صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 24
کد خبر: ۳۸۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳

کارزار جمع آوری امضاء برای نجات جان کارگران مظلوم معادن ایران

پس از حادثه تلخ برای کارگران معدن معدنجوی طبس، کارزار جمع آوری امضاء برای نجات جان کارگران معادن ایران تشکیل شده است.

رویداد ۲۴| براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران با عنوان «وضعیت بهداشت و ایمنی معادن در حال بهره‌برداری کشور طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰» طی سال ۱۴۰۰ تنها ۲۳ درصد (۱۴۰۷ معدن) از ۶ هزار و ۲۵ معدن در کل کشور، واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) داشته‌اند و از ۶۰۲۵ معدن در حال بهره‌برداری کشور طی سال ۱۴۰۰ در ۲۷۰ معدن، تعداد ۱۴۰۶ حادثه شغلی اتفاق افتاده است. با بررسی تعداد وقوع حادثه در معادن دارای حادثه در سال ۱۴۰۰ ملاحظه می‌شود که معادن استخراج سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و شن و ماسه به ترتیب با ۳۹۰، ۳۶۸ و ۱۸۷ حادثه بیشترین تعداد وقوع حادثه را به خود اختصاص داده‌اند.

متن این کارزار به شرح زیر است: 

رئیس جمهور محترم

رئیس محترم قوه قضائیه

وزیر محترم صمت

وزیر محترم تعاون،

با سلام

کار و رفاه اجتماعی با سلام باز هم خبری دردناک درباره از دست رفتن جان عزیز کارگران معدن معدنجوی طبس در صدر اخبار قرار گرفت. اخباری که احتمالا تا روزهای آینده فراموش می‌شود تا چند هفته یا نهایتا چند ماه دیگر مجددا کارگرانی در یک معدن دیگر قربانی رعایت نکردن مسائل ایمنی شوند و با دادن جان عزیز خود هزینه سهل‌انگاری و بی‌کفایتی دیگران را بدهند.

درخواست ما امضاکنندگان این کارزار واضح و روشن است: ۱. کمیته‌ای تخصصی تشکیل شود تا در ابتدای امر گزارش تحقیقی دقیقی تدوین کند تا مشخص شود مشکل اصلی عدم رعایت قوانین ایمنی در کجاست؟ کارفرمایان کوتاهی می‌کنند؟ نهادهای نظارتی اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند یا به صورت کلی استانداردهای ایمنی موجود نیاز به بازبینی دارند؟ ۲. نهادهای قضائی طی روندی شفاف، به موضوع ورود کنند و خاطیان و قاصران حادثه اخیر را خارج از نوبت و در دادگاهی علنی محاکمه کنند. ۳. از همه مهم‌تر، سازوکاری تدوین شود تا در صورتی که به هر دلیلی در معدنی استانداردهای ایمنی رعایت نشد، تحت هیچ شرایطی اجازه فعالیت به آن معدن داده نشود.

این نظارت باید مداوم، دقیق و ضابطه‌مند باشد تا در هیچ شرایطی امکان تخطی از آن وجود نداشته باشد. وقت آن است که با ورود جدی دولت و قوه قضاییه، این موضوع به صورت ریشه‌ای حل شود. نباید بگذاریم کارگران ایرانی در معادن ناایمن فعالیت کنند و هر ثانیه در خطر از دست دادن جانشان باشند. نباید می‌گذاشتیم وقایع تلخ معادن یال شمالی، باب نیروز، طرزه، آزادیورت و... تکرار شوند اما شد، و حالا یک بار برای همیشه جلوی تکرار این حوادث را بگیرید.

جهت امضاء این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

نظرات شما