صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 18
کد خبر: ۳۸۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا چه زمانی است؟

عفونت با ویروس آنفلوانزا باعث تب، خستگی، بدن‌درد، اسهال و علائم دیگر می‌شود. این عفونت در موارد وخیم می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان شود یا حتی کشنده باشد. در این مطلب به این پرسش پاسخ می دهیم که بهترین موقع دریافت واکسن آنفلوانزا چه زمانی است.

رویداد۲۴| نزدیک شدن به فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان تزریق واکسن آنفلوانزا را به یاد می‌آورد و اینکه بهترین زمان تزریق این واکسن چه هنگامی است.

عفونت با ویروس آنفلوانزا باعث تب، خستگی، بدن‌درد، اسهال و علائم دیگر می‌شود. این عفونت در موارد وخیم می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان شود یا حتی کشنده باشد.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا

بهترین هنگام تزریق واکسن آنفلوانزا هنگامی است که هنوز شیوع فصلی آنفلوانزا شروع نشده باشد. پیش‌بینی زمان شروع این شیوع فصلی دشوار است و ممکن است از کشوری به کشور دیگر و از سالی به سال دیگر متفاوت باشد.


بیشتر بخوانید: ذات‌الریه چیست؟| نکاتی که باید درباره عفونت ریوی بدانیم


اما به‌طورکلی بهتر است واکسن آنفلوانزا را از اواخر شهریور تا اوایل آبان تزریق کنید و حداکثر تا اواسط آبان این کار به پایان رسانده باشید.

به‌طورکلی، ایمنی شما یک یا دو هفته پس از تزریق واکسن آنفلوانزا به اوج خود می‌رسد. این مصونیت پس از به اوج رسیدن پنج تا شش ماه به طول می‌انجامد و برای عبور از فصل شیوع آنفلوانزا کافی است.

اما استثنا‌هایی هم وجود دارد: ازجمله زنانی که سه‌ماهه سوم بارداری را می‌گذرانند، باید هرچه زودتر واکسینه شوند تا هنگامی‌که نوزادانشان به دنیا می‌آیند، در برابر آنفلوانزا مصونیت داشته باشند.

واکسن آنفولانزا برای کودکان

به گزارش رویداد۲۴ همچنین برخی از کودکان بین ۶ ماه تا ۸ سال به دو بار تزریق واکسن آنفلوانزا با فاصله ۴ هفته نیاز دارند: ازجمله کودکانی که هرگز واکسن آنفلوانزا دریافت نکرده‌اند، قبلاً فقط یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند یا سابقه واکسیناسیونشان شناخته‌شده نیست.

در کودکان خردسال یک دوره واکسیناسیون شامل دو دوز واکسن بهترین پاسخ ایمنی را در برابر ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌کند. این کودکان خردسال می‌توانند نخستین دوز واکسنشان را حتی پیش از شروع فصل آنفلوانزا دریافت کنند.

بالاخره اینکه اگر در طول زمان ذکرشده در اوایل پاییز نتوانستید واکسن آنفلوانزا را دریافت کنید، همچنان ارزش دارد که واکسن بزنید، چراکه حتی مصونیت پیدا کردن در برابر آنفلوانزا در اواخر فصل شیوع آن هم بهتر از نداشتن مصونیت در برابر آن است.

واکسن‌های سالانه آنفلوانزا چطور تهیه می‌شوند

سازمان جهانی بهداشت هرسال داده‌های مربوط به شیوع آنفلوانزا در آفریقای جنوبی و استرالیا را که در نیمکره جنوبی واقع هستند (و اواخر زمستان در آن‌ها هم‌زمان با اواخر تابستان در کشور‌های نیمکره شمالی است) و بنابراین فصل شیوع آنفلوانزا در آن‌ها چند ماه پیش شروع شده است، بررسی می‌کنند تا دریابند که چه انواعی از ویروس آنفلوانزا احتمالاً در آن فصل شایع می‌شوند. به‌این‌ترتیب داروسازان می‌توانند واکسن‌های جدیدی را برای فصل تازه شیوع آنفلوانزا در کشور‌های نیمکره شمالی بسازند.

واکسن‌های آنفلوانزای که امسال ساخته شده‌اند، برای محافظت در برابر دو ویروس آنفلوانزای نوع A و یک ویروس آنفلوانزای نوع B ساخته شده‌اند. (واکسن سال قبل برای ایجاد مصونیت در برابر چهار ویروس آنفلوانزا ساخته شده بود، اما داروسازان یک ویروس آنفلوانزا که تا حدی زیادی در طول همه‌گیری سال پیش ناپدید شده بود، از واکسن جدید حذف کردند).

بیشتر واکسن‌های آنفلوانزای موجود در بازار به شکل تزریقی هستند، اما یک برند واکسن آنفلوانزا به شکل اسپری بینی هم وجود دارد. این واکسن به شکل اسپری ممکن است گزینه خوبی برای بیمارانی باشد که از تزریق هراس دارند.

همچنین واکسن‌هایی با دوز بالاتر برای افراد ۶۵ ساله و بالاتر وجود دارد که در معرض خطر بیشتر ابتلا به شکل شدید آنفلوانزا هستند.

دچار شدن به آنفلوانزا هم باعث ایجاد مصونیت می‌شود، اما فقط در برابر همان نوع ویروس آنفلوانزایی که شما را بیمار کرده است. واکسن آنفلوانزا طیف گسترده‌تری از مصونیت در شما ایجاد می‌کند.

چه کسانی از زدن واکسن آنفلوانزا سود می‌برند

همه افراد از تزریق واکسن آنفلوانزا سود می‌برند. به ویژه کودکان که پس از دچار شدن به عفونت می‌توانند ویروس را به راحتی پخش کنند و ممکن است بیشترین آسیب را درنتیجه ویروس آنفلوانزا ببینند.

کودکان زیر ۵ سال، به ویژه آن‌هایی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، در معرض خطر دچار شدن به آنفلوانزای شدید قرار دارند.

توجه داشته باشد که آنفلوانزا با سرماخوردگی کاملاً تفاوت دارد و ویروس‌های جداگانه‌ای عامل آن هستند و به خصوص در کودکان و سالمندان می‌تواند بیماری شدید ایجاد کند و مرگبار باشد.

بالاخره اینکه هر فرد بالای شش ماه حتی بزرگسالان سالم هم می‌توانند واکسیناسیون سالانه آنفلوانزا را انجام دهند.

اما این واکسیناسیون به خصوص برای افرادی مهم است که در معرض خطر دچار شدن به عوارض وخیم آنفلوانزا هستند یا از کسانی مراقبت می‌کنند که در معرض خطر این عوارض وخیم هستند.

نظرات شما