صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 01
کد خبر: ۳۸۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۹ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

پوشش کامل حمله موشکی ایران به اسرائیل | کاخ سفید می‌گوید پدافند آمریکایی در سرنگونی موشک‌های ایران به ارتش اسرائیل کمک کرده‌اند

یک مقام ارتش اسرائیل به خبرنگاران گفته که سه شنبه شب نیروی هوایی اسرائیل «به حملات قدرتمند خود در سراسر خاورمیانه ادامه خواهد داد.»

رویداد۲۴ | سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرده که ده‌ها موشک بالستیک به سمت اهداف مهم نظامی-امنیتی در سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده است. این حمله به تلافی ترور اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و سرلشکر عباس نیلفروشان صورت گرفته و سپاه اعلام کرده است در صورت پاسخ اسرائیل حملات «کوبنده‌ و ویران‌گری» خواهد کرد.

رسانه‌های عبری از شنیده شدن صدای سه انفجار در تل‌آویو خبر دادند.

به گفته منابع بیش از ۱۰ موشک از جنوب لبنان به تل‌آویو شلیک شد.

صداوسیما می‌گوید در نیم ساعت گذشته ۲۰۰ موشک سپاه به اهدافی در اسرائیل اصابت کرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرده است «پاسخ‌ حقوقی، منطقی و مشروع ایران به اقدامات» اسرائیل «در هدف قرار دادن اتباع و منافع ایران و تعرض به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت». 

اسرائیل پس از یک تعلیق موقت به دلیل حمله موشکی، اکنون حریم هوایی خود را بازگشایی کرده است. در همین حال، وزیر حمل و نقل لبنان می گوید که حریم هوایی این کشور به طور موقت به مدت دو ساعت به روی ترافیک هوایی بسته خواهد شد.

منابع آگاه از شلیک بیش از ۱۰ موشک از جنوب لبنان به تل‌آویو خبر دادند.

وید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده به یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود گفته است که واشنگتن «آمادگی نیروهایش» را در منطقه به دلیل حمله ایران افزایش داده است. به نظر می رسد این تماس قبل از پرتاب صدها موشک از سوی ایران به سوی اسرائیل صورت گرفته است. در بیانیه پنتاگون آمده است: «وزیر و وزیر گالانت در مورد عواقب شدید در صورتی که ایران حمله نظامی مستقیم علیه اسرائیل را انتخاب کند، گفتگو کردند».

صداوسیما گزارش داده است که برخی از موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تانک‌های اسرائیلی واقع در کریدور نتزاریم را هدف قرار داده است. کریدور نتزاریم برای جدا کردن شمال غزه از جنوب آن در روزهای اولیه حمله اسرائیل به این منطقه ایجاد شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که این تلاش «موفقیت آمیز» بوده و ارتش اسرائیل را به اعمال سانسور شدید بر اخبار متهم کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفته است که پدافند هوایی این کشور بسیاری از موشک‌های ایرانی را سرنگون کرده و تنها «چند» اصابت در مناطق مرکزی و جنوبی این کشور ثبت شده است. به گزارش سرویس اورژانس اسرائیل، دو نفر بر اثر ترکش در منطقه تل آویو زخمی شدند. این گزارش افزود که چند مجروح با جراحت جزئی دیگر در نقاط دیگر گزارش شده است.

اردن و عراق در پی حمله موشکی ایران به اسرائیل به طور موقت حریم هوایی خود را بسته‌اند. پیش از این لبنان به مدت دو ساعت ترافیک هوایی خود را تعطیل کرده بود. اسرائیل نیز برای مدت کوتاهی ترافیک هوایی را متوقف کرد اما پس از پایان حمله پروازها را از سر گرفت.

باراک راوید، خبرنگار اکسیوس خبر داده یک مقام ارتش اسرائیل به خبرنگاران گفته که سه شنبه شب نیروی هوایی اسرائیل «به حملات قدرتمند خود در سراسر خاورمیانه ادامه خواهد داد.»

یک گروه عراقی به نام کمیته هماهنگی مقاومت عراق در بیانیه‌ای در تلگرام اعلام کرد که اگر آمریکا از حریم هوایی عراق برای پاسخ به پرتاب موشک‌های ایران به اسرائیل استفاده کند، پایگاه‌های این کشور هدف قرار خواهند گرفت: «اگر آمریکایی‌ها در هر اقدام خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران دخالت کنند و یا دشمن صهیونیستی از حریم هوایی عراق برای انجام هرگونه عملیات بمباران استفاده کند، تمام پایگاه ها و منافع آمریکا در عراق و منطقه هدف ما خواهد بود.»

کاخ سفید می‌گوید پدافند آمریکایی در سرنگونی موشک‌های ایران به ارتش اسرائیل کمک کرده‌اند. جیک سالیوان، مشاور شورای امنیت ملی کاخ سفید تایید کرد که نیروهای آمریکایی دوباره در کنار ارتش اسرائیل در واکنش به حمله ایران بوده‌اند.

او گفته ارتش ایالات متحده از نزدیک با نیروهای دفاعی اسرائیل برای کمک به دفاع از اسرائیل در برابر این حمله هماهنگ بوده است. وی گفت: پدافند نیروی دریایی آمریکا به یگان‌های پدافند هوایی اسرائیل در شلیک موشک‌های ایران پیوستند. او حمله ایران را «احتمالا شکست‌خورده» توصیف کرد و گفت واشنگتن به نظارت برای موج دیگری از حملات ادامه می‌دهد. سالیوان این حمله را «تشدید بزرگ تنش» از سوی ایران توصیف کرد و گفت واشنگتن در حال مذاکره با اسرائیل در مورد پاسخ احتمالی این حمله است.

منبع: ایسنا
نظرات شما