صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 25
کد خبر: ۳۸۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۶ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳

شکوری‌راد: پزشکیان از برقراری رابطه با آمریکا امتناع نمی‌کند| گفتمان پزشکیان ترجمان گفتمان اصلاحات است

شکوری‌راد گفت: گفتمان پزشکیان ذیل عنوان وفاق یا پرهیز از دعوا، هرچند از نظر ظاهری ساده‌تر از گفتمان پیچیده‌ای است که خاتمی در بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها ارائه می‌کرد، اما هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی، کارایی خاص خود را دارد.

رویداد ۲۴| روزنامه اعتماد در شماره امروزه خود و در گفتگو با علی شکوری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به مقایسه ایده و گفتمان پزشکیان با گفتمان سیدمحمدخاتمی پرداخته است.
شکوری‌راد که رویکرد پزشکیان را «ساده و صمیمی» می‌داند، سیاست خارجی و تعاملات این حوزه را به دعوا‌های کودکانه شباهت داده و می‌گوید: «علی‌رغم اینکه بیان دکتر پزشکیان فاقد پیچیدگی‌های مرسوم سیاستمداران است، اما شاخصه‌هایی دارد که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. اگرچه هنوز پلن خاصی در مورد سفر دکتر پزشکیان به نیویورک اعلام نشده است، اما این امکان وجود دارد که همین رویکرد ساده و صمیمی و مثبت‌اندیش به تحقق ایده تنش‌زدایی در سطح بین‌الملل کمک کند.»
او درباره دستاورد‌های احتمالی سفر آمریکا نیز می‌گوید: «این سفر، نخستین فرصت دیدار رییس جمهور ایران با رهبران کشور‌های غربی از جمله مکرون است. معتقدم نوع گفتگو و تعامل پزشکیان برای مکرون جذاب بوده و تاثیرات مناسبی هم خواهد داشت. فرصت ملاقات‌های دیگری هم در سفر وجود دارد و این فرصت‌ها فضای مثبتی را برای ایران در قلب امریکا ایجاد می‌کند. دکتر پزشکیان ثابت کرده اگر در موقعیت قرار بگیرد، می‌تواند ابتکار عمل‌های تازه‌ای ارائه کند. نهایتا این حضور همراه با دستاورد‌هایی در حوزه تنش‌زدایی برای ایران خواهد بود.»
به گفته او، «نمی‌توان گفت، گفتمان پزشکیان ادامه ایده گفت‌وگوی تمدن‌های خاتمی است، چون ویژگی‌های خاص خود را دارد، اما حتما متاثر از فضای گفتمانی دوران اصلاحات است. گفتمانی که ترجمان تازه‌ای از گفتمان اصلاحات است. گفتمان پزشکیان ذیل عنوان وفاق یا پرهیز از دعوا، هرچند از نظر ظاهری ساده‌تر از گفتمان پیچیده‌ای است که خاتمی در بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها ارائه می‌کرد، اما هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی، کارایی خاص خود را دارد.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ظرفیت اعتمادسازی و معطوف به هدف بودن در صحبت‌های پزشکیان را دو ویژگی مثبت ارزیابی کرده و در پاسخ به اینکه آیا رویکرد پزشکیان می‌تواند زمینه‌ساز برقراری رابطه مستقیم با آمریکا شود، می‌گوید: «این امر را منتفی نمی‌دانم. معتقدم پزشکیان از آنچه که شعارش را داده، امتناع نخواهد کرد. اگر اوضاع به نحو مساعدی فراهم شود، دکتر پزشکیان از ایجاد رابطه امتناع نخواهد کرد. عدم امتناع دکتر پزشکیان در شرایطی که بستر‌های مناسب وجود داشته باشد، امیدواری‌ها به برقراری رابطه یا بهبود رابطه با امریکا را مستدام باقی می‌گذارد.»

نظرات شما