صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 02
کد خبر: ۳۸۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

ایران با چه موشک هایی به اسرائیل حمله کرد؟

در حمله شب گذشته ایران به اسرائیل در پی هدف قرار دادن سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان بیش از ۲۰۰ موشک هایپرسونیک پرتاب شد و ایران توانست یکی از تاریخی‌ترین عملیات‌های خویش را در خاک اسرائیل اجرایی کند. در رویداد ۲۴ درباره موشک‌های استفاده شده در حمله وعده صادق ۲ بخوانید.

رویداد۲۴| شب گذشته عملیات وعده صادق ۲ طی حمله موشکی ایران به اسرائیل اجرایی شد. طی این عملیات سپاه پاسداران برای عبور از سامانه‌های دفاعی اسرائیل از موشک‌های هایپرسونیک بهره برد که به جهت سرعت طی مسافت شهرت دارند. در این عملیات از موشک‌های هایپرسونیک متنوعی مثل فتاح، سجیل، قدر ۱۱۰، خیبرشکن و عماد استفاده شد. در ادامه به ویژگی‌های موشک‌های مورد استفاده در سپاه پاسداران علیه مواضع اسرائیلی می‌پردازیم.  

موشک سجیل ایران

موشک سجیل به عنوان اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران در عرض چند دقیقه قابل پرتاب است. سرعت شیرجه (ورود به جو) این موشک حدود ۱۳ ماخ (۱ ماخ = ۱۲۲۴ کیلومتر در ساعت) و برد نهایی آن ۲۰۰۰ کیلومتر است و یکی از ترسناک‌ترین موشک‌های بالستیک ایران است. طول موشک سجیل حدود ۱۸ متر و قطر آن ۱۲۵ سانتی متر است و می‌توان آن را از زوایای مختلف پرتاب کرد. موشک سجیل به عنوان اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران در عرض چند دقیقه قابل پرتاب است و پس از شلیک، پرتابگر آن به سرعت از محل شلیک خارج می‌شود که احتمال انهدام موشک قبل از پرتاب را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه با توجه به شتاب بالای این موشک، احتمال انهدام آن بسیار کم است.

سرعت بازگشت موشک بالستیک سجیل به جو زمین و سقوط روی هدف حدود ۱۳ ماخ است که انهدام موشک را برای تمامی سامانه‌های پدافند هوایی موجود "غیر ممکن" می‌کند.



وزن: بیش از ۲۳ تن

طول: ۱۸ متر

قطر: ۱.۲۵ متر

موتور: سوخت جامد (دو مرحله ای)

برد: ۲۰۰۰ کیلومتر

ارتفاع پرواز: ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتر

پیشرانه: موتور سوخت جامد ترکیبی در مرحله اول و دوم

سرعت فاز غواصی: ۱۱ تا ۱۳ ماخ یا ۳۶۰۰ تا ۴۳۰۰ متر بر ثانیه

دقت: در موشک سجیل-۱ کلاهک بدون قابلیت هدایت در مرحله نهایی با خطای حداکثر ۵۰ متر. در موشک سجیل-۲ به دلیل استفاده از کلاهک جدید هدایت شونده با خطای کمتر از ۱۰ متر.

سکوی پرتاب: سکوی پرتاب متحرک - سیلو پرتاب زیرزمینی

سیستم هدایت: هدایت اینرسی 


لینک برای مطالعه بیشتر: مشخصات فنی موشک بالستیک سجیل


موشک خیبرشکن ایران

موشک راهبردی خیبر شکن از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از ایده تا محصول توسط دانشمندان سخت کوش نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است. این موشک دارای سوخت جامد است و در فاز فرود دارای مانور پذیری برای عبور از سپر موشکی بوده و طراحی بهینه آن باعث شده است وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه یک‌سوم کاهش یافته و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم تقلیل پیدا کند.

وزن موشک بین ۴.۵ تا ۵ تن با فرض وزن ۵۰۰ کیلو گرمی کلاهک تخمین زده می‌شود که این اعداد برای یک موشک بالستیک میانبرد با برد ۱۴۵۰ کیلومترعالی است. وزن این موشک به یک سوم موشک‌های کاهش یافته است که با یک سوم جرم موشک قدر اس ۱۵ تنی هم خوانی دارد. چابکی و سرعت فوق‌العاده در اصابت به اهداف در برد ۱۴۵۰ کیلومتری یکی از توانمندی‌های اصلی این موشک است.

نام: خیبرشکن

نوع: بالستیک

ساخت: ایران

طول: ۱۰/۵ متر

قطر: ۰/۸ متر

وزن: ۴۵۰۰ کیلوگرم

سر جنگی: مواد شدیدالانفجار تا وزن ۵۰۰ کیلوگرم

سوخت: جامد مرکب یک مرحله‌ای

برد: ۱۴۵۰ کیلومتر


لینک برای مطالعه بیشتر: مشخصات موشک خیبرشکن ایران


موشک فتاح ایران

موشک هایپرسونیک فتاح جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات موشکی هایپرسونیک است. موشک فتاح با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد. سرعت آن از ۵ تا ۲۰ ماخ بسته به طراحی و نظر سازنده متفاوت است.

نام موشک: فتاح

نوع موشک:هایپرسونیک

تاریخ رونمایی: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

برد موشک: ۱۴۰۰ کیلومتر

سوخت موشک: سوخت جامد

سرعت موشک: ۱۳ تا ۱۵ برابر سرعت صوت

موشک بالستیک عماد ایران 

موشک بالستیک عماد دقیق ترین موشک بالستیک ایران است. این موشک میان‌برد بالستیک با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است. این موشک قابلیت پرتاب از سکو‌های ثابت و متحرک را دارد و سر دماغه آن مجهز به سیستم‌ها و سنسور‌های کنترل و هدایت شوندگی است. طول این موشک ۱۵ متر و نیم بوده و قطر بدنه آن نیز حدود ۱ متر و ۲۵ سانتی متر است. موشک عماد از وزنی بیش از ۱۷ هزار کیلوگرم برخوردار است و وزن سر جنگی آن فقط ۷۵۰ کیلوگرم برآورد شده است.

 برد موشک عماد را ۱۶۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر و درصد خطای آن را یک چهارم خطای شهاب ۳ می‌دانند. در حالیکه برد قاصد تا ۵۰۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

موشک عماد می‌تواند حداکثر ۵۰۰ کیلوگرم مواد شدیدالانفجار حمل کند. وجود سرجنگی جداشونده که قابلیت هدایت توسط چهار بالک کنترلی یا کانارد را دارد، دقت اصابت بالایی را برای موشک عماد به ارمغان آورده است.

برد: ۱۷۰۰ کیلومتر

وزن: ۱۷۵۰۰ کیلوگرم

طول: ۱۵.۵ متر

قطر: ۱۲۵ سانتیمتر

نوع سوخت: مایع

سرجنگی: ۷۵۰ کیلوگرم

سرعت: ۱۱ ماخ

مسیر پروازی: بالستیک

محدوده خطا: حدود ۱۰ متر

سقف پرواز: ۴۰۰ کیلومتر

سامانه: هدایت اینرسی با کلاهک بالک دار برای هدایت تا لحظه اصابت

سکوی پرتاب: ثابت و متحرک


 لینک برای مطالعه بیشتر: مشخصات موشک بالستیک عماد


موشک قدر ایران

موشک قدر یک موشک بالستیک برد متوسط است که بر اساس موشک شهاب ۳ توسعه پیدا کرده است. در گذشته این موشک را قدر ۱، قدر ۱۱۰ و قدر ۱۰۱ نیز نامیده‌اند. این موشک در سه نوع «قدر اس» با برد هزار و ۳۵۰ کیلومتر، «قدر اچ» با برد هزار و ۶۵۰ کیلومتر و «قدر اف» با برد هزار و ۹۵۰ کیلومتر تولید شده است.

این موشک در دو نوع قدر اچ با برد ۱۶۵۰ کیلومتر و قدر اف با برد ۱۹۵۰کیلومتر تولید شده‌است. موشک قدر ۱۱۰، مدل بهسازی شده موشک شهاب ۳ است و در باور برخی، این موشک یک موشک دو مرحله‌ای است که مرحله اول آن، سوخت مایع و مرحله دوم، سوخت جامد دارد که به آن امکان داشتن برد ۱۹۵۰ کیلومتر را می‌دهد.

نوع موشک: بالستیک

برد: ۲۰۰۰ کیلومتر

طول: ۱۵.۸۶ متر

وزن مسلح: ۱۷۴۶۰ کیلوگرم

وزن سرجنگی: ۶۵۰ کیلوگرم

سوخت: مایع

قطر: ۱۲۵ سانتی متر

نوع کلاهک: تک مرحله‌ای با قابلیت سر جداشونده

ماموریت: زمین به زمین - بالستیک

نظرات شما