صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 25
کد خبر: ۳۸۵۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳
در رویداد 24 بخوانید

اقدام عجیب مجلس و حذف معاون اهل سنت از دولت!

نمایندگان مجلس با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده که از سوی پزشکیان به عنوان معاون امور توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر معرفی شده بود، مخالفت کرد و حالا پزشکیان باید به فکر یک گزینه جدید باشد.

رویداد ۲۴| وقتی مسعود پزشکیان عبداکریم حسین‌زاده نماینده اشنویه را به عنوان معاون امور توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر معرفی کرد، پیامی از تحقق وعده استفاده از اهل سنت و اقلیت‌های قومی در دولت به جامعه داد و با استقبال بسیاری مواجه شد. 

معرفی عبداکریم حسین‌زاده در رسانه‌ها و حتی رسانه‌های منطقه هم بازتاب گسترده‌ای داشت. او البته اولین نماینده مجلس نبود که پزشکیان او را به دولت فراخواند و برخی از وزرا نیز از بین مجلسی‌ها برگزیده شدند. 

در میان همه این افراد اما فقط عبدالکریم حسین‌زاده باید از مجلس استعفا می‌داد چون حکم رای اعتمادی که دیگران گرفتند نیاز به استعفا را از بین برده بود. استعفای حسین‌زاده نیز البته نمایشی تلقی می‌شد زیرا مجلس معمولا به این طور استعفاها نه نمی‌گوید. 

مجلس دوازدهم اما امروز در اقدامی عجیب و برای اولین بار اجازه حضور عبدالکریم حسین‌زاده در دولت را نداد و یکی از گزینه‌های اهل سنت و کرد دولت را حذف کرد! این درحالی است که در ادوار گذشته نیز برخ نمایندگان از مجلس استعفا داده و به دولت محلق شده بودند.

تصمیم عجیب مجلس

بعد از توضیحات حسین‌زاده درباره دلیل استعفایش از نمایندگی مجلس و صحبت‌های مخالفان استعفا، در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۰۷ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر با استعفای حسین‌زاده مخالفت کردند.

متن نامه استفعای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه از نمایندگی پارلمان که روح‌الله متفکرآزاد عضو هیات رئیسه مجلس قرائت کرد، به شرح زیر است:

«پیرو نامه رئیس‌جمهور جناب آقای دکتر پزشکیان به مجلس شورای اسلامی در خصوص اینجانب حضور عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم شریف شهرستان‌های نقده و اشنویه که سه دوره افتخار وکالت آن عزیزان را بر عهده داشته‌ام، در قالب معاونت رئیس جمهور در امور توسعه مناطق محروم کشور، روستا‌ها و امور عشایری، تقاضای استعفا از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی مطابق مواد ۹۰ و ۹۱ آیین‌نامه داخلی را دارم.

امید آن دارم که همکاران گرانقدرم در مجلس با پذیرش استعفای اینجانب فرصت خدمتگزاری به محرومان و جامعه روستایی و عشایری را برایم فراهم آورند.»

تکلیف چیست؟

گذشته از عجیب و بی‌سابقه بودن تصمیم امروز مجلس که به نظر می‌رسد با قدری سیاسی‌کاری هم توام بوده است؛ باید دید که تکلیف معاونت توسعه روستایی رئیس جمهور چه می‌شود؟ طبیعتا باید یک گزینه جدید معرفی کند. 
حالا که مجلس به استعفای عبداکریم حسین‌زاده رای نداده است اما باید منتظر ماند و دید که پزشکیان چه گزینه‌ای را به جای او در نظر می‌گیرد. آیا دوباره از یک اهل سنت و از میان هموطنان کرد انتخاب می‌کند تا پاسخ این اقدام نمایندگان را بدهد یا خیر؟

نظرات شما