صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 25
کد خبر: ۳۸۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳

زمان سفر گروسی به ایران معلوم شد+ جزئیات

آنطور که رویترز نوشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه آینده به ایران سفر خواهد کرد.

رویداد ۲۴| رویترز پس از گفتگو با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نقل از وی مدعی شد که او در اکتبر به ایران سفر خواهد کرد. رویترز نوشته است که گروسی قصد دارد تا به منظور آماده‌سازی بستر مذاکرات بین غرب و تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران، راهی این کشور شود.

گروسی دراین‌باره به رویترز گفت: آنچه من می‌بینم، تمایلی آشکار برای مذاکره مجدد با ما به شکلی معنادار است. وی با اشاره به اینکه آماده‌سازی و تدارکات مذاکرات احتمالی به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت‌های (هسته‌ای) ایران باید از حالا آغاز شود، اضافه کرد که امیدوار است تا در اکتبر به ایران سفر کند.

پیشتر عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران گفت که هیات ایرانی به ریاست مسعود پزشکیان، رئیس جمهور این کشور در حاشیه هفتادونهیمن اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تلاش خواهد کرد تا دور جدید مذاکرات درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را کلید بزند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۸ به طور یکطرفه از توافق (برجام) خارج شد. جانشین وی یعنی جو بایدن با وجود ادعا‌های مکرر درباره تمایل واشنگتن نسبت به احیای برجام، از آغاز ورود به کاخ سفید پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ همواره به سیاست فشار حداکثری و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تهران ادامه داده و تغییری در رویکردی که ترامپ سنگ‌بنای آن را نهاد، ایجاد نکرد.

روسیه، انگلیس، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه از آوریل ۲۰۲۱ با ایران در حال مذاکره و به‌دنبال احیای برجام هستند. گروسی در نوامبر ۲۰۲۲ گفت که آخرین دور مذاکرات با ایران در وین، بدون حصول نتیجه به پایان رسیده است.

گروسی پیشتر مدعی شد که در طول ۱۵ ماه گذشته هیچ پیشرفتی در اجرای بیانیه مشترک موسوم به ۴ مارس، حاصل نشده است. وی همچنین از نامه‌نگاری و مکاتبه با پزشکیان خبر داد و در نطق افتتاحیه خود در نشست فصلی شورای حکام از ایران خواست تا زمینه برگزاری نشست با رئیس جمهور جدید این کشور را در آینده نزدیک فراهم و تسهیل کند.

منبع: مهر
نظرات شما