صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 25
کد خبر: ۳۸۵۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

شهرام وثوقی راد کیست؟ | از سردبیری ۲۰:۳۰ و برنامه خبری ضداصلاحات تا ریاست خبرگزاری صداوسیما

شهرام وثوقی راد از چهره هایی که بیش از دو دهه از عمر حضور او در صداوسیما می گذرد به ریاست خبرگزاری این سازمان رسید. او مسیری طولانی از سردبیری برنامه «آن سوی خبر» که تندترین رویکردها را علیه دولت سید محمدخاتمی داشت تا به امروز که علی رغم استقلال از حلقه وحید جلیلی به ریاست خبرگزاری این سازمان رسیده را طی کرده است.

رویداد۲۴| سیما پروانه گهر: در روزهایی که اخبار انتصابات در صداوسیما همگام با انتصابات تازه در دولت هر روز در رسانه‌ها منتشر می‌شد، نام «شهرام وثوقی راد» که به ریاست خبرگزاری صداوسیما رسیده نیز قابل توجه است. حسن عابدینی، معاونت جدید سیاسی سازمان صداوسیما طی حکمی در هفته جاری، مهرماه سال ۱۴۰۳ وثوقی راد را به ریاست خبرگزاری سازمان صداوسیما منصوب کرده است.

بیوگرافی شهرام وثوقی راد

وثوقی راد متولد ۱۳۵۱ است که اواخر دهه ۷۰ به استخدام صداوسیما در آمد. در روز‌هایی که دولت اصلاحات بر سر کار بود و برنامه‌های خبری صداوسیما لبه تیز تیغ تقابل این سازمان با دولت بود، او برنامه‌ای در شبکه یک بعد از خبر ساعت ۱۹ به صورت روزانه داشت؛ برنامه‌ای با عنوان «آن سوی خبرها». این برنامه شامل گزارش‌های شهری و مردمی به همراه پاسخ‌های مسئولان بود و سردبیر آن شهرامی وثوقی راد و خبرنگار معروف آن هم حسینی بای!

گزارش‌های روزانه این برنامه متمرکز بر موضوعات اقتصادی اعم از تورم و گرانی و مشکلات اجتماعی بود که باید توسط دولت پیگیری می‌شد. این برنامه، فراتر از رویکرد‌های خاص صداوسیما در قبال دولت سید محمد خاتمی، با تندترین ادبیات در ارتباط با این موضوع پرسش‌گری می‌کرد.

بعد از پایان دولت اصلاحات این بخش خبری هم تعطیل و تحویل باشگاه خبرنگاران جوان شد تا «مجله باشگاه خبرنگاران» پخش شود؛ برنامه‌ای که به هیچ وجه تندی و تیزی «آن سوی خبرها» را نداشت.

شهرام وثوقی راد و بخش خبری ۲۰:۳۰

در این بازه زمانی شهرام وثوقی راد به عنوان سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰ منصوب شد؛ بخش خبری متفاوت و تند سازمان صداوسیما در آن ایام که محتوای خبری متفاوت از سایر بخش‌های خبری صداوسیما را پخش می‌کرد. در آن مقطع اخبار ۲۰ شبکه خبر و اخبار ۲۰:۳۰ شبکه دو تنها بخش‌هایی بودند که اخبار جریانات سیاسی و احزاب را با رویکرد مد نظر صداوسیما پخش می‌کردند و جنس خبری متفاوت از اخبار بخش‌های دیگر داشتند.


بیشتر بخوانید: حسین جابری انصاری کیست؟| از مدیرعامل جدید ایرنا چه می‌دانیم؟


وثوقی راد در دوران ریاست پیمان جبلی و آمدن علیرضا خدابخشی به معاونت سیاسی این سازمان، بخش خبری ۲۰:۳۰ را تحویل داد و به نوعی سردبیر تحریریه‌های پخش سازمان صداوسیما شد. خدابخشی شبکه خبر، پخش اخبار سیما، باشگاه خبرنگاران جوان را در قالب خبرگزاری صداوسیما تلفیق کرد و حدود ۴۵ میز تخصصی تشکیل داد که تولید اخبار را در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی بین الملل سیاسی و اقتصادی دنبال می‌کردند

هر میز یا گروه اخباری متشکل از تعدادی خبرنگار بود، دبیر و در نهایت سردبیر و مسئول میز فعالیت می‌کرد. مدیر ارشد این بخش‌ها شهرام وثوقی‌راد بود. او در این سمت فعالیت می‌کرد تا این که دولت سیزدهم بر سر کار آمد.

مسئولیت‌های شهرام وثوقی در دولت ابراهیم رئیسی

چند ماه پس از آغاز به کار دولت سید ابراهیم رئیسی، ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ علیرضا خدابخشی معاون سیاسی صداوسیما چندین انتصاب انجام داد. وی در انتصابی شهرام وثوقی راد را که پیش از این سرپرست شبکه خبر بود به عنوان «سرپرست قائم مقامی در امور محتوا و سردبیر کل جریان سازی، رصد و سیاستگذاری معاونت سیاسی» منصوب کرد. با اینحال این حکم تا شهریور ماه سال بعد ادامه پیدا کرد. کمتر از یک ماه پیش از آغاز اعتراضات در پی مرگ مهسا امینی شهرام وثوقی راد راهی پاستو شد. 

عباس هنرمند به عنوان معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور منصوب شد. آخرین مسئولیت هنرمند رییس باشگاه خبرنگاران بود. مدت حضور او در دولت سیزدهم، اما بسیار کوتاه بود و با حکم رییس دفتر رییس دولت سیزدهم شهرام وثوقی راد از صداوسیما به دولت رفت و جایگزین عباس هنرمند شد.

دوره حضور او در دولت به یکی از طلایی‌ترین دوران تعامل دولت و صداوسیما رقم خورد و دولت سیزدهم بیشترین بهره از حضور وثوقی راد در قوه مجریه را برد. بعد از ماجرای اتمام زودهنگام دولت سیزدهم وثوقی به صداوسیما برگشت و به ریاست خبرگزاری صداوسیما منصوب شد.

خاستگاه سیاسی شهرام وثوقی راد

وثوقی راد هرچند به لحاظ سیاسی همانند بسیاری از مدیران صداوسیما رگ و ریشه اصولگرایی دارد و در طول بیش از دو دهه گذشته مسئولیت بخش‌های مهم سیاسی-خبری صداوسیما را به عهده داشته فردی صرفا سیاسی محسوب نمی‌شود و علیرغم این که از حلقه سعید و وحید جلیلی و جریان پایداری نیست، به جهت سابقه کاری طولانی کار با حسن عابدینی، معاونت سیاسی جدید صداوسیما و عمر طولانی که در این سازمان فعالیت می‌کرده، کماکان در صداوسیمای فعلی پست می‌گیرد.

البته نباید از نظر دور داشت که اگرچه وثوقی راد از افراد اصلی حلقه وحید جلیلی در صداوسیما نیست و استقلال شفافی از آن‌ها دارد، اما به خوبی شیوه تعامل با این جریان مسلط بر صداوسیما را می‌داند و به کار می‌برد.

وثوقی راد در دولت پزشکیان

از این جهت که وثوقی راد از افراد اصلی حلقه وحید جلیلی در صداوسیما نیست، بعید به نظر می‌رسد با توجه به این آشنایی وثوقی راد با شیوه تعامل با جریان اصلی حاکم بر صداوسیما، شاهد تغییر غیرقابل توجهی در سیاست‌ها و محتوای تولیدی در خبرگزاری این سازمان در قیاس با گذشته باشیم و رویکرد کلی صداوسیما در قبال دولت پزشکیان، در این خبرگزاری، زیر نظر وثوقی‌راد نیز برقرار خواهد بود.

نظرات شما