صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 30
کد خبر: ۳۸۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

فتح شریف ابوالامین کیست؟ +سوابق سیاسی و نظامی

ارتش اسراییل خانه شریف ابوالامین در جنوب لبنان را هدف حمله قرار داد و و همه ۴ عضور این خانواده ترور شدند. او عضو حماس و رییس انجمن معلمان آنروا بود که اسراییل با فشار بر این مدرسه به دنبال اخراج او شد. درباره فتح شریف ابوالامین چه می‌دانیم؟


رویداد۲۴| روح انگیز درّی: جنبش حماس امروز، دوشنبه ۹ مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که فتح شریف ابوالامین، فرمانده حماس در لبنان و از سران این جنبش در خارج از فلسطین، در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به منزل او در اردوگاه البص در جنوب لبنان به شهادت رسیده است. در این بیانیه تاکید شده که خانواده او شامل همسرش امیه عبدالحمید و دخترش وفاء و پسرش امین نیز به شهادت رسیدند. برخی گزارش‌ها هر دو فرزند او که در این حمله همراهش بودند را پسر توصیف کرده است.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که فتح شریف ابوالامین شهید راه قدس بود که در راه حماسه طوفان الاقصی جان خود و خانواده اش را فدا کرد.

چند ماه پیش از این نیز، صالح العاروری، دومین رهبر بلند پایه حماس در خارج از کشور، در یک حمله هوایی در بیروت ترور شد. حزب الله در آن زمان اسرائیل را مسئول کشته شدن این معاون دفتر سیاسی حماس خواند.


بیشتر بخوانید: آتش جنگ بر دامن عروس خاورمیانه | همه آنچه باید درباره حمله اسرائیل به لبنان بدانید


فتح شریف ابوالامین رئیس انجمن معلمان آنروا و مدیر مدرسه «دیر یاسین» در لبنان بود که توسط آنروا اداره می‌شد.

مدرسه آنروا چیست و شریف الامین چه نقشی در آن داشت؟

آنروا مدرسه‌ای ذیل آژانسی به همین نام، زیر مجموعه سازمان ملل است که که از امداد رسانی و توسعه انسانی پناهندگان فلسطینی حمایت می‌کند.

بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت این مدرسه «مأموریت آنروا شامل فلسطینی‌هایی می‌شود که در جریان نکبه، جنگ فلسطین ۱۹۴۸ و درگیری‌های بعدی، فرار یا اخراج شدند، و همچنین فرزندان آنها، از جمله کودکانی که به طور قانونی به فرزندخواندگی می‌شوند. تا سال ۲۰۱۹، بیش از ۵.۶ میلیون فلسطینی در UNRWA به عنوان پناهنده ثبت نام کرده اند».

به گزارش رویداد۲۴ مردادماه سال جاری، ماری دومیو، معاون دبیرکل آنروا اعلام کرد که «این آژانس با چالش‌ها و تهدید قریب‌الوقوع مبنی بر اخراج از قدس اشغالی و معرفی به عنوان یک سازمان تروریستی توسط کنست اسرائیل مواجه است که عواقب وخیمی در پی خواهد داشت».

به گفته دومیو، تلاش‌های رژیم اشغالگر برای از بین بردن آژانس به همین جا ختم نشده، بلکه از ورود بسیاری از کارکنان مراکز بین المللی از جمله کمیسر کل آژانس به سرزمین‌های اشغالی فلسطین جلوگیری می‌کند.

ویدئوی اینستاگرامی شریف ابوالامین در حمایت از طوفان الاقصی

پس از عملیات ۷ اکتبر او در یکی از ویدئو‌های خود که در حساب‌های کاربری کمپ‌های پناهندگی منتشر شده، می‌گوید: «به خدا سوگند، بین شغل و تعلقم به این سرزمین، تعلق من (تمایلم) به این زمین است».

وی با بیان اینکه ما با مقاومت هستیم و از مقاومت حمایت می‌کنیم، گفت: بین کار و تامین مالی این کشورها، بگذار تامین مالی این کشور‌ها به جهنم برود. ما نمی‌توانیم روزی برای خون فرزندانمان معامله کنیم».

این موضع گیری با واکنش اسراییل برای فشار بر آنروا برای اخراج شریف همراه شد.

تعلیق موقت شریف ابوالامین از آنروا بعد از عملیات ۷ اکتبر

فتح شریف رئیس انجمن معلمان آنروا در لبنان بود. پس از عملیات ۷ اکتبر حماس، آنروا در لبنان تعلیق وی را از سمت معلمی این آژانس به دلیل آنچه «نقض پروتکل‌های آژانس» پس از تمجید از کشتار ۷ اکتبر توصیف شد، اعلام کرد. این تعلیق سه ماه ادامه داشت. پس از تعلیق وی، ده‌ها تن از فعالان در مقابل دفاتر آنروا در بیروت به این تصمیم اعتراض کردند و پس از فشار سازمان‌های اسلامی، او دوباره به کار خود بازگردانده شد.

هانی غضبان رییس هیات مدیره این مدرسه در همان زمان در نامه سرگشاده‌ای برای رسانه‌ها از اعمال فشار اسراییل بر این مدرسه زیر نظر سازمان ملل برای اخراج معلمانی همچون شریف الامین خبر داد و نوشت: «اعمال فشار بر رأس هرم معلمان راهی برای از بین بردن اعتبار باقیمانده معلمان است و به همین دلیل اگر مدیریت آنروا تسلیم این خواست شود، همه پس از او سقوط خواهند کرد».

غضبان مشخصاً درباره شخص فتح شریف ابوالامین نیز نوشته بود: «علیرغم اهمیت و ویژگی اخلاقی شخص پروفسور فتح شریف در سطوح شغلی آموزشی و صنفی، این معلم که با معلمان لبنانی همکاری می‌کند تا کمک‌های مالی را برای حمایت از مردم غزه تامین کند».

در بیانیه حماس مبنی بر تایید خبر ترور شریف موضوع معلمی و نقش او در این مسیر نیز اینگونه قید شده است: «علی‌رغم مشغله‌ی شما برای ساختن نسلی تحصیل‌کرده فلسطینی از مردمتان، این شما را از ساختن نسلی که آرمان عادلانه‌اش را در کنار خود حمل می‌کند و بر روی شانه‌های خود، بدون عقب‌نشینی، در روند ساخت و ساز پیش می‌برد، باز نداشت. رهایی که با عرق و خون خمیر شده است.»

 

نظرات شما