صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 22
کد خبر: ۳۸۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳

دیوار کوتاه کارگران معدن| از یورت تا معدنجوی؛ چرا حوادث معدن تمامی ندارد؟

مسئولان در دولت و مجلس دستوراتی را برای پیگیری و رسیدگی به حادثه تلخ معدنجوی طبس صادر کرده‌اند اما آیا این دستورات مانع از تکرار اتفاقات اینچنینی برای برای کارگران معدن خواهد شد؟

رویداد ۲۴| فیلم‌هایی که از حادثه تلخ معدنجوی طبس منتشر شده، آنقدر دلخراش است که نمی‌توان به راحتی دید. اما کاش مسئولان محترم این تصاویر را با دقت ببینند بلکه هر چند وقت یکبار شاهد تکرار اتفاقی اینچنین نباشیم. اتفاق اخیر یادآور حادثه معدن یورت بود و داغی که به دل معدن‌چیان گذاشت را زنده کرده است.

طبق آخرین خبر تا لحظه نگارش این گزارش تعداد جان‌باختگان به ۲۸ نفر رسیده، ۱۷ نفر مصدوم نیز به بیمارستان اعزام شده‌اند و ۲۴ نفر هم تا کنون مفقود هستند.

رئیس جمهور و معاون اول او، همچین وزیر کشور و رئیس مجلس دستورات لازم را برای بررسی فوری و جدی این حادثه صادر کرده‌اند. وزیر صمت نیز عازم طبس شده است.

اینکه نتیجه این دستورات و پیگیری‌های فوری که از آن دم می‌زنند، چه خواهد بود بعدا معلوم می‌شود، اما معمولا این اتفاقات بر اثر بی توجهی کارفرمایان و سرمایه داران و زدن از هزینه تهیه وسایل و امکانات استخراج برای کسب سود و منفعت بیشتر رخ می‌دهد.

امید است که این بار حداقل بعد از ابراز تاسف و دستورات پیگیری فکری جدی برای حل مشکلات کارگران معدن شود و حداقل ایمنی در این کار به سطحی از استاندارد برسد که شاهد تکرار این حوادث نباشیم.

در ادامه به فقط چند مورد از حوادث معدن در کشور اشاره می‌کنیم:

خرداد ۱۴۰۳، معدن شازند: چهار نفر در این حادثه جان باختند که جسد یک نفر از آن‌ها هنوز هم خارج نشده است.

اردیبهشت ۹۶، معدن یورت: ۴۳ کارگر و مهندس معدن در روستای یورت در نزدیکی آزادشهر از دست رفتند و ۷ ماه بعد کارفرمای معدن به علت فراهم‌نکردن تجهیزات ایمنی داخل معدن به عنوان مقصر شناخته شد.

فروردین ۸۸، معدن باب نیروز: ۱۲ جنازه از عمق چند صد متری زمین خارج شد.

آذر ۹۱، یال شمالی طبس: گاز متان داخل معدن با اکسیژن مخلوط شده و یک جرقه کوچک باعث انفجار در عمق معدن شده بود. ۸ نفر از کارگران معدن در آن حادثه جان باختند.

آذر ۸۹، معدن اشکلی هجدک کرمان: ۵ نفر در آن حادثه جان باختند و جسد دو نفر از آن‌ها ۱۱۴ روز بعد از ماجرا بالاخره از معدن خارج شد.

نظرات شما