صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 01
کد خبر: ۳۸۵۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

آنتوان گریزمان کیست؟ | اعلام بازنشستگی و خداحافظی تلخ گریزمان ستاره تیم ملی فرانسه

گریزمان تنها بازیکنی است که در تمام مراحل حذفی یک تورنمنت بزرگ بین‌المللی (یورو ۲۰۱۶) گلزنی کرده است. حالا این بازیکن افسانه‌ای فوتبال فرانسه اعلام بازنشستگی کرده است.


رویداد۲۴| سیما صابری: آنتوان گریزمان یک فوتبالیست حرفه‌ای فرانسوی است که به عنوان مهاجم برای تیم ملی فرانسه و باشگاه اتلتیکو مادرید در لالیگا بازی می‌کند. توانایی‌های تهاجمی، پاس و دفاع او را تبدیل به اسطوره فوتبال کرده است. وی در طول دوران حرفه‌ای خود در پست‌های هافبک، وینگر و مهاجم به کار گرفته شده است. اخیراً اخباری مبنی بر اعلام بازنشستگی این ستاره فوتبال تیم ملی فرانسه منتشر شده است. 

بیوگرافی آنتوان گریزمان

آنتوان گریزمان در ۲۱ مارس ۱۹۹۱ در ماکون، فرانسه به دنیا آمد. پدر وی علاقه زیادی به فوتبال داشت و او را از سنین کودکی با این ورزش آشنا کرد. گریزمان از چهار سالگی فوتبال بازی می‌کرد. او در سن ۱۴ سالگی مدرسه را رها کرد تا وقت خود را صرف فوتبال کند و چنین شد که به آکادمی جوانان رئال سوسیداد پیوست و به همراه خانواده‌اش به اسپانیا نقل مکان کرد.

گریزمان در سال ۲۰۰۹ کار حرفه‌ای خود را با رئال سوسیداد آغاز کرد. او در سپتامبر ۲۰۰۹ و در سن ۱۸ سالگی، اولین بازی خود را در یک مسابقه میان دو تیم باشگاهی کوپا دل ری برابر رایو وایکانو انجام داد.

گریزمان توانست توانایی خود را به عنوان یک بازیکن کلیدی در رئال سوسیداد به اثبات برساند و اولین گل خود را در اکتبر ۲۰۱۰ در برابر تیم هرکولس به ثمر رساند. او به این تیم کمک کرد تا در فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ به لالیگا صعود کنند و در موفقیت‌های تیم در لیگ برتر نقش اساسی ایفا کرد و آن‌ها را به مرحله لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ رساند.

موفقیت‌های گریزمان

گریزمان در سال ۲۰۱۴، طی قراردادی با مبلغ ۳۰ میلیون یورو به اتلتیکو مادرید پیوست. او در این تیم نخستین بازی خود را در آگوست ۲۰۱۴ انجام داد و با کسب موفقیتی چشمگیر توانست نظر هواداران تیم را جلب کند و به عنوان بازیکن محبوب تیم شناخته شود. وی در اولین فصل خود با اتلتیکو، ۲۲ گل به ثمر رساند و از موثرترین بازیکنان تیم در پیروزی بر تیم کوپا دل ری بود.


بیشتر بخوانید: ۱۰ گل برتر تاریخ فوتبال جهان


قهرمانی لیگ اروپا در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ از دیگر موفقیت‌های گریزمان در اتلتیکو مادرید بود. وی در فصل‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ و ۲۰۱۵-۲۰۱۷ تیم را به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند. او در مجموع ۱۳۳ گل در ۲۵۷ بازی برای اتلتیکو مادرید به ثمر رساند و سپس در سال ۲۰۱۹ با قراردادی با مبلغ نجومی ۱۲۰ میلیون یورو به بارسلونا پیوست.

دستاورد‌های گریزمان برای تیم بارسلونا

گریزمان در طول دو سال حضورش نتوانست به طور مداوم در ترکیب اصلی تیم بارسلونا قرار بگیرد. با اینحال او موفق شد تا ۳۵ گل در ۱۰۲ بازی به ثمر برساند. در فینال کوپا دل ری ۲۰۲۱، گریزمان اولین گل را در پیروزی ۴-۰ مقابل اتلتیک بیلبائو به ثمر رساند و اولین جام خود را با باشگاه بارسلونا به دست آورد.

به گزارش رویداد۲۴ در همان سال وی با قرارداد یک‌ساله به اتلتیکو مادرید بازگشت و نخستین شوت خود را در دومین دوره حضورش در این تیم، در پیروزی ۲-۱ مقابل میلان در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۱-۲۰۲۲ وارد دروازه کرد. اتلتیکو مادرید در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲، با بارسلونا بر سر انتقال گریزمان به توافق رسید و او قراردادی تا ژوئن ۲۰۲۶ با این تیم امضا کرد.

گل‌های دوران حضور ملی گریزمان

گریزمان اولین بازی ملی‌اش را در مارس ۲۰۱۴ در یک مسابقه دوستانه مقابل هلند انجام داد. درخشش بین‌المللی گریزمان در مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۱۶ رقم خورد. او در این مسابقات شش گل در هفت بازی به ثمر رساند، از جمله دو گل در فینال مقابل پرتغال و جایزه بهترین بازیکن تورنمنت را دریافت کرد. در این سری مسابقات فرانسه توانست عنوان نایب قهرمانی را کسب کند.

گریزمان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز برای دومین بار فرانسه را به قهرمانی رساند. او چهار گل در این تورنمنت از جمله دو گل در نیمه‌نهایی مقابل بلژیک به ثمر رساند و در فینال مقابل کرواسی به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.

او همچنین بخشی از تیمی بود که فینال‌های لیگ ملت‌های یوفا ۲۰۲۰-۲۰۲۱ را برنده شد. گریزمان در جام جهانی ۲۰۲۲ نیز حضور داشت. با اینکه فرانسه در فینال به آرژانتین باخت، گریزمان نمایش خوبی داشت و با سه پاس گل، مشترکاً بیشترین تعداد پاس گل را به ثبت رساند.

رکورد‌های گریزمان بازیکن فرانسوی

• گریزمان با چهار گل بهترین گلزن تاریخ رئال سوسیداد در لیگ قهرمانان اروپا است.

• گریزمان تنها بازیکنی است که در تمام مراحل حذفی یک تورنمنت بزرگ بین‌المللی (یورو ۲۰۱۶) گلزنی کرده است.

• گریزمان یکی از سه بازیکنی است که در فینال مسابقات قهرمانی اروپا و جام جهانی گل زده‌اند. پله و زین‌الدین زیدان دو گزینه دیگر هستند.

• گریزمان به عنوان بهترین بازیکن فینال جام جهانی ۲۰۱۸ انتخاب شد و اولین بازیکن فرانسوی است که این جایزه را کسب کرده است.

نظرات شما