صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 24
کد خبر: ۳۸۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛

اردوغان‌: سازمان ملل باید سازو کاری برای محافظت از فلسطینیان اتخاذ کند

رجب طیب ادوغان، رئیس جمهوری ترکیه طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، این سازمان را بی‌عمل خواند و گفت: «در سال‌های اخیر سازمان ملل متحد در انجام ماموریت‌هایش شکست خورده و به یک نهاد بی‌عمل تبدیل شده است.»

رویداد۲۴ یورو نیوز نوشت: اردوغان با نقد ساختار شورای امینیت افزود: «دنیا بزرگتر از پنج کشور است و عدالت بین‌المللی نمی‌تواند تنها به اذن پنج عضو شورای امنیت وابسته باشد و هولناک‌ترین مصداق آن کشتار وحشتناکی است که در غزه در ۳۵۰ روز گذشته جریان داشته است.»
رئیس جمهوری ترکیه بخش اعظمی از سخنانش را به جنگ غزه اختصاص داد و گفت: «از هفتم اکتبر تا به حال ۴۱ هزار فلسطینی، بیشتر زنان و کودکان در حملات پیوسته اسرائیل کشته شدند، بیش از ۱۰ هزار نفر آن‌ها کودک بودند. همچنین بیش از ۱۰۰ هزار نفر مجروح شدند. ۱۵۲ روزنامه‌نگار زمانی که داشتند در شرایط بسیار دشوار غزه کارشان را انجام می‌دادند، کشته شدند. همچنین بیش از ۵۰۰ پزشک در هنگام تلاش برای نجات جان دیگران جان خود را از دست دادند. بیش از ۲۰۰ نفر از کارکنان سازمان ملل که برای نجات مردم به غزه رفته بودند کشته شدند.»


بیشتر بخوانید: یک قول دو قول | آیا پزشکیان واقعا درباره آمادگی ایران برای تنش زدایی با اسرائیل حرف زده است؟


او افزود: «تصاویری که از حضور اسرائیل در غزه و تبدیل آن‌جا به چیزی شبیه به اردوگاه‌های کار اجباری منتشر شده است، به ما نشان می‌دهد که با چه وحشیگری روبروییم. این تنها کودکان نیستند که در غزه کشته می‌شوند، بلکه نظام سازمان ملل متحد است که نابود می‌شود. ارزش‌هایی که غرب داعی آن‌ها است می‌میرند. حقیقت می‌میرد. امید به انسانیت و زیستن در جهانی برابر یکی یکی پس از یکدیگر می‌میرند. از شما می‌پرسم، آیا مردم غزه انسان نیستند؟ آن‌ها حق زندگی ندارند؟ منتظر چه هستید تا جلوی نتانیاهو و شبکه‌اش را بگیرید؟ شما با درخطر انداختن جان فلسطینیان، منتظر چه هستید تا جلوی مسببین کشتار جمعی آن‌ها را بگیرید؟»

رجب طیب اردوغان اسرائیل را به پاکسازی قومی متهم کرد و گفت: «اسرائیل در غزه پاکسازی قومی و کشتار جمعی علیه مردم راه انداخته و سرزمینشان را قدم به قدم قصب می‌کند. اقدامات اسرائیل ثابت کرد که توسعه سازوکاری برای حفاظت از فلسطینیان توسط جامعه بین‌الملل ضروری است.»

رجب طیب اردوغان همچنین با اشاره حملات اسرائیل به لبنان، خواستار اقدام سازمان ملل در جلوگیری از این حملات شد.

نظرات شما