صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 02
کد خبر: ۳۸۵۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳

روزنامه جمهوری اسلامی: دخالت مجلس در انتخاب استانداران هم موجب فساد و تعارض منافع است هم خلاف قانون

روزنامه‌جمهوری اسلامی به دولت توصیه کرده که مقابل فشار‌ها در مسیر تعیین استانداران ایستادگی کند، به خصوص در مقابل نمایندگان مجلس.

رویداد۲۴| روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشت امروز سختی‌های دولت در امر تعیین استانداران را مورد توجه قرار داده و ضمن توصیه به اینکه تحت فشار‌های قرار نگیرد، نوشته: «این روز‌ها انتخاب استانداران به یکی از موضوعات مورد مناقشه میان جناح‌ها و حتی دستگاه‌های حاکمیتی تبدیل شده است. نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند تا آنجا که می‌توانند استانداران استان‌های خود را ابقاء نمایند و در غیر اینصورت کسانی را جایگزین کنند که مورد پسند خودشان باشند. در بعضی موارد مجمع نمایندگان استان‌ها درباره فلان شخص توافق می‌کنند و نام او را طی نامه‌ای به وزارت کشور یا ریاست جمهوری می‌دهند و از دولت می‌خواهند به او حکم استانداری بدهند. در مواردی هم جمع نمایندگان یک استان به چنین توافقی نمی‌رسند و هر یک از آن‌ها با استفاده از ابزارهائی که در اختیار دارند و واسطه‌هائی که می‌شناسند فرد مورد نظر خود را به دولتمردان پیشنهاد می‌دهند و با اصرار پیگیر می‌شوند فرد موردنظرشان استاندار شود.
جریان‌ها، جناح‌ها و احزاب سیاسی هم به نوبه خود یک اهرم فشار هستند برای اینکه افراد مطلوب خودشان را به کرسی استانداری برسانند و از نشستن افراد دیگر بر این کرسی جلوگیری نمایند. اعضاء ستاد‌های رئیس جمهور هم در این میان برای خود حق آب و گل قائلند و می‌خواهند در تعیین استاندار، فرماندار و بخشدار تاثیر داشته باشند.»
روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه تاکید کرده: «دولت، تنها به دلیل پرهیز از افتادن در چاه تضاد منافع و انواع مفاسد نیست که باید از دخالت نمایندگان در انتخاب و انتصاب استانداران و سایر مدیران اجرائی جلوگیری کند، بلکه اصولاً دخالت نمایندگان مجلس در تعیین مسئولین اجرائی برخلاف قانون اساسی است.»

نظرات شما