صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 25
کد خبر: ۳۸۵۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۸ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳

کنایه روزنامه جوان به ظریف؛ «سفر ضعیف» | تیم پزشکیان دست خالی برمی‌گردد

روزنامه جوان معتقد است که سفر نیویورک دستاوردی ندارد و گناه آن را هم گردن «تیم برجام» و «تفکر گره‌گشایی در نیویورک» می‌اندازد. راهکار خود برای خروج از وضع موجود را هم به نقل از مدرس نوشته: «اگر بناست ما از بین برویم چرا با دست خودمان از بین برویم؟!»

رویداد ۲۴| روزنامه جوان سفر و سیاست ورزی تیم سیاست خارجی پزشکیان که آن را «تیم برجام» می‌خواند را «ضعیف» توصیف کرده و با وال‌استریت ژورنال که نوشته رئیس‌جمهور ایران «در اولین آزمون بزرگ دیپلماتیک خود - مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این هفته - قرار است با دستان خالی برگردد» هم‌نظر است.
این روزنامه اصولگرا در گزارشی به مواضع عراقچی درباره شروع مذاکره و دیدار‌های او پرداخته و دست آخر نوشته: «به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، دیپلمات‌های غربی می‌گویند تا زمانی که انتخابات امریکا سپری نشود، تقریباً هیچ چشم‌اندازی برای مذاکره جدی درباره تحریم‌ها وجود ندارد. به گفته لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال، بعید است که پزشکیان با بسیاری از رهبران مهم اروپایی یا رئیس‌جمهور بایدن دیدار کند و مقامات غربی می‌گویند که شواهد کمی دیده‌اند مبنی بر اینکه ظهور پزشکیان که یک فرد میانه‌رو در نظام ایران است، منجر به تغییر در سیاست‌های ایران از زمان روی کار آمدن او در جولای شده باشد.»
روزنامه جوان، اما در سرمقاله امروز نیز بر وزن «ظریف» تیتر زده: «سفر ضعیف»
این روزنامه اصولگرا نوشته: «رویکرد ضعیف آنان نوعی بیدادگری در حق تاریخ ملت ایران است. ضعف عملکرد این تیم در هیاهوی سهوبیان یا سبق‌اللسان رئیس‌جمهور پنهان ماند، اما در حقیقت همان کسانی که سال‌هاست پشت دیوار غرب و برساخته‌ای به نام «برجام» منتظر ایستاده‌اند و حالا هم می‌گویند «چند روز بیشتر در نیویورک می‌مانیم» تا القا کنند که خبری هست، باید مسئولیت این ضعف آشکار را برعهده بگیرند.»
روزنامه جوان خیلی به سخنان پرحاشیه پزشکیان نپرداخته و مستقیما «تیم برجام» یعنی همان ظریف و عراقچی را هدف گرفته است لذا با بیان اینکه «از رئیس‌جمهور می‌توان با غمض‌عین عبور کرد- و ظاهراً باید در سال‌های آینده خود را برای این وضع آماده کنیم-، زیرا ایشان به‌وضوح فاقد مهارت‌های خاص سخنرانی سیاسی است» نوشته: «بخش اصلی این رویکرد ضعیف بر گردن «تیم برجام» است.»
این روزنامه اصولگرا در ادامه آورده است: «متأسفانه صورت اصلی مسئله را کسانی که پشت تفکر «گره‌گشایی در نیویورک» هستند، معمولاً در اختلاط با نظر تندرو‌های طرف مقابل پنهان می‌کنند تا خود را طرفدار «عقلانیت صلح و دیپلماسی و گفتگو» و طرف مقابل را گرفتار «هیجان جنگ و موشک و زیرمیزمذاکره‌زدن» معرفی کنند؛ بنابراین تاکنون موفق شده‌اند که صورت اصلی مسئله را پنهان کنند. صورت حقیقی مسئله آن است که امریکا نمی‌خواهد با ما «مذاکره منتهی به نتیجه و گفت‌وگوی سودمند دوطرفه» کند.»
«جوان» تلاش‌های عراقچی و رایزنی‌هایی که قرار است در روز‌های آتی داشته باشد را نیز بی‌ثمر پیش‌بینی کرده و نوشته: «مغالطه‌کاران در تاریخ همواره راه‌ها را محدود به راه‌حل آسان خود نشان داده‌اند و از راه سخت گریزان بوده‌اند. برای احقاق حق، هیچ راه آسانی نداریم. هیچ ملتی با آسان‌گیری و دنبال تنبلی و راه‌حل ساده و سهو رفتن نتیجه نگرفته است. آنچه بین ما و امریکاست، با لبخند‌ها و چهار تا کلمه دیپلماتیک حل‌شدنی نیست. برخلاف آنچه بر قفای ما می‌بندند این امریکاست که «یک ایدئولوژی سخت و تغییرناپذیر» دارد. هیچ منطق یا اخلاقیات یا انسانیاتی این ایدئولوژی امریکایی را تغییر نمی‌دهد. چه چهار روز بیشتر در نیویورک بمانید چه چهل سال!»

یادداشت‌نویس «جوان» اما اصل حرف را آنجا می‌زند که به نقل از مدرس نوشته: «اگر قرار است از بین برویم چرا با دست خومان از بین برویم؟!». «جوان» نوشته:  «ممکن است کسی بگوید ثم‌ماذا؟! بر فرض که صورت را همین درنظر بگیریم که شما می‌گویید، چنان‌که دولت قبل تلاش کرد نشان دهد به مذاکره با امریکا بدبین است، اما اقتصاد و بسیاری از مسائل ما سامان نگرفت. راه‌حل شما چیست؟ پاسخ به این پرسش را تاریخ به ما داده است، اما می‌توان درسی تازه هم به آن اضافه کرد. وقتی مدرس می‌دید مجلس در برابر اولتیماتوم روس‌ها ترسیده است، شجاعت را به آنان بازگرداند و گفت «آقایان! اگر بناست ما از بین برویم چرا با دست خودمان از بین برویم؟!» و مجلس هم ایستاد و نتیجه گرفت.»

نظرات شما