صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 23
کد خبر: ۳۸۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۹ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳

ماجرای واردات پوشاک ایرانی از ترکیه چیست؟

عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: در شرایطی که به دارو ارز نیمایی نمی‌دهند، پارچه با ارز نیمایی در مناطق آزاد وارد می‌شود و از همان‌جا خارج می‌شود! این نشان دهنده رانت است.

رویداد ۲۴| «وطن امروز» از خروج پوشاک ایرانی از مبادی غیررسمی و ورود مجدد آن از مبادی رسمی با برند خارجی گزارش داده و نوشته: «بر اساس گفته‌های فعالان صنعت پوشاک، بسیاری از کالا‌های به ظاهر خارجی در واقع محصولات ایرانی هستند که با برند‌های خارجی عرضه می‌شوند. این اقدام به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که محصولات خود را با قیمت و تعداد مناسب به فروش برسانند.
در عین حال، واردات برند‌های خارجی پوشاک طی ۳ سال گذشته ممنوع شده و بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق، قاچاق این محصولات نیز کاهش یافته است؛ بنابراین بیشتر پوشاک خارجی موجود در بازار پوشاک بیشتر کالا‌های ایرانی با برند خارجی یا محصولات تقلبی خارجی هستند.»

امینی مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: «بعضی اقدامات، صنعت پوشاک کشور را به چالش کشیده است. برای نمونه ۸۴۳ میلیون دلار پارچه وارد کشور شده، در حالی که ۱۰۰ درصد پارچه مورد نیاز در داخل تولید می‌شود. از سویی این واردات پارچه با ارز نیمایی و به شرکت‌های واردکننده انجام شده است. همچنین این پارچه‌های در مناطق آزاد عرضه شده که بسادگی امکان خروج از کشور را دارند. در واقع این محموله درست در مناطقی که احتمال خروج دوباره از کشور را دارند عرضه شده است. در شرایطی که به واردات دارو ارز نیمایی داده نمی‌شود، برای واردات پارچه ارز نیمایی تخصیص داده می‌شود! این موضوع نشان‌دهنده رانت در این حوزه است.»

او در ادامه می‌گوید: «در چند سال گذشته محدودیت و ممنوعیت واردات پوشاک باعث شده مردم ایران به پوشاک داخلی ایمان بیاورند و تقاضا برای پوشاک ایرانی افزایش یافته است. هر چند در ۲ سال اخیر مابه‌التفاوت نرخ ارز منجر به افزایش قاچاق پوشاک به ایران شده است.»

نظرات شما