صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 27
کد خبر: ۳۸۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۰۶ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مشخصات پدافند کوتاه برد پانتسیر اس-۱؛ پدافند دقیق روسیه

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های سامانه دفاع هوایی برد کوتاه پانتسیر اس-۱ خواهیم پرداخت.

رویداد۲۴| حسین فلاحی: پانتسیر اس-۱ (Pantsyr-S۱) که همچنین به عنوان پانتسیرشناخته می‌شود یک سیستم دفاع هوایی برد کوتاه است که برای دفاع از تاسیسات زمینی در برابر هواپیما‌ها و هلیکوپتر‌های بال ثابت، موشک‌های بالستیک و کروز، مهمات هدایت شونده دقیق و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین طراحی شده است. این سامانه همچنین می‌تواند با اهداف زمینی زره ​​پوش سبک درگیر شود. این سامانه توسط دفتر طراحی کی بی پی در تولا، روسیه طراحی شده است و در اولیانوفسک روسیه تولید می‌شود.

سامانه موشکی و پدافند هوایی پانتسیر اس-۱

پانتسیر ترکیبی از دو توپ ضد هوایی خودکار ۳۰ میلی متری ۲A۳۸M است که از تفنگ دو لول ۳۰ میلی متری GSh-۳۰ ساخته شده است.

سامانه موشکی / پدافند هوایی پانتسیر -۱ می‌تواند در چندین باند و بر روی یک سیستم کنترل راداری-اپتیکال تطبیقی ​​چند حالته عمل کند. این سیستم برای درگیری با انواع هدف، به ویژه تسلیحات با دقت بالا طراحی شده است. احتمال موفقیت این سامانه  در برابر همه اهداف در حدود ۰/۷ تا ۰/۹۵ است. قابلیت نبرد خودکار این سامانه باعث می‌شود که هم به صورت مستقل و هم به عنوان یک واحد مجزا عمل کند.

موشک‌های زمین به هوای پانسیر اس ۱

پانتسیر-۱، ۱۲ موشک زمین به هوا ۵۷ ئی ۶ را روی پرتابگر‌ها حمل می‌کند. این موشک دارای بدنه دو کالیبر در پیکربندی پشت سر هم، تقویت کننده و نگهدارنده قابل جداسازی با مکانیزم جداسازی است. نگهدارنده حاوی سرجنگی و فیوز‌های تماسی و مجاورتی است. وزن سرجنگی ۱۶ کیلوگرم است. وزن این موشک در هنگام پرتاب ۶۵ کیلوگرم و حداکثر سرعت آن ۱۱۰۰ متر در ثانیه است. برد بین ۱ تا ۱۲ کیلومتر است.

دو اسلحه ۳۰ میلی‌متری ۲A۷۲ با ۷۵۰ گلوله انواع مهمات - تکه شونده با قابلیت انفجار قوی، ردیاب قطعه قطعه شدن و سوراخ کردن زره با ردیاب مجهز شده‌اند. نوع مهمات بسته به ماهیت هدف توسط خدمه قابل انتخاب است. حداکثر سرعت شلیک ۷۰۰ گلوله در دقیقه و برد تا ۴ کیلومتر است.

سیستم کنترل آتش پانتسیر اس-۱

سیستم کنترل آتش پانتسیر-۱ شامل رادار اکتساب هدف و رادار ردیابی باند موج دوگانه است که در باند موج میلی متری و سانتی متری عمل می‌کند. برد تشخیص ۳۰ کیلومتر است. این رادار هم اهداف و هم موشک زمین به هوا را در حین پرواز ردیابی می‌کند.


بیشتر بخوانید: سیستم پدافند موشکی پیکان ۲ اسرائیل


علاوه بر رادار، سیستم کنترل آتش همچنین دارای یک کانال الکترواپتیک با تصویرگر حرارتی موج بلند و جهت یاب مادون قرمز، از جمله پردازش سیگنال دیجیتال و ردیابی خودکار هدف است. یک نسخه ساده و ارزان‌تر از پانتسیر-اس ۱ نیز برای صادرات ساخته می‌شود که تنها سیستم کنترل آتش الکترواپتیکی در آن تعبیه شده است.

این رادار هم اهداف و هم موشک زمین به هوا را در حین پرواز ردیابی می‌کند. دو کانال هدایت مستقل - رادار و الکترواپتیک  به دو هدف اجازه می‌دهند که به طور همزمان درگیر شوند.

وسیله نقلیه پانتسیر اس-۱

پانتسیر-اس ۱ روی شاسی کامیون ۱۰t Ural-۵۳۲۳ با یک برجک نصب شده است که تسلیحات، سنسورها، تجهیزات کنترل و خدمه را در خود جای داده است.

کامیون Ural-۵۳۲۳ چهار محور، ۸×۸ متحرک با چرخ‌های تک تایر است. چرخ‌های محور اول و دوم قابل هدایت هستند. این موتور از نوع Ural-۷۴۵.۱۰ است که ۲۹۰ اسب بخار قدرت دارد.

سفارشات و تحویل پانتسیر-۱

در ماه مه ۲۰۰۰، امارات متحده عربی ۵۰ سیستم ۹۶K۶ پانتسیر-۱ را سفارش داد که بر روی خودرو‌های چرخدار MAN SX ۴۵، ۸×۸ نصب شده بودند. ارزش این سفارش ۷۳۴ میلیون دلار بود.اولین دسته در نوامبر ۲۰۰۴ تحویل داده شد. امارات بعدا یک رادار جدید درخواست کرد و اولین تحویل سیستم  در سال ۲۰۰۷ انجام شد.

سوریه ۵۰ سامانه پانتسیر-۱ را سفارش داده بود که تحویل در ژوئن ۲۰۰۸ آغاز شد. اردن همچنین برای تعداد نامعلومی از این سیستم‌ها سفارش داده بود.

مشخصات فنی کلی پانتسیر-اس ۱

نوع: دفاع هوایی برد کوتاه

خدمه: ۳

تشخیص هدف: حداقل ۳۰ کیلومتر

ردیابی: حداقل ۲۴ کیلومتر

محدوده بر د : ۱۰۰۰ - ۱۲۰۰۰ متر

وزن کلاهک: ۱۶ کیلوگرم

زمان واکنش: ۵-۶ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۱۰۰ متر در ثانیه

زمان پرواز تا برد ۱۰ کیلومتر: ۱۴ ثانیه

نظرات شما