صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 27
کد خبر: ۳۸۵۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۰۶ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

جواد نکونام کیست؟| ماجرای خداحافظی تلخ با استقلال و مخالفت موقت هیئت مدیره

جواد نکونام سرمربی جنجالی استقلال است که در چند ماه گذشته حواشی زیادی داشته است. او روز گذشته در دربی ۱۰۴ شکست خورد تا شایعات خداحافظی او از این تیم قوت بگیرد.

رویداد۲۴| نازنین فرزان‌جو: در ماه‌های اخیر جواد نکونام مشکلات زیادی با استقلال داشت از ماجرایش با علی خطیر مدیرعامل پیشین استقلال تا اختلافاتش با هیئت مدیره این باشگاه حواشی زیادی برای او به‌وجود آورد تا جایی‌که یک شبه از عرش به فرش رسید و هواداران در برخی بازی‌ها شعار نکونام حیا کن استقلال و رها کنند سر دادند.

او در فصل پیش این شانس را داشت تا با استقلال به‌عنوان قهرمانی برسد، اما درست در جایی که باید شجاع می‌بود، ترس بر او چیره شد و نتوانست با پیروزی برابر نساجی حکم قهرمانی آبی‌ها را امضا کند.

به گزارش رویداد۲۴ نبود بازیکن، کارشکنی مدیریت، مسائل داوری، میلِ برخی افراد به قهرمانی یک تیم خاص و… مجموعه‌ای از دلایل غیرمنطقی جواد نکونام برای توجیه عملکرد خود بود. در لیگ بیست‌وچهارم، اما همه تصور می‌کردند قرار است استقلال متفاوتی را از نکونام ببینند؛ چرا که دیگر نه خبری از علی خطیر بود و نه بازیکنان بی‌کیفیتی برای او خریداری شده بودند. رامین رضاییان، دیدیه اندونگ، سامان فلاح، گائل کاکوتا و… چندین خرید باکیفیت آبی‌ها در بازار تابستانه بودند، اما ظاهرا سرمربی این تیم دستورالعمل استفاده از ستاره‌ها را نمی‌داند.

حال او روز گذشته در دربی و در برابر رقیب اصلی خود یعنی پرسپولیس تن به شکست داد تا شایعاتی مبنی‌بر خداحافظی او از استقلال قوت گیرد.

جواد نکونام کیست؟

جواد نکونام ۱۶ شهریور ۱۳۵۹ در گلپایگان به دنیا آمد. او و خانواده‌اش هنگامی‌که او ۷ ساله بود به کرج آمدند و در محله فردیس ساکن شدند.

او سه برادر دارد. پدرش در نیرو هوایی کار می‌کرد و مادرش خانه‌دار است. او تحصیلاتش را تا دیپلم ادامه داد و پس از آن به صورت حرفه‌ای وارد دنیای فوتبال شد.

 

ورود به فوتبال

جواد نکونام از کودکی به فوتبال علاقع داشت و همواره در زمین‌های خاکی کرج فوتبال بازی می‌کرد. او در سال ۷۱ برای نفت تهران تست داد و چند ماه در این تیم بازی کرد در اواخر همین سال به سایپا رفت و در سال ۷۴ در ۱۵ سالگی به تیم ملی نوجوانان دعوت شد و سال ۷۵ عضو باشگاه راه آهن شد.

او در سال ۷۷ هنگامی‌که ۱۸ ساله بود به تیم پاس تهران پیوست. او که در پست هافبک میانی بازی می‌کرد امروز به‌عنوان سرمربی تیم استقلال فعالیت می‌کند.

نکونام با حضور در ۱۴۹ بازی ملی، رکورددار بیش‌ترین بازی ملی و کاپیتانی در تیم ملی فوتبال ایران است.

در سال ۲۰۰۵ به اسپانیا رفت و به اوساسونا پیوست. او شش فصل را در اوساسونا گذراند و بیش از ۲۰۰ بازی انجام داد و ۳۰ گل به ثمر رساند. او همچنین در سال ۲۰۰۹ کاپیتان این تیم شد.

نکونام در سال ۲۰۱۱ برای پیوستن به العربی به قطر رفت. او دو فصل را با العربی سپری کرد و سپس به ایران بازگشت و در سال ۲۰۱۳ به استقلال پیوست. او به استقلال در قهرمانی لیگ ایران در سال ۲۰۱۴ و قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۷ کمک کرد.

نکونام در سال ۱۳۹۵ از فوتبال حرفه‌ای خداحافظی کرد و سپس به مربی‌گری پرداخت. وی از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به عنوان کمک مربی تیم ملی ایران فعالیت کرد و سپس در سال ۱۳۹۷ سرمربی نساجی مازندران شد و در سال ۲۰۲۳ به عنوان سرمربی استقلال منصوب شد.

برخی کارشناسان او را او را یکی از بهترین فوتبالیست‌های ایرانی در تمام دوران می‌دانند.

ازدواج جواد نکونام

جواد نکونام در سال ۱۳۹۱ با فردی به نام عادله ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند یک پسر به نام آریان متولد ۱۳۹۲ و یک دختر به نام آرینا متولد ۱۳۹۵ است.

اختلاف و دعوا میان جواد نکونام و علی خطیر

یکی از پررنگ‌ترین اختلافات در ورزش ایران میان نکونام و خطیر مدیر پیشین استقلال رخ داد که حواشی زیادی برای نکونام به بار آورد.

اختلافات میان مدیریت باشگاه استقلال و سرمربی علی خطیر و جواد نکونام در یک جنگ عجیب و در دو سپاه تشکیل شده علیه هم شده بودند که ترکش‌هایش را تیم و هواداران می‌‎خوردند.

درگیری میان علی خطیر و جواد نکونام به اوج خود رسید تا این‌که علی خطیر برکنار شد و آب‌ها از آسیاب افتاد.

دستاورد‌های حرفه‌ای جواد نکونام

در این‌جا به برخی از دستاورد‌های حرفه‌ای او اشاره می‌کنیم البته در بالا به صورت کامل‌تر به دستاورد‌ها و افتخارات و همچنین بازی‌های ایشان اشاره کرده‌ایم:


• قهرمان لیگ ایران (۱۳۹۳)

• قهرمان لیگ قهرمانان آسیا (۲۰۱۷)

• دارنده مدال برنز جام باشگاه‌های جهان فیفا (۲۰۱۷)

• بهترین بازیکن فوتبال ایران (۲۰۰۶، ۲۰۰۸، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳)

• بهترین بازیکن جام ملت‌های آسیا (۲۰۱۱)

• بازیکن قرن ایران (۲۰۰۰-۲۰۲۰) 


بیشتر بخوانید: سعید اسماعیلی برنده مدال طلای المپیک کیست؟


شایعه خداحافظی از تیم استقلال

روز گذشته برای جواد نکونام و تیم استقلال و البته هواداران این تیم روز خوبی نبود چراکه ناچار شدند دربرابر حریف دیرینه خود یعنی پرسپولیس در دربی ۱۰۴ سر خم کنند و شکست را بپذیرند شکستی که حرف و حدیث‌ها در مورد خدانگهداری نکونام از استقلال را قوت بخشید.

گویا جواد نکونام پس از شهرآورد ۱۰۴ در رختکن حاضر شد و خطاب به بازیکنان حرف‌هایی زد که از سوی برخی از آن‌ها خداحافظی تعبیر شده است.

او شاگردانش را دور خود جمع کرد و از تلاش آن‌ها در تمام روز‌هایی که در کنار هم بوده‌اند تشکر کرد.

سرمربی استقلال بعد در ادامه حرف‌هایی را بر زبان آورد که با همیشه فرق داشت، او از دلایلی حرف زد که باعث شده است آبی‌پوشان در این فصل نتیجه نگیرند.

این حرف‌ها از سوی برخی از بازیکنان اینگونه تعبیر شد که جواد نکونام از آن‌ها خداحافظی کرده است و دیگر قصد ادامه همکاری با آبی‌پوشان را ندارد.

در این میان و پس از پایان بازی دیروز احمد شهریاری رییس هیئت مدیره استقلال به میان خبرنگاران آمد و گفت: صدرصد نکونام باقی خواهد ماند. محکم پشت سر سرمربی هستیم.

نظرات شما