صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 23
کد خبر: ۳۸۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

گوهر عشقی کیست؟

گوهر عشقی مادر ستار بهشتی زندانی امنیتی است که در جریان بازداشت در سال ۹۱ درگذشت. وی طی یک دهه گذشته به پیگیری پرونده مرگ فرزندش ادامه داده است. در این مطلب درباره بیوگرافی گوهر عشقی می‌خوانید.

رویداد۲۴| گوهر عشقی مادر ستار بهشتی وبلاگ نویس است که در جریان بازداشت در آبان ماه ۱۳۹۱ جان باخت. عشقی متولد ۱۳۲۵ در نیشابور است و اکنون ۷۸ سال سن دارد. وی طی یک دهه گذشته بارها به دلیل پیگیری پرونده مرگ پسرش مورد توجه قرار گرفته است. در این مطلب به مهم‌ترین رویدادها و اخبار درباره گوهر عشقی می‌پردازیم. 

دیدار کاترین اشتون با گوهر عشقی

در سال ۹۲ کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی سفری به ایران با گوهری عشقی و نرگس محمدی دیدار کرد. اشتون علیرغم دستور کار مذاکره با مقامات ایران در خصوص پرونده هسته‌ای، این دیدار را ترتیب داده بود و نرگس محمدی مدعی شد که برای این دیدار دعوت نامه دریافت کرده است. تسنیم از قول اشتون درباره علت این دیدار نوشت: «برای من خیلی مهم بود که از زنان بشنوم که از نظر آن‌ها چطور می‌توان شرایط را تغییر داد.»

همچنین مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییتر خود درباره دستور کار اشتون در جریان سفر به ایران نوشت: «کاترین اشتون به‌مناسبت روز جهانی زن با تعدادی از فعالان زن ایرانی دیدار می‌کند.»

این دیدار منجر به اعتراض مسئولان ایرانی شد.

ماجرای سایت سحام نیوز و گوهر عشقی

در سال ۱۳۹۴ صبا آذرپیک در صفحه شخصی‌اش مدعی شد که سایت سحام نیوز اخباری خلاف واقع درباره گوهر عشقی منتشر کرده است. آذرپیک با اشاره به خبر سحام نیوز با عنوان «بستری شدن مادر ستار بهشتی در سال ۹۱» مدعی شد که ضمن تماس با مادر ستار بهشتی متوجه کذب بودن خبر بستری شدن وی شده است.

آذرپیک نوشت: «باید به موضوع برخی اخبار ناصحیح در سحام هم توجه داشت، فردی در سحام رابط خبری با خانواده بهشتی بود در چند مورد اخباری زد که وقتی به مادر ستار اطلاع می دادی صدای اعتراضش بلند می شد که خبر دروغ است، یک مورد تیتر زد دی ماه سال ۹۱، فردای روز چهلم ستار که «مادر ستار در بیمارستان»، من از نگرانی به مادر ستار زنگ زدم خودش در منزل بود و به شدت خبر را رد کرد.» اگرچه ادعای این روزنامه‌نگار در آن زمان صحت‌سنجی نشد. 

همچنین عبدالرضا تاجیک در همان سال مدعی «سوءاستفاده اپوزیسیون از مادر ستار بهشتی» شده بود که از سوی تسنیم بازنشر شد. 

نامه گوهر عشقی به دونالد ترامپ

گوهر عشقی شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در نامه‌ای به ترامپ خواستار دوستی میان مردم ایران و آمریکا شد. او در این نامه همچنین با بابت شعار مرگ بر آمریکا از مردم آمریکا عذرخواهی کرد و نوشت: «سلام می‌گویم به شما آقای دونالد ترامپ، تا سلام گفته باشم به مردم آمریکا، تا گفته باشم: ما ایرانیان، دوستدار مردم آمریکا و همه مردم جهانیم. من از جانب خودم، از تک تک مردم آمریکا معذرت می‌خواهم بخاطر «مرگ بر آمریکا» گفتن‌های مردم ایران.» 

ضرب و شتم گوهر عشقی؟

در سال ۱۴۰۰ تصاویری از چهره مجروح گوهر عشقی در فضای مجازی منتشر شد. عشقی مدعی شد که در هنگام رفتن بر سر مزار فرزندش از سوی دو مرد موتورسوار مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. انتشار این تصویر موجب واکنش چهره‌های سیاسی و کاربران توییتر شد. چنانکه عباس عبدی ضمن بازنشر تصویر چهره مجروح گوهر عشقی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «حمله به خانم گوهر عشقی سه حالت دارد؛ یا با اطلاع رسمی چنین رفتار مجرمانه‌ای شده که واویلاست. یا افراد خودسر طرفدار مرتکب شده‌اند یا مخالفان برای بدنام کردن حکومت!»

چندی بعد صداوسیما در واکنش به این خبر فیلمی از گوهر عشقی در روز حادثه انتشار داده و این ادعا را تکذیب کرد. صداوسیما در گزارش خود در ۲۰:۳۰ این حادثه را این‌گونه روایت کرد: «گوهر عشقی در مسیر خود برای زدن واکسن پایش به میل‌گرد گیر کرده و به زمین خورده و مصدوم شده است.»

نظرات شما