صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 01
کد خبر: ۳۸۵۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

محمد علی الحسینی کیست؟| اخراجی حزب‌الله لبنان که مدافع مریم رجوی شد

اظهارات محمدعلی الحسینی در گفت و گویی با یک شبکه سعودی و طرح این اتهام علیه ایران که حسن نصرالله را معامله کرده، نام او را در میان اسامی خبرساز این روز‌ها قرار داده است. درباره این عضو سابق حزب الله لبنان که به خطار جاسوسی برای اسرائیل اخراج شد چه می‌دانیم؟ ماجرای عکس او با رمریم رجوی چیست؟

رویداد۲۴| روح انگیز درّی: چند روز قبل از ترور حسن نصرالله توسط اسراییل، یک عضو سابق حزب الله لبنان در گفت و گویی با یک شبکه سعودی اتهامی را علیه ایران مطرح می‌کند بر این مبنا که ایران بر سر سید حسین نصرالله معامله کرده است.

ساعاتی بعد از ترور دبیرکل حزب الله لبنان این ویدئو، در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد. فارغ از انگیزه شبکه سعودی در گفتگو با یک عضو اخراج شده از حزب الله لبنان، این ویدئو و اظهارات محمدعلی الحسینی نام و کارنامه سیاسی او را مورد توجه قرار داد.

محمدعلی الحسینی؛ اخراجی حزب الله که رقیب آن شد

محمدعلی حسینی روحانی اهل لبنان است که تابعیت عربستان سعودی نیز دارد.

او در حال حاضر دبیر کل کنونی تشکیلاتی موسوم به شورای عربی اسلامی است. او در ابتدای جوانی همچون عمده شیعیان جنوب لبنان به عضویت حزب الله در آمد، اما بعد به تاسیس سازمانی جدید با عنوان «المقاومة الاسلامیه عربی» اقدام کرد، سازمانی که نه تنها با خط حزب‌الله همسو نبوده، بلکه در جهت مخالف با مقاومت فعالیت می‌کرد.

حسینی که اصالتاً اهل شمستر، شهری در ناحیه بعلبک است، از یکی از هفت خانواده شیعه لبنانی است که مدعی هستند نسبت شان به طور مستقیم به خاندان پیامبر اسلامی می‌رسد.

امواج مدیا در گزارشی که درباره محمدعلی الحسینی در سال ۲۰۲۱ منتشر کرده به نقل از یک روزنامه نگار لبنانی مدعی شده است که او تحصیلات حوزوی در قم داشته است.

همین گزارش به نقل از منابع آگاه در حزب الله لبنان مدعی است که الحسینی در زمان حضور در حزب الله از اعضای نزدیک به رهبری و حلقه اطرافیان او بوده، اما بعد به دلیل اختلافات مالی از حزب الله لبنان جدا شده است. اگرچه منابع خبری دیگر علت جدا شدن او را «اخراج از حزب الله به دلیل اتهام جاسوسی برای اسرائیل» عنوان می‌کنند.


بیشتر بخوانید: فتح شریف ابوالامین کیست؟ +سوابق سیاسی و نظامی


گزارش‌های دیگر می‌گویند که الحسینی در سال ۲۰۱۱ توسط دستگاه‌های امنیتی لبنان و به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بازداشت شد. بر اساس برخی گزارش‌ها بعد از آزادی او از حزب الله لبنان اخراج شد. مدافعان او مدعی هستند که حزب الله به دلیل رویارویی شدید الحسینی با خودشان از اتهام جاسوسی برای اسرائیل علیه او استفاده کرده اند.

او بعد از اخراج از حزب الله و راه اندازی شورای عربی اسلامی سعی کرد به رقابت با حزب الله لبنان بپردازد، اما نتوانست در انتخابات پارلمان لبنان حتی یک کرسی را از آن خود کند.

زندگی در کمپ اشراف و مشاوره به مریم رجوی

الحسینی بعد از آزادی از بازداشت دستگاه امنیتی لبنان به سازمان مجاهدین خلق گرایش جدی پیدا کرد و حتی مدتی در کمپ اشرف ۳ یا همان کمپ تیرانا در آلبانی زندگی کرد. او مدت کوتاهی بعد از این سازمان جدا شد، اما بعد از مدتی دوباره به سمت آن‌ها رفت و به عضویت این سازمان در آمد. او در تمام سال‌های اخیر کارشناس دائمی تلویزیونی سیمای آزادی- رسانه رسمی سازمان مجاهدین- بوده است.

برخی اخبار اطلاعاتی مبنی بر این که الحسینی به طور مستقیم زیر نظر مهدی ابریشمچی در اداره اطلاعات سازمان مجاهدین فعالیت می‌کرده را مطرح می‌کنند. علاوه بر این برخی منابع از او به عنوان مشاور مریم رجوی نیز یاد می‌کنند.

محمدعلی الحسینی و اظهارات پرحاشیه؛ تغییر مواضع در قبال عربستان

به محمدعلی الحسینی این انتقاد وارد می‌شود که او تا حدود ۴ سال قبل که تابعیت عربستانی بگیرد در مطالب و کتب خود مکررا نسبت به وهابی‌ها انتقاد داشت و به عربستان سعودی حمله می‌کرد، اما بعد از سال ۲۰۲۱ که بر اساس فرمان سلطنتی صادر شده، تابعیت عربستان سعودی به وی اعطا شد، به یکباره کتب خود را بازبینی کرد و دست از این انتقادات برداشت.

الحسینی در اظهار نظر خود درباره تابعیت عربستانی خود نیز گفته است: «به خداوند متعال عهد می‌کنم که برای خدمت به کشور بزرگم سخت، صادقانه و خالصانه تلاش کنم. پادشاهی عربستان سعودی محبت، وفاداری، اطاعت و وفاداری را مدیون رهبر سفر ملت، سرورم، خادم الحرمین، ملک سلمان بن عبدالعزیز هستم والاحضرت ولیعهد، شاهزاده محمد بن سلمان، خداوند متعال از آن‌ها حمایت کند.»

در همان زمان امواج مدیا در گزارشی با عنوان «چرا عربستان سعودی به یکی از اعضای سابق حزب الله تابعیت اعطا کرده است؟» مدعی شد که این تابعیت به دلیل نقش الحسینی در ترویج گفتگو است و به دلیل خدمات او در این زمینه «این تابعیت به او و برخی دیگر از روشنفکران جایزه داده شده است».

شرکت در تظاهرات ضد سوری و ضد ایرانی

فارس سعید، سیاستمدار لبنانی و هماهنگ کننده دبیرخانه ائتلاف ۱۴ مارس در گفت و گویی درباره الحسینی گفته است که «پس از ترور رفیق الحریری در سال ۲۰۰۵، حسینی در تظاهرات ضد سوری و ضد ایرانی شرکت کرد».

او در اینباره توضیح داده است: «تظاهرات با هژمونی خارجی بر لبنان مواجه شد و با ظهور اتحاد ۱۴ مارس به اوج خود رسید. جنبش به رهبری پسر حریری، افراد مختلفی را از همه اردوگاه‌ها، از جمله کسانی مانند حسینی که دیگر بخشی از حزب الله نبودند، جذب کرد. متحدان لبنانی سوریه تحت عنوان ائتلاف ۸ مارس سازماندهی شدند و در مخالفت با ائتلاف ۱۴ مارس عمل کردند و سال‌ها درگیری سیاسی بین دو بلوک در جریان بود.

اظهارات پرحاشیه؛ ازدرخواست لغو تابعیت لبنانی نصرالله تا طرح دوستی با خاخام‌ها

الحسینی ۶ سال پیش در یک سخنرانی درخواست لغو تابعیت لبنانی حسن نصرالله را از دولت لبنان درخواست کرد. او مدعی شد که نصرالله حامی دکترین ولایت فقیه در ایران است که به دولت و قانون اساسی لبنان صدمه و آسیب می‌زند.

او همچنین در سال ۲۰۲۱ در یک پشت اینستاگرامی نوشت: «دست در دست همدیگر همکاری کنند تا روابط یهودی-اسلامی با تسامح از سر گرفته شود». او همچنین ادامه داد: «حسینی به زبان عبری شکسته نیز نوشت: «ما از خاخام‌ها، کشیش‌ها و روحانیون مسلمان – اعم از سنی و شیعه – می‌خواهیم تا سنت‌ها و متون مذهبی را که خواستار خشونت هستند، نادیده بگیرند، زیرا خطرناک‌تر از سلاح‌های هسته‌ای هستند».

نظرات شما