رویداد ۲۴| وزیر صمت گفت: کیفیت خودرو نیاز به بازنگری و دقت بیشتری دارد. البته باید مسائل خودروسازان و ارز دریافتی آنها را هم درنظرداشته باشیم. در وزارت صمت کمیته راهبردی خودرو تشکیل شده است و بحث کیفیت خودرو هم زیرمجموعه این کمیته پیگیری خواهد شد.
وی افزود: واردات خودروهای نو را انجام میدهیم و واردات تشدید شده است، تعداد خودروهایی که روی آب، در گمرک و در حال ترخیص است بیشتر از سه برابر آنچه است در کل سال گذشته وارد کشور شده است.
اتابک ادامه داد: در مورد خودروهای کارکرده، بانک مرکزی درخصوص ارز و ارزیابی خودروها مواردی را مطرح کرده است که نظر گمرک و سازمان استاندارد هم است. بخشنامه واردات خودروهای کارکرده باید اصلاح شود، با آن بخشنامه ممکن است پول مردم از بین برود، بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم.
وی تصریح کرد: در مورد واردات آیفون هنوز مستندی ندارم. فکر میکنم که چند بخش هم وزارت ارتباطات و هم صمت باید در این زمینه صحبت کنند تا اتفاقی بیفتد که هنوز نیفتاده است.
وزیر صمت گفت: در مورد ممنوعیتهای واردات و صادرات از رئیس سازمان تجارت درخواست کرده ام که چند کار را با فوریت انجام دهد. برخی تعرفهها توجیه اقتصادی ندارند و باید اصلاح شوند. اگر تعرفه تجارت اصلاح شود تاثیرش را در بازار به سرعت میگذارد، در حالی که صنعت اینطور نیست.
وی عنوان کرد: متاسفانه در سالهای گذشته آمار صادرات فرش کاهش یافته است و ساختار مرکز ملی فرش را در وزارت صمت عوض کردیم. با وزیر میراث فرهنگی صحبت میکنم و از بخش خصوصی کمک میگیریم تا صادرات فرش به روال گذشته برگردد.
وزیر صمت گفت: رشد ۱۳ درصدی بخش معدن چیزی نیست که در کشور سابقه داشته باشد، با روند فعلی هم غیرقابل دسترس است، چرا که هم ماشینآلات کهنه است و هم شرایط فعلی موثر است. جهش در این حوزه صرفا با سرمایه گذاری ممکن است، مانند آنچه که در دهه ۸۰ رخ داد.
وی تاکید کرد: صدور بخشنامههای متعدد و خلق الساعه به دلیل تعویض مدیران و همچنین ناشی از شرایط اقتصادی کشور که ثابت نیست، بوده، باید شرایط اقتصادی کشور را ثابت کنیم. سعی میکنم بخشنامه خلق الساعه ندهم و حتما نمایندگان بخش خصوصی باید در کمیتههای مختلف مرتبط با این موضوعات حضور و مشارکت داشته باشند.
اتابک اظهار کرد: ارائه تسهیلات به بخش تولید رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته داشته که نسبت به ضریب تورم کفایت نمیکند. سرمایه گذاری ثابت در کشور منفی شده است و نتیجه آن استهلاک بیش از اندازه است. کارخانجات نیاز به سرمایه در گردش دارند، در حال صحبت با بانک مرکزی برای افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی هستیم.
وی در مورد جهش تولید گفت: بیشترین مشکل ما که باعث شد رشد تولید اتفاق نیفتد، زیرساختهای انرژی است که برق به شهرکهای صنعتی نرسید و بیشترین تاثیر منفی را برجای گذاشت. برای جهش تولید نیازمند سرمایهگذاریهای بسیار بزرگی هستیم. اگر سرمایهگذاری اتفاق نیفتد حداقل باید این روند را از لحاظ زیرساخت ها، برق و گاز مراقبت کنیم تا تولید رشد کند. مشکل نهادههای انرژی، مشکل جدی در کشور است و در کوتاه مدت برطرف نمیشود. میتوانیم مسیر جداسازی صنعت و استفاده از انرژیهای نو را دنبال کنیم.
وی در واکنش به گلایه بخش خصوصی از تصویب تعطیلی روز پنجشنبه در مجلس نیز گفت: این تعطیلی هنوز قطعی نشده است.
وزیر صمت گفت: سعی ما این است که وزارت را اقتصادی اداره کنیم و تحقق این موضوع هم به دولت و هم به بخش خصوصی برمی گردد. سعی میکنیم وفاق را در بین خودمان و بعد عامه ایجاد کنیم و این سیاست دولت است.
اتابک در پایان گفت: کمیتههای راهبردی در بخشهای مختلف در وزارتخانه تشکیل شده که خواسته من حضور بخش خصوصی در این کمیتهها با جمع بندی قبلی است. امیدوارم شرایط را بهبود بخشیم، اگر قدم برنداریم وضعیت بغرنجتر از این میشود.