صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 27
کد خبر: ۳۸۵۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

تبعات انتصابی دیگر از حلقه جلیلی در دولت پزشکیان| جواد اوجی کیست؟

جواد اوجی از سوی محمد اسلامی،قائم مقام رئیس سازمان انرژی اتمی شد. اسلامی که با نظر پزشکیان در سمت خود به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ابقا شده است، با این انتصاب یک عضو دیگر از دولت سیزدهم را نیز وارد دولت چهاردهم کرد.

رویداد۲۴| روح انگیز دری: محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، در حکمی «جواد اوجی»، وزیر نفت دولت سیزدهم را به سمت قائم مقام رئیس این سازمان در امور اجرایی منصوب کرد.

به این ترتیب، اسلامی که با نظر پزشکیان در سمت خود به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ابقا شده است، با این انتصاب یک عضو دیگر از دولت سیزدهم را نیز وارد دولت چهاردهم کرد.

البته این تنها وزیر انتقالی به مناصب عالی دولت پزشکیان نیست؛ علاوه بر اسلامی و اوجی، «عباس علی‌آبادی» به عنوان وزیر نیروی دولت چهاردهم در پاستور ماند و «اسماعیل خطیب» نیز دیگر وزیری است که از کابینه سید ابراهیم رئیسی -در سمت خود یعنی وزیر اطلاعات ماندگار شد.

جواد اوجی از جمله وزرای رئیسی و البته از نیروهای نزدیک به جلیلی است که بیشتر از عملکرد، حاشیه در کارنامه دارد. او را بیش از هر چیز به خاطره گله‌گذاری‌هایش از افزایش مصرف گاز به یاد داریم در حالی که انتظار می‌رفت در مجموعه تحت مدیریت خود اقدامی برای رفع مشکلات این حوزه کند. 

افشاگری‌های مالکت شریعتی، نماینده مجلس از اختلاف او با دولت درباره دو مدیر ارشد وزارتخانه که کار را به استعفای واتساپی او رسانده بود هم از جمله نکاتی است که با ذکر نام اوجی به ذهن می‌رسد. 

در بررسی سوابق او البته از ماموریتی که رستم قاسمی برای انتقال شمش‌های طلا به کشور‌های همسایه برای تهاتر کالا به کالا و دور زدن تحریم به وی داده بود، نباید غافل شد.

البته سابقه کار او در این حوزه نیز مود توجه بسیاری از رسانه‌ها در این انتصاب قرار گرفته است. ایسنا در گزارشی با اشاره به تجربه اوجی در این حوزه نوشته است: «به نظر می‌آید انتخاب اوجی از سوی اسلامی با لحاظ تجربیات و ویژگی‌های اجرایی این مدیر با سابقه و نیز برنامه‌های سازمان برای توسعه نیروگاه‌های اتمی با چشم‌انداز تامین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای است.»

قائم‌مقام شیرازی و‌تحصیل کرده حوزه نفت 

او‌ متولد ۱۳۴۵ در شیراز است و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی نفت و در دانشگاه صنعت نفت اهواز به پایان رسانده و در حال حاضر از اعضای هیئت امنای دانشگاه صنعت نفت است. 

وی در سال ۱۳۶۹ در صنعت نفت استخدام و سابقه کارشناسی اداره مهندسی نفت شرکت مناطق نفت خیز جنوب اهواز، کارشناس ارشد اداره ارزیابی مخازن نفر و گاز شرکت مناطق نفت خیز جنوب اهواز، ریاست اداره مهندسی پترو فیزیک شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، ریاست اداره مهندسی نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، عضویت در هیئت مدیره شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، معاون امور فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، مدیرعاملی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در کارنامه او به چشم می خورد او همچنین در سمت معاون وزیر و نیز مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز فعالیت داشته است. 

اوجی به عنوان وزیر نفت در دولت سیزدهم فعالیت داشت. او پیش از این سوابقی همچون معاون وزیر و نیز مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران را در کارنامه خود ثبت کرده است.

تئوریسین زمستان سخت در دولت سیزدهم

دی‌ماه سال ۱۴۰۱ وزیر کشور دولت رئیسی در جلسه ستاد مدیربت بحران کشور تنها راه عبور از بحران انرژی آن زمان کشور را کاهش مصرف خواند.  

این جملات در حالی بود که کمتر از دو ماه قبل از آن جواد اوجی به عنوان وزیر نفت با عبارت «زمستان سخت» برای اروپایی‌ها خط و نشان کشیده بود.

اظهارات این دو مقام مسئول در دولت سیزدهم در حالی مطرح شد که مردم بسیاری از مناطق استان‌های گلستان، مازندران و خراسان رضوی دیگری گازی نداشتند که در مصرف آن اسراف یا صرفه‌جویی کنند. حتی گزارش‌هایی از قطعی چند ساعته گاز. برخی از مناطق کلانشهر‌ها داده می‌شد البته رویکرد وزارت تحت نظر اوجی مثل همیشه تعطیلی برای کاهش مصرف بود.

وزیر نفتی هم که تا دو ماه قبل از این وضعیت دلواپس اروپایی‌ها بود، در بحران گاز گفت که مردم در منزل هم لباس گرم بپوشند و اجازه ندهند دمای خانه‌هایشان بالاتر از ۲۲ برود.

موضوعی که واکنش گسترده مردم را در پی داشت و برای بسیاری این ابهام به وجود آمد که مگر قرار است آقای وزیر در خانه از تنور استفاده کند که تنظیم دمای خانه روی ۲۲ درجه را ازخودگذشتگی می‌داند؟

تجارت نیوز در آن زمان در اعتراض به این ادبیات اوجی نوشت که «سوال از جواد اوجی این است که مگر در اروپا زندگی می‌کند که زمستان سخت را در خانه‌اش احساس می‌کند یا به‌عنوان متولی اصلی تأمین گاز، زمانی که مشغول تهدید اروپا بود برنامه‌ریزی برای عبور از این زمستان را در کشور خود به فراموشی سپرد؟»

حامی جلیلی در دولت پزشکیان

جواد اوجی به عنوان حامی سعید جلیلی شناخته می‌شود. ابتدای شروع کارزار انتخابات ریاست جمهوری، رسانه‌ها از رفت و آمد بسیاری از مدیران نفتی دولت سیزدهم در ستاد سعید جلیلی خبر دادند‌.  جلیل سالاری، علیرضا ضیغمی، پیام کهتری و مجید چگنی مشهور‌ترین چهره‌های نفتی دولت سیزدهم بودند که به ستاد جلیلی پیوسته‌اند.

درحالی‌که جواد اوجی، وزیر نفت، مدیران خود را با امید حفظ کرسی وزارت نفت در دولت جلیلی روانه ستاد جلیلی کرده بود، در تیرماه سال جاری با خداحافظی زودهنگام خود، شکست جلیلی را پذیرفت.

بااین‌حال تداوم حضور او در جایگاهی مثل قائم‌مقامی سازمان انرژی اتمی نشان و هشدار از این است که بدنه دولت با حضور نیروهای سعید جلیلی می‌تواند در دراز مدت برای مسعود پزشکیان و دولتش بحران ساز باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یعقوب
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
رزومه خوبی هم داره. مبارکه.
ناشناس
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
این ها از مدیرانی هستند که ادای همه چیزدانی دارند ولی در عمل هیچ چیز نمی دانند.
محسن
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
این که سواد حرف زدن هم نداره
خب همه چیز را بین خودتون و رفقاتون تقسیم کردید
قرار این نبود
اون دروغ 45 سال پیش حرف دیگری بود
نظرات شما