صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 22
کد خبر: ۳۸۴۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۸ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳

پیشنهاداتی به مسافر نیویورک

مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان امروز عازم نیویورک است تا مجمع سالانه سازمان ملل شرکت و سخنرانی کند. فرهیختگان به نقل از حسن بهشتی‌پور نوشته: وقتی ما روی مدیریت تنش با اروپا و آمریکا تاکید کنیم، به معنای این است که دست اسرائیلی‌ها را خوانده‌ایم و نمی‌خواهیم در زمینی که اسرائیلی‌ها طراحی کرده‌اند؛ بازی کنیم.

رویداد ۲۴| روزنامه فرهیختگان در گفتگو با کارشناسان به ارائه پیشنهاداتی به مسعود پزشکیان که امروز عازم نیویورک است و در اجلاس سالانه مجمع سازمان ملل صحبت خواهد کرد، پرداخته است.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس حوزه بین‌الملل می‌گوید: «وقتی ما روی مدیریت تنش با اروپا و آمریکا تاکید کنیم، به معنای این است که دست اسرائیلی‌ها را خوانده‌ایم و نمی‌خواهیم در زمینی که اسرائیلی‌ها طراحی کرده‌اند؛ بازی کنیم، بلکه به دنبال اینیم که خودمان یک زمین بازی طراحی کنیم؛ بنابراین به نظرم اگر این سیاست خوب تبیین شود و مؤلفه‌هایش در کنفرانس مطبوعاتی پزشکیان گفته شود، به‌ویژه در بخش مربوط به مصاحبه‌های اختصاصی که با افکار عمومی آمریکایی‌ها صحبت می‌شود، خیلی به امنیت ملی خودمان کمک می‌شود. از جمله اقتدارمان را نشان داده‌ایم، چون ایران همچنان حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داند و این بدان معناست که گذاشته است زمانی که بتواند اقدامی مؤثر انجام دهد و دشمن از آنجایی ضربه بخورد که فکرش را نمی‌کند. به نظرم پزشکیان تدبیر خوبی می‌تواند داشته باشد که مدیریت تنش با آمریکا و اروپا مشخص شود چه مؤلفه‌هایی را شامل می‌شود و ایران آمادگی چه اقداماتی دارد و چگونه می‌خواهد با آن طرف مقابل تعامل داشته باشد.»

بردیا عطاران، کارشناس حوزه بین‌الملل می‌گوید: «حتما باید به تجربه برجام اشاره شود؛ چراکه ما در نزدیکی بند غروب برجام قرار داریم و مشخصا باید بگویند که ما آمادگی این را داریم که طرفین به مواضع خود برگردند که اگر بر نگردند عملا نشان می‌دهد مذاکره با ۵‌+‌۱ بی‌فایده بود و اگر بی‌فایده است، خروج ما از معاهدات بین‌المللی مثل NPT امری در دسترس است. یعنی غربی‌ها چاره‌ای جز این برای ما نگذاشتند. این باید صراحتا اعلام شود در‌صورتی‌که طرفین به تعهدات خودشان برنگردند، معنایش این است که چاره‌ای برای جمهوری اسلامی ایران جز خروج از NPT نگذاشته‌اند.»

مهدی خانعلی‌زاده می‌گوید: «بهتر است آقای پزشکیان بعد از این یکی دو ماه که از تحلیف و تنفیذ گذشته، از قامت یک شهروند منتقد و نماینده سیاسی خارج شده و وارد حوزه عملی ریاست‌جمهوری شود و ردای ریاست‌جمهوری را بپوشد. این نکته‌ای است که حتما باید در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه تیم سیاست خارجی دولت همان تیم سیاست خارجی دولت روحانی است این خطر جدی بوده و خوب است که مشاوران آقای پزشکیان وقتی دارند متن تهیه می‌کنند، حواس‌شان باشد که دوباره مبتلا به آن ماجرا‌ها نشوند. ما خاطره بدی از خوب سخنرانی‌کردن در سازمان ملل داریم. بعد از گفت‌وگوی تمدن‌ها و سخنرانی‌ای که رئیس‌جمهور وقت کشور در سازمان ملل انجام داد، ما محور شرارت نامیده شدیم. امیدوارم این اتفاق رخ ندهد مخصوصا با شرایطی که الان تنش‌های منطقه‌ای وجود دارد، بایستی طرف اتهام آمریکایی‌ها باشند، نه ایران.»

نظرات شما