صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 22
کد خبر: ۳۸۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳

واکنش‌ها به حادثه معدن؛ مسئولان زیر آوار سوالات بی‌جواب

گوش مردم از دستور و وعده پیگیری دادن پر است، به همین خاطر هم شاهدیم که در واکنش به حادثه تلخ دیشب در معدنجویی از مسئولان درباره علت بی نتیجه ماندن رسیدگی‌ها در موارد قبلی سوال کرده و خواستار پایان دادن به این وضعیت شدند.

رویداد ۲۴| شمار کشته‌شدگان در حادثه معدن طبس مدام بیشتر می‌شود و هنوز هم تعدادی از کارگران در آنجا محبوس‌اند. مسئولان، اما سریع شروع به دستور دادن کردند و از پیگیری ماجرا گفتند. مثلا قالیباف کمیسیون صنایع را مسئول رسیدگی کرده و مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در توییتی نوشته: خبر حادثه معدن معدنجوی طبس بسیار دردناک و تاثر برانگیز است. به هموطنانی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و خود را شریک غم آنان می‌دانم. وزرای کار و صمت برای بررسی دقیق و رسیدگی به موضوع به طبس اعزام شده‌اند.

گوش مردم، اما از این حرف‌ها و دستور‌ها پر است. همین است که شاهدیم فضای مجازی پر شده از ابراز تاسف به خاطر این حادثه و در عین حال مطالبه‌گری از مسئولان. همزمان با کارگرانی که در معدنجوی جان باختند، مسئولان هم زیر آوار سوالات بی‌جواب مانده‌اند.

در ادامه مروری داریم به برخی از واکنش‌ها نسبت به حادثه معدن در طبس:

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای امنیت نوشت: حادثه تلخ معدنی که به جان باختن تعدادی از معدنکاران زحمتکش معدنجوی طبس منجر شد، چندمین رخداد مشابه در سال‌های اخیر است. چرا نهاد‌های قانونگذار و اجرایی یک بار برای همیشه سازوکار لازم را برای تخصیص بخشی از ثروت سرشار معادن به استانداردسازی و ایمنی تاسیسات معدنی فراهم نمی‌کنند؟

آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات نوشت: حادثه انفجار معدن طبس و جان باختن جمعی از کارگران موجب تأسف و تأثر عمیق است.
ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان تکرار این نوع حوادث نشان‌دهنده عدم رعایت اصول ایمنی توسط کارفرمایان و ضعف شدید دستگاه‌های ناظر است. قاصرین و مقصرین این فاجعه را شفاف به مردم معرفی و مجازات کنید.

عبدالله گنجی، فعال رسانه‌ای اصولگرا نوشت: این روند غم انگیز سالهاست در کشور ادامه دارد. نه درمان و نه اصلاحی مشاهد می‌شود و نه برخوردی.

محسن مقصودی، فعال رسانه‌ای نوشت: جناب آقای دکتر قالیباف ضمن تشکر از پیام امروزتان؛ یک سال پیش، از دستور جنابعالی در پیگیری علل و عوامل حادثه معدن طزره تقدیر کردم. خوب است حالا گزارشی بدهید که نتیجه آن دستور قبلی دقیقا چه شد؟ گزارش کمیته حقیقت‌یاب به کجا رسید و کدام رویه و قوانین نظارتی در معادن تغییر کرد؟

نوید حسینیون، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: فرقی نداره استاد دانشگاه باشی یا کارگر معدن! نیروی انسانی، تجربه و تخصص مواردی است که در این کشور قربانی می‌گیرد! ۳۰ معدنکاران در معدن طبس به یکباره جان باختند و ۳۰ استاد دانشگاه فردوسی به هر دلیلی اخرج می‌شوند تا همچنان چرخه معیوب قربانی بگیرد.

پیام برازجانی، فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب نوشت: سی و چند کارگر بی‌گناه جانباختند حالا هی همه افتادند به دستور دادن و پیگیری کردن، ان‌ها دیگه شکته شدند و زنده نمی‌شوند بخاطر عدم نظارت درست، به داد هزاران کارگاه در خطر و بدون ایمنی و صد‌ها هزار جان در خطر اونجا برسید! تمام معادن کشور همینه، به داد اون‌ها برسید!

زینب اسماعیلی روزنامه نگار اصلاح‌طلب نوشت: در زمانه‌ای که جهان در همه شئون کار و صنعت پیشرفت داشته، کارگر ایرانی در معادن با انفجار گاز متان کشته می‌شود! این چه چیزی غیر از عقب ماندگی محض است؟ چند معدن، چند کارگر و خانواده دیگر باید طعمه شوند تا از این بیراهه خارج شویم؟

فاطمه رجبی، روزنامه نگار نوشت: ساعت ۹ شب این همه کارگر تو معدن چیکار میکردن؟ معدنی که اصول اولین امنیت کارگر رو رعایت نمی‌کنه تازه سه شیفت هم کار می‌کنه؟

نظرات شما