رسانه‌های داخلی و خارجی نه تنها برای اهالی رسانه که برای مخاطبان عام هم جالب بود. صمیمیت رئیس جمهور با رسانه‌ها ناشی از سال‌ها رابطه نزدیک او با خبرنگاران در قامت نماینده مجلس، به انضمام انتخاب هوشمندانه یک روزنامه‌نگار و کارتونیست با سابقه به عنوان مجری، سبب شد این جلسه با جلسات مشابه در دوره‌های گذشته متفاوت باشد. فاصله رئیس جمهور و تیم او با رسانه‌ها بسیار نزدیک بود و این نزدیکی از پشت دوربین صدا و سیما هم قابل رویت بود. آنچه این نشست را چالش برانگیز کرد هم همین وجه تمایز آن بود.

به عنوان خبرنگاری که سالهاست رسانه‌های خارجی را از دور و نزدیک رصد می‌کند، معتقدم ترجمه صحبت‌های پزشکیان، به گونه‌ای که برای مخاطب خارجی شبه برانگیز نباشد، کار دشواری بود. استفاده غلط پزشکیان از واژه «شوروی» به جای «روسیه»، با وجود تذکر سفیر پیشین ایران در مسکو که صف اول نشسته بود، شاید برای مخاطب ایرانی شبیه یک غلط مصلح ساده به نظر برسد، اما برای ۱۵ کشور مستقل شده از شوروی که بخش قابل توجهی از آن‌ها مرز مشترک پر چالش با ایران دارند، اشتباه بزرگی بود. و یا بخشی از صحبت‌های او که احتمال تبادل موشک با کشور‌های دیگر در دوره‌های قبلی را رد نکرد و حتی آن را محتمل خواند، بی اندازه غیردیپلماتیک بود.

با همین مقدمه شاید جالب باشد بدانید رسانه‌های خارجی به کدام بخش از صحبت‌های رئیس جمهور توجه بیشتری نشان داده اند.

گاردین: نشست خبری پزشکیان صریح، شفاف و بی‌سابقه بود

گاردین انگلیس نشست روز گذشته را «بی سابقه» توصیف کرده و نوشت: پزشکیان که یک اصطلاح طلب است و سه ماه پیش به طرز غیرمنتظره‌ای رئیس جمهور شده، ک نشست خبری بزرگ و بی سابقه به مدت دو ساعت و نیم صحبت کرد و نیمی از خبرنگارانی که به سوالات آن‌ها پاسخ داد، خارجی بودند.

گاردین نوشته نمی‌داند آیا پزشکیان که سبک صریح و شفافی دارد، به اهرم‌های واقعی قدرت هم دسترسی دارد و می‌تواند روابط ایران را غرب را دگرگون کند یا خیر. اما استفاده او از یک پلتفرم بزرگ بین المللی و روش‌های مستقیم بی تکلف نشام می‌دهد که او پدیده‌ای جدید و غیر قابل پیش بینی در سیاست ایران است.

گاردین به بخشی از صحبت‌های پزشکیان که احتمال فروش موشک به روسیه در دوره‌های قبلی را رد نکرد اشاره کرده و نوشت: او گفته در دوران ریاست جمهوری خودش هیچ فروشی صورت نگرفته، اما نمی‌تواند درباره توافق‌های مربوط به سلف خودش یعنی ابراهیم رئیسی اظهار نظر کند، چون احتمال می‌دهد این اتفاق افتاده باشد.
این صحبت‌ها با اطلاعاتی که غرب درباره تبادل موشک میان ایران و روسیه داده همخوانی دارد. غربی‌ها می‌گویند قرارداد فروش موشک در آگوست سال گذشته امضا شده و محموله‌ها هفته گذشته به روسیه رسیده است.

این بخش از اظهارات پزشکیان مورد توجه شبکه «ان دی تی وی» هند هم قرار گرفت. این رسانه در بخش مکتوب آنلاین خود نوشته پزشکیان گفته «ایران هیچ سلاحی به روسیه نداده است» هرچند گفته این احتمال را که ایران و روسیه قبلا همکاری‌های نظامی با هم داشته باشند را رد نمیکند، «چون در آن زمان هیچ منعی وجود نداشته، اما با قاطعیت می‌توانم بگویم از آن که من آمده ام، چیزی (سلاحی) به آن‌ها ندادیم که آن‌ها (غرب) بخواهند ما را تحریم کنند.»


بیشتر بخوانید: حاشیه‌نگاری اولین نشست مطبوعاتی رئیس‌‌جمهور | بررسی امتیازهای مثبت و منفی مسعود پزشکیان در دیدار با رسانه‌ها


ادعای غلط یاهو نیوز و تایمز آو اسرائیل: پزشکیان گفت ما اصلا موشک هایپرسونیک نداریم 

تایمز آو اسرائیل به طور طبیعی به بخش‌هایی از صحبت‌های پزشکیان پرداخته که درباره اسرائیل اعلام موضع کرده است. این رسانه نوشته مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران گفته تهران هرگز ار برنامه موشکی اش دست نمی‌کشد، چون کشورش باید برای امنیتش در منطقه‌ای که اسرائیل هر موقع اراده کند موشک هایش را روزانه روی سر غزه می‌ریزد، بازدارندگی ایجاد کند.

پزشکیان گفت «اگر ما موشک نداشته باشیم، آن‌ها هر وقت بخواهند مثل غزه ما را بمباران می‌کنند.» او از جامعه بین المللی خواسته قبل از اینکه از ایران درخواستی بکنند، اسرائیل را خلع سلاح کنند.

این رسانه مدعی شده این صحبت‌ها در حالی طرح شده که گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه از جمله حزب الله و دیگر گروه‌ها در عراق و سوریه و حوثی‌ها در یمن هم موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک می‌کنند. ایران در ماه آپریل خودش ۳۰۰ پرتابه به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

تایمز آو اسرائیل نوشته حوثی‌ها علاوه بر اینکه به کشتی‌های تجاری اسرائیلی حمله می‌کنند، روز یکشنبه موشک‌هایی که مدعی اند از نوع هایپرسونیک بوده پرتاب کردند.

این رسانه اسرائیلی نوشته: پزشکیان در نشست خبری گفته ایران موشک هایپرسونیک به حوثی‌ها نداده و اساسا «یک نفر برای اینکه از ایران به یمن برود یک هفته زمان لازم دارد؛ چطور ممکن است این موشک به آنجا رسیده باشد؟ ما اصلا از این نوع موشک‌ها نداریم که به یمن بدهیم.»

تایمز آو اسرائیل نوشته این حرف در حالی مطرح شده که ایران سال گذشته از اولین موشک بالستیک مافوق صوت (هایپرسونیک) ساخت داخل خود رونمایی کرده و رسانه‌های دولتی هم تصاویری از این موشک به نام «فتاح» را منتشر کردند.

یاهو نیوز هم به همین تناقض اشاره کرده و نوشت این اظهارنظر پزشکیان که گفته ایران اصلا از این نوع موشک‌های هایپرسونیک ندارد که به حوثی‌ها بدهد در حالی طرح شده که سال گذشته ایران از اولین موشک بالستیک هایپرسونیک خود رونمایی کرده است.

لازم به ذکر است که این یکی از بخش‌های چالش برانگیز صحبت‌های پزشکیان بود. رئیس جمهور در نشست خبری گفت از این موشک‎های حوثی‌ها ما نداریم. او تاکید کرد: ما موشک هایپرسونیک داریم ولی از نوعی که یمنی‌ها شلیک کرده‌اند، نداریم. خود یمنی‌ها فناوری موشک را دارند و خودشان دارند تولید می‌کنند. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درمقابل سخنان رئیس جمهورمحترم که گفته بود ما با آمریکایی ها برادریم گفت:

?"این برادری باید در عملکرد نشان داده شود نه در گفتارشان. اگر آنها می‌خواهند برادری با آمریکا یا سایر کشورها در جهان نشان دهند باید حمایت از گروه‌های ترروریستی و تشدید فعالیت های هسته ای خود را متوقف کنند و از انتقال موشک به روسیه جلوگیری و حقوق بشر را رعایت کنند"

?آقای میلر! شما قاتل زنان، کودکان و قهرمانان ایرانی هستید! شما قاتل بیماران پروانه ای هستید! شما آمر و شریک قتل زنان و کودکان غزه هستید؛شما حامی بمباران بیمارستان غزه هستید؛ شما ۵۰۰ هزار کودک عراقی را کشتید سپس در سال ۱۹۹۶ دربرابر سوال برنامه شصت دقیقه سی بی اس گفتید: ارزشش را داشت!!

?شما قاتل فرمانده ضد تروریسم جهان یعنی سپهبد سلیمانی هستید و سپس به کشتن او افتخار کردید؛ شما دولتی وحشی و جنایتکار هستید! به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می گویم لطفا خفه شو قاتل! حواس ناجمعی رئیس جمهور محترم را به حساب خود و همکاران جنایت کارت نگذار!
پاسخ ها
ناشناس
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
دنبال جنگ نباش داداش،اسرائیل از اون پیجرها برات میفرسته تو هم میری رو هوا
م
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
دلم برای پزشکیان و مردم سوخت به این باور رسیدم گروههایی در چپ و راست هستند که علاقه ندارند دولت موفق بشه.همه را واگذارکردم بخداودوباره باناامیدی از پیگیری مباحث جامعه
دوری خواهم کرد. بنده خدا پزشکیان با صداقت کامل اومده ولی اذیتش میکنند .
پاسخ ها
ناشناس
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
دقیقا
ناشناس
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
اگر منظورت از غیر دیپلماتیک، شفاف و صادقانه است، که خب چه بهتر که غیردیپلماتیک بود. کسی هم اگر از فروش موشک خجالت میکشد پس نفروشد، اگر از فروش اسلحه به خود افتخار میکنند پس چرا پنهان کاری میکنند؟ حداقل پزشکیان تکلیفش با خودش معلومه
م
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
نباید انتظار داشت دروغ بگه
نظرات شما